برگزاری دربی با کمک‌داور ویدئویی:

لیسانس داوری در جیب مردان سیاه‌پوش

صحبت از اشتباه‌های داوری در فوتبال ایران موضوع جدیدی نیست و در این دوازده‌ هفته‌ای که از رقابت‌های لیگ برتر پشت سر گذاشته‌ایم، تقریبا هیچ هفته‌ای وجود نداشته است که اشتباه‌های داوری امتیازی را نسوزانده باشد.

تاریخ انتشار: 13:21 - چهارشنبه 1402/09/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
لیسانس داوری در جیب مردان سیاه‌پوش

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحبت از اشتباه‌های داوری در فوتبال ایران موضوع جدیدی نیست و در این دوازده‌ هفته‌ای که از رقابت‌های لیگ برتر پشت سر گذاشته‌ایم، تقریبا هیچ هفته‌ای وجود نداشته است که اشتباه‌های داوری امتیازی را نسوزانده باشد و صدای اعتراض هر 16 تیم لیگ برتری از این موضوع‌ها به آسمان رفته است.

به‌هرحال چند سالی است که کمک‌داور ویدئویی، فضای فوتبال را تحت کنترل خود قرار داده و در خارج از مرزهای ایران و کشورهای صاحب فوتبال این موضوع کاملا حل شده است و تقریبا خبری از سوت‌های اشتباه نیست و داوران در آرامشی کامل مشغول قضاوت هستند.

برای تیم داوری این اطمینان وجود دارد که چشم‌های بینایی در اتاق کمک‌داور ویدئویی نشسته‌اند و اگر سهوا اشتباهی صورت بگیرد، بلافاصله توسط داوران کمک به داور اصلی اطلاع داده می‌شود تا حقی از تیمی ضایع نشود.

در جریان برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در این فصل هم تیم‌های سپاهان ایران، پرسپولیس و نساجی با سیستم ویدئویی قرض‌گرفته‌شده بازی‌های خودشان در مرحله گروهی را به پایان رساندند و فوتبال ایران برای اولین‌بار در رده باشگاهی توانست صاحب این تجربه شود؛ ولی رؤیای استفاده از «var» در همه مسابقات باشگاهی هنوز برای فوتبال ما به مرحله عمل نرسیده است و هنوز هم مشکلات سخت‌افزاری زیادی در این زمینه وجود دارد.

بخش اول، هزینه خرید تجهیزات است که باید با نظارت یک شرکت خاص انجام شود و این هزینه در توان خیلی از باشگاه‌های ایرانی نیست؛ از طرف دیگر، استادیوم‌های قدیمی و بدون تجهیزات ما در خیلی از شهرها حتی توانایی فراهم‌کردن یک اتاق برای استفاده از تجهیزات ویدئویی را ندارند.

داور دربی ایرانی است

اما در شرایطی که قرار است فردا (پنجشنبه) یکی از مهم‌ترین بازی‌های نیم‌فصل اول لیگ در قالب شهرآورد فوتبال تهران بین دو تیم پرسپولیس و استقلال برگزار شود، بازهم داستان کمک‌داور ویدئویی به سوژه اصلی تبدیل شده است و ازآنجایی‌که این بازی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر صدرنشینی استقلال و البته شانس سپاهان برای استفاده از نتیجه این بازی داشته باشد، بدون شک استفاده از کمک‌داور ویدئویی حق هیچ تیمی را ضایع نخواهد کرد.

چند سالی است که فدراسیون فوتبال برای انجام این بازی به استفاده از داوران ایرانی رو آورده، ولی این موضوع باعث نشده است مشکلی در شهرآورد ایجاد نشود و دو تیم طبق روال سابق درباره تصمیم‌های داوری قیافه‌ای حق‌به‌جانب داشته‌اند.

اما این بار به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال مصمم است تا به هر طریق ممکن شرایط را برای استفاده از کمک‌داور ویدئویی فراهم کند.

داوران تحت لیسانس

یکشنبه‌شب هفت داور ایرانی در حالی بعد از جلسه‌های لایسنس «var» به ایران برگشتند که بر اساس شایعه‌ها، قرار است به‌زودی داور دربی از میان آن‌ها انتخاب شود. شاید تا زمان انتشار این یادداشت نام داور شهرآورد اعلام شده باشد، اما این مسئله تغییری در اصل داستان ایجاد نمی‌کند و همچنان فوتبال باشگاهی ما احتیاج دارد مجوزهای لازم را در این زمینه دریافت کند.

ازآنجایی‌که داوران بین‌المللی برای قضاوت در سطح بالای مسابقات به لایسنس «var» محتاج بودند و این سیستم در ایران وجود ندارد، داوران ایرانی برای دریافت این لایسنس به حضور در یک کشور دیگر نیاز داشتند و به همین دلیل فدراسیون ایران با عربستان هماهنگ شد تا چند داور به عربستان بروند و در این کشور، مراحل دریافت لایسنس را پشت سر بگذارند. ماه گذشته اولین‌جلسه کلاس‌ها برگزار شد و این ماه هم جلسه‌های دیگری به انجام رسید.

عربستان هر چند هفته یک‌بار، عملکرد همه داورانش را آنالیز می‌کند و با برگزاری یک تست آمادگی جسمانی، عملکرد آن‌ها را زیرنظر می‌گیرد و چند ساعت داوران لیگ حرفه‌ای عربستان را در محیط شبیه‌سازی «var» قرار می‌دهد؛ داوران ایرانی هم بیشتر در این بخش توانستند از سیستم «var» استفاده کنند؛ البته بخش تئوری هم وجود داشت که در آن، صحنه‌های لیگ عربستان آنالیز شد و به‌نوعی، جلسه دانش‌افزایی بود.

البته مدرسان کلاس «var» همگی موردتأیید فیفا هستند و رئیس دپارتمان لیگ عربستان «فرهاد از ازبکستان» و رئیس دپارتمان لیگ یک عربستان هم «هاکان از استرالیا» است و هر دو زیر نظر «مانوئل از سوئیس» (رئیس کمیته داوران) کار می‌کردند.

البته تأییدیه لازم درنهایت از سوی فرهاد از ازبکستان صادر و به اطلاع فیفا خواهد رسید تا داوران ایرانی با دریافت این مجوز بتوانند در بازی‌های خودشان از کمک‌داور ویدئویی استفاده کنند.

هم‌زمان با تست و تمرین داوران ایرانی، داوران لیگ عربستان هم در زمین مجاور با تکنولوژی جدید در معرض تمرین قرار می‌گرفتند. تمرین‌های آن‌ها به این شکل بود که بخش‌های مختلف از سوی یک شرکت اروگوئه‌ای طراحی می‌شد تا داوران بلافاصله بعد از دوندگی طولانی‌مدت، به سمت سیستم هوشمند بروند و یک صحنه را ببینند و درباره آن تصمیم بگیرند؛ یعنی روی مغز داور هم کار می‌کردند که زیر فشار بازی بتواند بهترین تصمیم را بگیرد؛ یعنی صبح، تئوری آموزش دیدند و اشتباه‌های طول فصل را گوشزد کردند و عصر هم تمرین عملی برای آمادگی داوران داشتند تا درنهایت این هفت داور ایرانی با پاس‌کردن این تست‌ها به‌سمت قضاوت همراه فناوری حرکت کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 + 16 =