گفت‌و‌گو با صبا نساج‌پور، کارگردان نمایش «دون ژوان»:

اصفهانی‌های طنز‌دوست!

شهر اصفهان از زمان‌های قدیم نیز در امر تئاتر پیشرو بوده است و به خصوص نام این شهر در تئاتر طنز در کشور می‌درخشد. مدتی است که با همکاری تالار هنر نمایش‌های پی‌درپی بر روی صحنه می‌رود. نمایشی که از 11 تیر به روی صحنه رفته است، «دون ژوان» نام دارد.

تاریخ انتشار: 12:45 - سه شنبه 1402/04/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهانی‌های طنز‌دوست!

به گزارش اصفهان زیبا؛ از زمان یونانیان، تئاتر از محبوب‌ترین انواع سرگرمی‌ها بوده و امروزه نیز صنعت بازیگری کاری سخت اما پررونق است. اگر تاکنون در تئاتر حضور داشتید یا نمایش زنده‌ای دیده‌اید، می‌دانید که تئاتر چقدر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

هرچند به نظر می‌رسد به دلیل نقش‌آفرینی صنعت فیلم‌سازی، این صنعت در حال مرگ است، اما هنوز عاشقان هنر تئاتر وجود دارند. تئاتر پدیده‌ای است که مرز نمی‌شناسد و هر انسان اهل اندیشه که طعم آن را چشیده باشد، نه یک دل بلکه صد دل شیفته آن خواهد شد؛ هنری اندیشه‌ساز که زندگی را از جنبه‌های عمیق خود بررسی می‌کند و هر فردی که تنَش به این هنر خورده باشد و آن را درک کند تعریف خاصی از زندگی خود خواهد داشت.

تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه است. کسانی که درباره به‌وجود‌آمدن تئاتر جست‌وجو کرده‌اند، می‌گویند سر‌چشمه آن از آیین‌هاست. آیین به مراسم مذهبی و اجتماعی می‌گویند. مثل مراسم عروسی یا مراسم سینه‌زنی در ماه محرم در ایران و… .

انسان همیشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و میل اوست تسلط داشته باشد و این ویژگی اصلی تئاتر است. تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و… در آن استفاده می‌شود.

کلمه تئاتر (theater) در اصل از کلمه تآترون (theater on) است که قسمت اول آن تیه (thea) تماشاگران یا محله تماشاست. در زمان های قدیم، تماشاگران در سرازیری تپه‌ها می‌نشستند و مراسم مذهبی را که با آداب و تشریفات مخصوص در پایین همان تپه یا کناره معبد که محل عبادت بوده، تماشا می‌کردند.

پیشتازی اصفهان در عرصه تئاتر

شهر اصفهان از زمان‌های قدیم نیز در امر تئاتر پیشرو بوده است و به خصوص نام این شهر در تئاتر طنز در کشور می‌درخشد. مدتی است که با همکاری تالار هنر نمایش‌های پی‌درپی بر روی صحنه می‌رود. نمایشی که از 11 تیر به روی صحنه رفته است، «دون ژوان» نام دارد.

این نمایش تا 22 تیرماه، عصرها از ساعت 18:30 در سالن تماشای تالار هنر به روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش عبارت‌اند از: بهزاد سیفی، امیرحسین خامسی‌پور، مهدی احمدی‌پرور، شیما مشکل‌گشا، سحر سلیمانی، هانیه قاسمی و فاطمه نادری.

طراح و کارگردان این نمایش نیز صبا نساج‌پور است. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار «اصفهان زیبا» اظهار کرد: تحصیلاتم کارشناسی سینماست؛ اما به دلیل علاقه زیادی که به تئاتر داشتم در کلاس‌های آزاد شرکت کردم و در این مسیر گام برداشته‌ام. 16 سال است که تئاتر کار می‌کنم. در سمت‌های مختلف در این حرفه مشغول بوده‌ام. کار را با بازیگری آغاز کردم و همچنین کارهای پشت صحنه و طراحی صحنه در کارنامه دارم. پس از آن به نویسندگی و دستیاری کارگردان مشغول شدم و هم‌اکنون به‌عنوان کارگردان مشغول به کار هستم.

او ضمن بیان اینکه «دون ژوان» چهارمین کاری است که به‌عنوان کارگردان به روی صحنه می‌برد، گفت: از ابتدا و در سال 94 به عنوان کارگردان کودک مشغول به کار شدم و پس از آن کارهای جشنواره‌ای را ادامه دادم. اولین کاری که برای اجرای عمومی و بزرگ به صحنه برده‌ام، درسال 97 و با نام «راه زرد» بوده که در تالار فرشچیان به اجرا در آمد.

نمایش درام «دون ژوان»

نساج‌پور با اشاره به موضوع نمایش که براساس افسانه دون ژوان و نمایشنامه «ضیافت سنگ» مولیر است، ادامه داد: این نمایش یک کار کمدی فانتزی است و به سرگذشت دون ژوان اشاره می‌کند. او یک شاهزاده عاشق‌پیشه است که به دنبال یک عشق واقعی می‌گردد و در این مسیر سختی‌ها و مشکلاتی برایش پیش می‌آید؛ عاقبت کار هم راضی نمی‌شود و عشق آخرش را پیدا نمی‌کند. البته پایان کار در نمایشنامه اصلی و نمایش ما متفاوت است.

او با بیان اینکه هسته اصلی گروه در اکثر نمایش‌هایی که کار می‌کند، ثابت است، افزود: سال‌هاست با هسته اصلی مشغول به کار هستیم؛ ولی در برخی عوامل و بازیگرها تغییر جزیی داریم. گروه فعلی تقریبا سالی یک نمایش برای اجرا روی صحنه می‌برد. زمان تقریبی برای تمرین هر نمایش دو الی سه ماه است.

کارگردان نمایش «دون ژوان» با اشاره به اینکه مردم اصفهان نسبتا استقبال خوبی از تئاتر دارند، گفت: شکر خدا تئاتر در اصفهان محجوریتی را که در بعضی از نقاط کشور دارد، دارا نیست. منتها اصفهانی‌های عزیز به خاطر روحیه طنازی که دارند، از تئاترهای طنز استقبال بیشتری می‌کنند و پیش‌بینی من این است که استقبال خوبی از نمایش کنونی شکل بگیرد.

همشهریان محترم اصفهانی بعد از تئاتر کمدی از نمایش‌هایی که به صورت قصه یا مثلا نوستالژی برای مخاطب باشد، یعنی درباره یک شخصیت معروفی باشد یا اینکه یک معضل بزرگی که در شهر است را برای مردم به نمایش در آورد، استقبال خوبی می‌کنند و در این‌گونه نمایش‌ها نیز گروه اجرایی بازخورد بهتری می‌گیرد.

او همچنین ابراز داشت: هر چقدر هم که فیلم و سریال و… باشد، بازهم تئاتر جایگاه ویژه خودش را دارد. اثری که تئاتر به خاطر حضور زنده روی صحنه و نفس به نفس بودن بیننده و اجراکننده دارد، بسیار بیشتر و بهتر از بقیه کارهای نمایشی خواهد بود.

نساج‌پور ضمن بیان اینکه کار هنری هرچقدر هم در شهر اجرا شود، بازهم کم است، افزود: هرچقدر کار هنری بیشتری در شهر صورت بگیرد، روی فرهنگ مردم اثر بیشتر و بهتری دارد و امیدوارم با حمایت‌هایی که لازم است از هنرمندان به عمل بیاید، در آینده شاهد کارهای هنری و نمایش‌های بیشتری باشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + یک =