آنچه پدرومادرها باید درباره انیمیشن «بنیادین» بدانند

درحالی‌که «بنیادین»، پیام‌های آموزشی ارزشمندی ارائه می‌دهد تا بینندگان را درباره تجربه مهاجران، تبعیض و روابط بین‌فرهنگی آگاه کند، پدرومادرها باید قبل از تماشای فیلم با خانواده، به میزان بلوغ و درک فرزندان خود توجه کنند.

تاریخ انتشار: 16:13 - چهارشنبه 1402/04/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آنچه پدرومادرها باید درباره انیمیشن «بنیادین» بدانند

به گزارش اصفهان زیبا؛ در درجه اول، این از همه واجب‌تر و مهم‌تر است که پدرومادرها بدانند انیمیشن «بنیادین» اختصاصا برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته نشده است.

گرچه این اثر ممکن است کودکان و نوجوانان را سرگرم کند، اما درمجموع می‌توانیم آن را انیمیشنی بزرگ‌سالانه بدانیم که پدرومادرها باید در عرضه آن به کودکان و نوجوانان خود، دقت کافی داشته باشند. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم و سعی می‌کنیم پدرومادرها را کامل‌تر با این اثر آشنا کنیم.

انیمیشن «بنیادین» اهمیت همدلی و قدرت دوستی متقابل را برجسته می‌کند

«بنیادین» حامل چندین پیام مثبت است که بر ارزش‌های شفقت، همدلی و استقامت تأکید دارد، ارتباط صادقانه در خانواده و روابط سالم عاشقانه را تشویق می‌کند و درعین‌حال بر اهمیت دنبال‌کردن رؤیاها و احترام به خانواده تأکید می‌کند. این فیلم همچنین اهمیت شناخت و قدردانی از تفاوت‌های فرهنگی، نژادی و طبقاتی و تنش بین استعداد و وظیفه را برجسته می‌کند.

محیط شهر «المنت»، که مردمی از جنس آتش، خاک و آب‌وهوا در آن زندگی می‌کنند، به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای کاوش موضوع‌های مهم‌تر عمل می‌کند؛ بااین‌حال، مهم است توجه داشته باشیم که برخی افراد در این محیط با بدرفتاری و تبعیض روبه‌رو هستند. این جنبه ممکن است پرسش‌هایی درباره نابرابری اجتماعی و بی‌عدالتی برای بینندگان کودک و نوجوان ایجاد کند.

امبر، قهرمان داستان، در ابتدا تلاش می‌کند تا به وید، شخصیت دیگر داستان، اعتماد کند. درحالی‌که آن‌ها برای نجات فروشگاه خانوادگی امبر با یکدیگر همکاری می‌کنند، این انیمیشن چالش‌های پیش روی بخش «آتش» جامعه را نشان می‌دهد و اهمیت همدلی، درک و قدرت دوستی متقابل را برجسته می‌کند.

عناصر رمانتیک در «عنصر» در مقایسه با دیگر فیلم‌های غیرشاهزاده‌ای دیزنی/پیکسار نقش برجسته‌تری دارند.

در این انیمیشن عاشقانه، مطابق انتظار، لحظه‌هایی وجود دارد که مناسب فرهنگ ایرانی‌اسلامی و مخصوصا مخاطب کودک و نوجوان نیست و پدرومادرها باید بادقت این لحظه‌ها را حذف کرده یا از یک نسخه سانسورشده استفاده کنند؛ همچنین پوشش شخصیت اصلی، ممکن است با هنجارهای جامعه اسلامی مطابقت نداشته باشد؛ گرچه این شخصیت، انسان نیست و یک آتش انسان‌نماست.

در انیمیشن «بنیادین»، شخصیت‌های اصلی، سالم‌اند

ذکر این نکته ضروری است که در سال‌های اخیر و با حمایت فزاینده کشورهای غربی از جریان غیراخلاقی LGBT و هم‌جنس‌گرایان، کم‌کم پای شخصیت‌های منحرف جنسی به فیلم‌ها و انیمیشن‌ها بازشده است و انیمیشن‌های دیزنی هم در این زمینه، سابقه خرابی دارند.

البته در انیمیشن «بنیادین»، چنین چیزی به‌صورت پررنگ وجود ندارد و شخصیت‌های اصلی، سالم‌اند؛ بااین‌حال یک شخصیت کم‌رنگ و فرعی در انیمیشن حضور دارد که «بدون جنسیت/ Non-binary» خوانده می‌شود.

در این زمینه، ممکن است نشانه‌های دیگری نیز در انیمیشن وجود داشته باشد (گمانه‌هایی ازاین‌دست، درباره شخصیت فرعی گیل هم وجود دارد).

این انیمیشن از طریق شخصیت‌هایی مانند امبر و وید، الگوهای مثبتی را ارائه می‌دهد. امبر وفاداری، عشق به خانواده و تلاش برای کنترل خلق‌وخوی خود را نشان می‌دهد.

او درحالی‌که در ابتدا ذهن بازی ندارد، اما می‌آموزد که از عناصر دیگر شهر قدردانی کرده و همکاری و همزیستی خود را تقویت کند. از سوی دیگر، وید به‌عنوان فردی حساس، عاطفی و مهربان به تصویر کشیده می‌شود که موقعیتی ممتاز و درعین‌حال اندیشمندانه دارد.

ازنظر خشونت و ترس، «بنیادین» شامل انفجارهای آتش‌گونه است؛ زمانی که امبر کنترل اعصاب خود را از دست می‌دهد. صحنه‌هایی وجود دارد که یک بلای طبیعی شامل سیل را به تصویر می‌کشد، بخشی از جامعه را به خطر می‌اندازد و باعث تخریب می‌شود.

درحالی‌که کاراکترها توسط آب و امواج بزرگ در معرض خطر قرار می‌گیرند، مهم است توجه داشته باشید که هیچ شخصیتی برای همیشه آسیب نمی‌بیند یا کشته نمی‌شود (هشدار اسپویل: در یک صحنه ابتدا به نظر می‌رسد شخصیت وید مرده است؛ اما پس از مدت کوتاهی زنده می‌شود)؛ همچنین بعضا دادوفریاد و مشاجره‌هایی در طول فیلم مشاهده می‌شود.

درحالی‌که «بنیادین»، پیام‌های آموزشی ارزشمندی ارائه می‌دهد تا بینندگان را درباره تجربه مهاجران، تبعیض و روابط بین‌فرهنگی آگاه کند، پدرومادرها باید قبل از تماشای فیلم با خانواده، به میزان بلوغ و درک فرزندان خود توجه کنند.

گفت‌وگوهای باز درباره مضامین و محتوای انیمیشن، می‌تواند به کودکان کمک کند تا پیام‌های منتقل‌شده در فیلم را درک کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 6 =