به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی پنج فرد مُبتلا به بیماری مالاریا در استان از ابتدای امسال تاکنون، خبر داد و گفت: این افراد از استانهای دیگر بویژه مناطق شرقی کشور وارد اصفهان شده بودند.
به گزارش ایرنا، مالاریا مهمترین بیماری انگلی است که توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل میشود.
این مورد، به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگیهای تب مُتناوب و لرز، کمخونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگیهای ساده یا کُشنده دیگر خودنمایی میکند.
پژمان عقدک روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری مالاریا میتواند کُشنده باشد، اما تاکنون در بین موارد شناسایی شده در اصفهان، مرگ ناشی از مالاریا گزارش نشده است.
وی همچنین به شناسایی ۶ مورد ابتلا به سُرخک در استان از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: افراد مبتلا، ایرانی و همچنین از اتباع افغانستان بودند، هرچند هر سال این تعداد ابتلا به سرخک یا حدود آن در استان شناسایی میشود.
ابتلای یک نفر به تب کریمه کنگو
وی همچنین با اشاره به شناسایی یک مورد ابتلا به تب کریمه کنگو از فروردین امسال تاکنون، گفت: همانطور که پیش از این اعلام شد، این فرد از خوزستان وارد اصفهان شده بود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: تب کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و دام است که با آغاز فصل گرما احتمال شیوع آن افزایش مییابد و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان به آن مبتلا خواهد شد.
وی افزود: ضمنا تاکنون موردی از ابتلا به بیماری وبا(اِلتور) در استان گزارش نشده است.
گفتنی است؛ استان اصفهان بیش از 5 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان(جز کاشان و آران و بیدگل) با بیش از 4 میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.



