چرا آمدند؟! چرا رفتند؟!

اگر دلیل آمدن و رفتن احسان پنشنبه به تیم ذوب‌ آهن را فهمیدیم، لابد دلیل آمدن و رفتن بیدوف را هم متوجه می‌شویم. شاید هم هیچ‌وقت نفهمیم. همان‌طوری که نگفتند مرتضی خراسانی، امیر شبانی، امیرمحمد پناهی و بابا محمدی در فصل گذشته با چه استدلالی جذب ذوب آهن شدند و در میانه فصل هم در لیست مازاد قرار گرفتند.

تاریخ انتشار: 12:01 - یکشنبه 1401/10/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا آمدند؟! چرا رفتند؟!

فصل گذشته بود که پای بازیکنان تاجیک به فوتبال ایران باز شد و پیش از شروع فصل هم خبر رسید تیم ذوب آهن با احسان پنشنبه به توافق رسیده است. در آن مقطع گفته می‌شد این بازیکن 23 ساله سابقه 37 بازی ملی برای تیم کشورش را در کارنامه دارد و طی دو سال حضورش در لیگ برتر ازبکستان، به عنوان یکی از بازیکنان ارزشمند لیگ فوتبال این کشور معرفی شده.

همچنین سابقه انتخاب به عنوان بهترین بازیکن لیگ تاجیکستان را هم دارد.

پس از حضور پنشنبه در تیم ذوب‌آهن تصور می‌شد این بازیکن کارایی خاصی داشته که مدنظر قرار گرفته و کادر فنی برای او مسئولیت خاصی را در خط میانی تعریف کرده‌ است، با این حال در کمتر از نیم‌فصلی که از حضور این بازیکن در اصفهان می‌گذرد، هیچ اتفاق فنی خاصی رخ نداد و تنها اتفاق خبرساز درباره او را باید ازدواجش عنوان کرد.

در فاصله تعطیلات بلندمدت لیگ، به یکباره خبر رسید پنشنبه قراردادش را با تیم ذوب‌آهن فسخ کرده است تا حضور اولین بازیکن تاجیکی در فوتبال اصفهان بدون نتیجه به پایان برسد.

عجیب‌تر از ماجرای حضور پنشنبه در تیم ذوب آهن، به خدمت گرفتن دوباره دارکو بیدوف بود. این بازیکن صربستانی در نیم فصل اول لیگ نوزدهم با نظر علیرضا منصوریان به تیم ذوب‌آهن پیوست.

قرارداد بیدوف پیش از پایان لیگ بیست و یکم به اتمام رسید و این بازیکن صرب که مورد توجه مهدی تارتار قرار نگرفته بود، ایران را ترک کرد.

پس از مصدومیتی که در هفته‌های اولیه لیگ بیست و دوم برای سعید باقرپسند، مهاجم اول تیم ذوب‌آهن رخ داد، خبر رسید که باشگاه ذوب‌آهن یک بار دیگر با بیدوف به توافق رسیده و او تیم اصفهانی را همراهی خواهد کرد.

با این حال بیدوف در مقطع دوم بازگشت به اصفهان، نتوانست به ترکیب این تیم برسد و پیش از فرارسیدن رسمی تیم فصل اول، از جمع گاندوها جدا شد.

دلیل جدایی این بازیکن ناآمادگی عنوان شده و پس از توافق دو طرفه با باشگاه ذوب‌آهن طی یک مراسم بدرقه از این تیم جدا شد و اصفهان را ترک کرد تا به قول خودش با خاطره‌ای خوش اصفهان را ترک کند.

جذب این دو بازیکن و جدایی آن‌ها پیش از نیم‌فصل این سؤال را مطرح شد که مهدی تارتار بر چه مبنایی این بازیکنان را جذب کرده و با چه استدلالی رأی به جدایی آن‌ها داده است؟

در مراسم معارفه مهدی تارتار و همکارانش پیش از لیگ گذشته که در سالن ملت برگزار شد، مجتبی فریدونی، مدیرعامل وقت باشگاه ذوب‌آهن به صراحت اعلام کرد کادر فنی برای انتخاب بازیکنان موردنظر استقلال کامل داشته و قاعدتا وقتی یک مربی در کار جذب بازیکن مستقل عمل کند، باید مسئولیت فنی آن را هم
بپذیرد.

تارتار زمانی که هدایت تیم ذوب‌آهن را برعهده گرفت، دست به تغییرات زیادی در ترکیب این تیم زد و با قطع همکاری با تعداد زیادی بازیکن، بازیکنان پرتعدادی را به خدمت گرفت.

اما همان‌طور که به اسامی برخی بازیکنان در بند اول مطلب اشاره شد، در نیم‌فصل تعدادی را کنار گذاشت تا در آن مقطع نیز رسانه‌ها این سؤال را مطرح کنند که مبنای جذب این بازیکنان چه بوده.

والا هزینه‌گذاشتن روی دست ذوب‌آهن، حضورشان چه نفعی برای تیم اصفهانی داشت.با توجه به اینکه شالوده اصلی تیم تارتار تقریبا دست‌نخورده از فصل قبل باقی مانده بود، این تیم برای لیگ امسال دستخوش تغییرات زیادی نشد.

اما جذب و قطع همکاری با پنشنبه و بیدوف نقطه مبهمی در کادر فنی تیم ذوب آهن است و انتظار می‌رود سکان‌دار فوتبال ذوب‌آهن بابت این تصمیم توضیح قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

اگر تارتار برای جذب این دو بازیکن تحت فشار بوده، سکوت جایز نیست و بهتر است واقعیت را بیان کند و اگر نیز جذب این بازیکنان با نظر او بوده، در این خصوص توضیح بدهد که چطور به عنوان یک فوتبالیست سابق و یک مربی باسابقه که با در نگاه اول هم می‌تواند کیفیت یک بازیکن را تشخیص بدهد، رأی به جذب این بازیکنان داده، به ویژه در خصوص بیدوف که سابقه بازی در ذوب آهن را دارد و سرمربی تیم قاعدتا با اشراف کامل در خصوص این بازیکن، باید اقدام به جذب او می‌کرد.

تارتار بارها از بودجه کم باشگاه ذوب‌آهن گلایه کرده، اما باید از او پرسید چطور این بودجه به قول او محدود که از بیت‌المال خرج شده، این‌طور هزینه می‌شود و او چه جوابی برای افکار عمومی دارد که پول‌های میلیاردی را فقط در فوتبال می‌بینند و می‌شنوند و هیچ سهمی از بیت‌المال ندارند.

البته این موضوع محدود به تیم ذوب‌آهن و تارتار نشده و ژوزه مورایس، سرمربی تیم سپاهان هم در خصوص جذب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت، شاهکار کرده که در مطلب مجزایی بدان پرداخته خواهد شد.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + 16 =