مازوت‌ سوزی را متوقف کنید!

مازوت سوزی، نفس اصفهان را بریده است و حالا هوای اصفهان لبریز از دود و سیاهی است. انواع مراجعه‌های مردمی در روزهای اخیر به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نشان می‌دهد که این آلودگی جان‌گیر است.

تاریخ انتشار: 14:06 - یکشنبه 1401/10/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مازوت‌ سوزی را متوقف کنید!

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان چندی پیش گلایه خود را از این موضوع اعلام کرده بود و در هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اشاره داشت به نیروگاه شهید محمد منتظری که با چهار مشعل و هرکدام در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر مازوت می‌سوزاند و ضایعات آن در هوا پخش می‌شود.

به اعتقاد نورصالحی، تنهاراه این است که این صنایع منتقل شوند. او گفت: در شرایطی هستیم که باید امیدآفرینی کنیم؛ اما نمی‌توان فراموش کرد که به هر دلیلی، از قبل انقلاب تاکنون صنایع آلاینده در مجاورت شهر اصفهان جای گرفته‌اند.

این صنایع در موقعیت غیرکارشناسی در نظر اقلیمی قرار دارند که به علت جهت وزش باد، آلایندگی آن‌ها وارد شهر می‌شود. چند ماه پیش در شورای‌ عالی ترافیک کشور، نماینده سازمان محیط‌زیست گزارش داد که بیش از ۶۷درصد آلودگی شهر اصفهان مربوط به این صنایع است.

این آلودگی انواع عوارض و بیماری‌ها را به‌دنبال دارد؛ به‌طوری‌که روزبه‌روز شاهد ابتلای اطرافیان خود به بیماری‌ها هستیم.

مصرف مازوت، مهم‌ترین علت آلایندگی‌های اخیر است

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان هم روز گذشته در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» به این موضوع اشاره کرد. او گفت: مصرف مازوت، مهم‌ترین علت آلایندگی در این روزهاست.

مردم به شکل‌های مختلف از متولیان درخواست کردند که حداقل در شرایط اضطرار مصرف مازوت متوقف شود؛ متولیان نیز باید شرایط مردم اصفهان را درک کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه این روزها اصفهان شرایط سختی را از نظر زیست‌محیطی تجربه می‌کند، تصریح کرد: باوجوداینکه پایان هفته گذشته شاهد بارش رحمت الهی بودیم و انتظار می‌رفت شرایط آب‌وهوا بهتر شود، اما شرایط مطلوب نشد و این می‌تواند دلیلی بر این باشد که صرفا منابع متحرک، یعنی خودروها، منبع آلایندگی شهر نیستند و باید به‌دنبال علل اصلی بگردیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه مدیریت شهر در جایگاهی نیست که بتواند تصمیم بگیرد، اما به‌عنوان یک مطالبه‌گر و از زبان مردم مطالبه آن‌ها را مطرح می‌کند، گفت: اعلام شده است که اگر بتوانیم ۱۰درصد در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنیم، امکان توقف استفاده از سوخت مازوت فراهم می‌شود.

بنابراین از مردم نیز درخواست می‌شود در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند و جلوی بهانه استفاده از مازوت را بگیرند؛ زیرا عمده مصرف مازوت در نیروگاه برای تولید برق است و اگر مدیریت مصرف را انجام دهیم، شاید بتوان مصرف سوخت نیروگاه را از مازوت به گاز تغییر داد و مشکل را برطرف کرد.

او اظهار امیدواری کرد: این بار نیز مردم مثل همیشه کمک کنند؛ زیرا اصفهان شهر ماست و در آن تنفس می‌کنیم؛ بنابراین باید مراقب سلامت شهر باشیم.

شهردار اصفهان گفت: همچنین از مردم درخواست می‌شود سفرهای شهری خود را به حداقل برسانند؛ زیرا تنفس در شهر می‌تواند برای مردم عوارض داشته باشد؛ بنابراین مردم به حداقل سفر درون‌شهری اکتفا کنند و تنها برای ضروریات از خانه خارج شوند.

کاهش آلودگی فصل زمستان با حذف سوخت مازوت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان هم در این زمینه مطالبی را بیان کرد. حسین حق‌شناس گفت: صرفه‌جویی در مصرف گاز به کاهش مصرف مازوت‌سوزی کارخانه‌های اطراف شهر اصفهان کمک می‌کند و منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود.

او اظهار کرد: چند سالی است که در فصل زمستان، موضوع وارونگی هوا و افزایش غلظت مواد آلاینده مطرح می‌شود که بیشتر اوقات به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و گاهی تعطیلی ادارات می‌انجامد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: وارونگی هوا، پدیده‌ای است که بیشتر در اواخر فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد.

