سوت‌هایی که پول‌ها را می‌سوزاند:

داورهای ایرانی کمک ندارند

اکثریت قریب به‌اتفاق تیم‌های لیگ برتری همواره از جریان قضاوت‌های مسابقات خودشان ناراضی هستند و کار به جایی رسیده بود که آمار اشتباه‌های داوران در طول لیگ تبدیل به بهانه‌ای برای زیرسؤال‌بردن نتایج رقبا شده بود.

تاریخ انتشار: 11:19 - سه شنبه 1402/05/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
داورهای ایرانی کمک ندارند

به گزارش اصفهان زیبا؛ فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از پنجشنبه عصر با تقابل نساجی مازندران و پیکان به‌صورت رسمی آغاز می‌شود تا بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران دوباره هیجان را به قلب تماشاگران فوتبال برگرداند.

در حال حاضر تیم‌های لیگ برتری آخرین روزهای تمرینات خودشان را پشت سر می‌گذارند تا از آخر این هفته وارد عرصه رقابت‌های رسمی شوند و آن‌طور که از فصل نقل‌وانتقال‌ها پیش‌بینی می‌شود، در رقابت‌های این فصل هم مسابقاتی فشرده برای رسیدن به ‌عنوان قهرمانی رقم خواهد خورد؛ به همین خاطر حتی یک امتیاز کمتر یا بیشتر هم می‌تواند سرنوشت قهرمان این فصل را عوض کند.

نارضایتی از قضاوت‌ها

هنوز فراموش نکرده‌ایم که در فصل بیست و دوم چگونه بازی‌های چند هفته پایانی تبدیل به مسابقاتی پرهیجان و غیرقابل‌پیش‌بینی شد و درنهایت هم یک امتیاز کمتر عنوان قهرمانی را از سپاهان گرفت و تقدیم پرسپولیس کرد.

نکته مهم اینجاست که اکثریت قریب به‌اتفاق تیم‌های لیگ برتری همواره از جریان قضاوت‌های مسابقات خودشان ناراضی هستند و کار به جایی رسیده بود که آمار اشتباه‌های داوران در طول لیگ تبدیل به بهانه‌ای برای زیرسؤال‌بردن نتایج رقبا شده بود.

ولی درنهایت هیچ جواب درستی برای بررسی اشتباه‌های داوری که گفته می‌شود جزئی از بازی فوتبال است، داده نشد و همه تیم‌هایی که در لیگ برتر حضور دارند، معتقدند که قضاوت‌های داوران به ضرر آن‌ها تمام‌شده و این موضوع ضرورت استفاده از کمک‌داور ویدئویی را بیشتر از هر زمان دیگری موردتوجه قرار می‌دهد.

داوران؛ زیر فشار اعتراض

از روز یکشنبه که اسامی داوران قضاوت‌کننده در هشت بازی هفته اول لیگ امسال اعلام‌شده، گمانه‌زنی‌ها درباره حساسیت مسابقات و نحوه قضاوت داوران هم شروع شده است و خیلی‌ها با یادآوری اشتباه‌های فلان داور در فلان مسابقه روی این موضوع تأکید دارند که این داور برای قضاوت بازی تیمشان گزینه مناسبی نیست.

از همین هفته‌های ابتدایی فشار روی کمیته داوران فدراسیون فوتبال آغاز شده و شکی نیست که در صورت ادامه این روند در هفته‌های آینده برای سیاه‌پوشان مستطیل سبز بسیار سخت خواهد بود.

البته در فوتبال روز دنیا و حتی بیشتر کشورهای قاره آسیا خبری از این موضوع‌ها نیست و استفاده از کمک‌داور ویدئویی باعث شده فشار از روی دوش داوران برداشته شود و آن‌ها در درون زمین مسابقه با خیالی آسوده به فکر اجرای عدالت باشند.

ولی در فوتبال ایران داوران به ازای هر سوتی که به صدا درمی‌آورند، باید جواب‌گوی تیم‌های داخل زمین و هواداران روی سکو باشند و بدون شک وجود سیستم کمک‌داور ویدئویی می‌تواند کمکی چند برابر به افزایش کیفیت مسابقات فوتبال لیگ برتر داشته باشد.

کمک‌داور به ایران نمی‌آید

اما در شرایطی که گفته می‌شد فدراسیون فوتبال برای آغاز لیگ بیست‌وسوم امکان استفاده از کمک‌داور ویدئویی را در ورزشگاه‌های دارای امکانات ایجاد خواهد کرد، هنوز خبری از این اتفاق نیست و فدراسیون حتی نتوانسته است امکان حضور سخت‌افزاری دستگاه‌های دیجیتال را در ایران فراهم کند.

آن‌طور که مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون خبر داده، در حال حاضر مبلغی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان لازم است تا فدراسیون بتواند قرارداد خودش را با شرکت خارجی متخصص در این زمینه امضا کند.

با توجه به سوابقی که از وضعیت مالی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش سراغ داریم، به‌احتمال‌زیاد در این فصل هم خبری از کمک‌داور ویدئویی نخواهد بود و این موضوع فوتبال ما را با چالشی بسیار بزرگ روبه‌رو خواهد کرد.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن تیم‌های مدعی لیگ برتر برای رسیدن به‌ عنوان قهرمانی و کسب 70 امتیاز مبلغی در حدود 500 میلیارد تومان یا بیشتر برای آماده‌سازی تیم‌های خودشان هزینه کرده‌اند و این یعنی هر امتیاز برای این مدل تیم‌ها در حدود هفت‌میلیارد تومان هزینه در بردارد.

حال فرض کنیم یک داور با اشتباه خودش در اعلام یا عدم اعلام ضربه پنالتی یا اشتباه در آفسایدگیری، برد یک تیم را به تساوی تبدیل کند و دو امتیاز معادل با 14 میلیارد تومان را از دسترس یک تیم خارج کند که البته این رقم فقط برای یک مسابقه است و تکرار آن در مسابقات بعدی، پول‌های سوخته شده را بیشتر از این نشان خواهد داد.

آبروریزی در آسیا

در شرایطی که فوتبال ما درگیر غیبت کمک‌داور ویدئویی شده، چند ماه دیگر فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با حضور نمایندگان کشورمان آغاز می‌شود و اگر نتوانیم تا آن زمان خودمان را به شرایط مطلوب کنفدراسیون فوتبال آسیا نزدیک کنیم، حتی این احتمال وجود دارد که میزبانی از نمایندگان ایران گرفته شود و این یک آبروریزی بزرگ برای فوتبال ما به‌همراه خواهد داشت.

به‌هرحال ما ازلحاظ فنی خودمان را در لیست سه تیم برتر آسیا می‌دانیم؛ ولی ازلحاظ امکانات در لیست 15 کشور اول این قاره هم نیستیم و فقط با خیالی خام خودمان را بالاتر از بقیه کشورهای آسیایی می‌بینیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 + 19 =