 

 

در هنگام وارونه‌شدن هوا در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز و سایر کلان‌شهرها، گازهای آلاینده و گلخانه‌ای به سطح زمین نزدیک شده و باعث بالارفتن مقدار آلودگی هوا از حد مجاز خواهد شد که در بعضی از روزها، تنفس برای عموم یا افراد خاص دچار مشکل می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: در این فصل، هوای سرد به دلیل سنگینی در سطح زمین قرار می‌گیرد و هر نوع مواد آلاینده تولیدشده به‌وسیله صنایع، خودرو و مصارف خانگی را در این لایه سرد محبوس و ماندگار می‌کند که این عامل دلیل آلودگی در فصل زمستان است و تنها به‌وسیله وزش باد یا بارندگی از میان می‌رود.

او با اشاره به آلودگی هوای شهر اصفهان نسبت به سایر شهرها تصریح کرد: آلودگی هوا در بیشتر کلان‌شهرها رخ می‌دهد. اما شهر اصفهان از آلودگی بالاتری برخوردار است.

زیرا موقعیت زاینده‌رود باعث شده است صنایع نیازمند به آب در اطراف آن احداث شود. همچنین جریان دائمی هوای شهر اصفهان که از جنوب غرب به شرق بوده، مواد آلاینده غرب اصفهان را که حاصل آلودگی صنایع و کارخانه‌ها بوده به‌سمت شهر اصفهان حمل می‌کند.

حق‌شناس با اشاره به کنترل آلودگی هوا خاطرنشان کرد: آلودگی در فصل زمستان را می‌توان با حذف سوخت مازوت صنایع حاشیه نزدیک شهر اصفهان کاهش داد.

دلیل استفاده سوخت مازوت کارخانه‌ها در فصل زمستان، کمبود سهم گاز است که به دلیل افزایش مصارف بالای گاز خانگی به‌اجبار سهمیه گاز صنایع کاهش می‌یابد.

اصفهان در رتبه سوم مصرف گاز کشور

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: براین‌اساس نیروگاه شهید منتظری از نزدیک‌ترین صنایع به شهر اصفهان مجبور به مازوت‌سوزی شده است که به تولید و تأمین برق کشور کمک می‌کند.

لذا اقدام شهروندان در صرفه‌جویی گاز و برق در این فصل می‌تواند در نحوه سوخت این صنعت عظیم کشور مؤثر باشد. او با اشاره به قرارگرفتن اصفهان در رتبه سوم مصرف گاز در کشور گفت: طبق آمار ابتدای مهرماه، مصرف گاز خانگی و تجاری ۷,۱۱ میلیون مترمکعب در روز برآورد شد و این میزان در دی‌ماه با کاهش دما به ۴۷میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است.

بنابراین چنانچه شهروندان بتوانند با صرفه‌جویی در مصرف گاز حدود ۲۰میلیون مترمکعب در روز صرفه‌جویی کنند، سوخت نیروگاه را می‌توان از مازوت حذف و گاز را جایگزین آن کرد.

حق‌شناس ضمن توصیه به شهروندان در صرفه‌جویی مصارف خانگی، افزود: استفاده از پوشش مناسب فصل در منزل (لباس گرم)، درزگیری درب‌ها و پنجره‌ها، پوشش ضخیم (پرده) درب‌ها و پنجره‌ها، جایگزین پنجره‌های دوجداره به ‌جای پنجره‌های تک‌جداره، کاهش شعله اجاق‌گاز، بازنکردن آب حمام به‌صورت مداوم در حین دوش‌گرفتن، استفاده از آب ولرم در حمام، نه رهاسازی آب نزدیک به جوش، پوشش قراردادن برای خروجی‌های کولر، جوشیده‌شدن آب کتری و پخت‌وپز غذا به‌صورت بهینه از نکته‌های مؤثر در کاهش مصرف گاز و برق است. او گفت: درباره منابع آلاینده، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و وسایل نقلیه فرسوده و دودزا جزو عوامل تشدیدکننده آلودگی هواست.

خریدهای اینترنتی، دورکاری، حذف سفرهای غیرضروری، رفع نیازهای خرید و خدمات در نزدیک محل سکونت و بدون استفاده از خودرو، دریافت معاینه فنی و رفع اشکال‌ خودروهای دودزا که باعث حق‌الناس و افزایش آلودگی می‌شود و استفاده از حمل‌ونقل همگانی (مترو و اتوبوس) از مواردی است که در صورت رعایت شهروندان، باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: در زمان آلودگی هوا و تعطیلی مدارس، خانواده‌ها باید حتی‌المقدور در منازل بمانند و از بیرون‌رفتن بی‌مورد پرهیز کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود و سایر شهروندان، باعث آلوده‌ترشدن هوا نشوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 2 =