درمان غده تیروئید از دید طب سنتی:

تیروئید را در چشمتان ببینید!

با غده تیروئید و اختلالات آن چقدر آشنا هستید؟ غده‌ای که می‌تواند پرکار یا کم‌کار شود و با علائمی که بروز می‌کند، به وجود آن آگاه شوید و یا حتی در چشمانتان می‌توانید آن را ببینید.

تاریخ انتشار: 09:52 - شنبه 1402/05/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تیروئید را در چشمتان ببینید!

به گزارش اصفهان زیبا؛ با غده تیروئید و اختلالات آن چقدر آشنا هستید؟ غده‌ای که می‌تواند پرکار یا کم‌کار شود و با علائمی که بروز می‌کند، به وجود آن آگاه شوید و یا حتی در چشمانتان می‌توانید آن را ببینید.

توضیح در این زمینه را می‌توانید از زبان جواد کاردانپور، مشاور و محقق طب سنتی و بنیان‌گذار مؤسسه ایوان بخوانید.

غده تیروئید، یکی از غده‌های مهم و بزرگ‌ترین غده در بدن هر فردی است. محل قرارگیری این غده در بالای استخوان ترقوه و پایین حنجره و جلوی گردن است و شکلی شبیه به پروانه دارد.

جالب است بدانید غده تیروئید به‌نوعی در چارت عنبیه‌شناسی قابل‌دیدن است و معمولا بین ساعت ۳-۲ سمت راست و بین ساعت ۱۰-۹ سمت چپ قرار دارد.

وظیفه غده تیروئید در بدن، تنظیم متابولیسم و سوخت‌وساز بدن و همچنین در رشد و تمایز بافتی دخالت دارد و هورمون دیگر آن به‌ نام کلسی‌تونین در آزادسازی کلسیم مؤثر است؛ ضمنا عملکرد غده تیروئید توسط غده هیپوفیز تنظیم می‌شود؛ اما بسته به شرایط محیطی و میزان و نحوه پاتولوژی و عوامل آسیب‌رسان، شایع‌ترین اختلالات تیروئید، پرکاری و کم‌کاری است.

علائم اختلالات تیروئید

به علت اهمیت فوق‌العاده هورمون تیروئید در بدن، بدیهی است که هیپوتیروئیدی اثرات و علائم بالینی وسیعی بر بدن خواهد داشت که به ترتیب کاهش شیوع می‌توان به ضعف، خشکی پوست، پوست زبر، بی‌حالی، ادم پلک‌ها، حساسیت به سرما، کاهش تعریق، پوست سرد و زبان ضخیم، ادم صورت، بزرگی قلب، اختلال حافظه، یبوست، افزایش وزن، تورم پاها، کاهش اشتها، تپش قلب و قاعدگی‌های دردناک اشاره کرد.

راهکارهای تشخیص

برای تشخیص کم‌کاری تیروئید از تست‌های پاراکلینیکی استفاده می‌شود؛ ولی حساسیت و دقت لازم را ندارند. موارد زیادی مشاهده شده که در جواب تست‌های تیروئید تمامی آیتم‌ها نرمال بوده؛ ولی بیمار علائم تیپیک کم‌کاری و حتی پرکاری را دارد.

مطمئن‌ترین و حساس‌ترین روش تشخیص هیپوتیروئیدی، استفاده از تست حرارت پایه است. بهترین زمان برای اندازه‌گیری، صبح‌ها و قبل از برخاستن از رختخواب است. باید زیر بغل چک شود و درجه حرارت نرمال بین 8/97-2/98 F و مدت‌زمان لازم ۱۰ دقیقه است. اگر زیر 8/98 F باشد، شک به هیپوتیروئیدی می‌کنیم و اگر همراه با علائم ذکرشده باشد، تقریبا تشخیص قطعی خواهد بود.

در خانم‌ها چون در روزهای مختلف درجه حرارت بر اساس دوره ماهیانه متفاوت است، اولین تست باید در دومین و سومین روز قاعدگی انجام شود.

اهمیت هیپوتیروئیدی بیشتر به علت کاهش پروسه التیام در هر جایی از بدن است.

عملیات هضم و جذب و همچنین پاک‌سازی و سرعت انتقال موادغذایی به سلول و دفع مواد زائد نیز کاهش می‌یابد؛ لذا یکی از علائم برجسته این اختلال هورمونی، وجود یبوست است.

علل بروز

مهم‌ترین علل اختلالات تیروئید، مشکلات احتقانی به علت موکوس، اسیدها و پروتئین‌های خارجی و سموم هستند؛ بنابراین سم‌زدایی اساسی و به‌خصوص کمک‌گرفتن از گیاهان دارویی و فرمول‌های بوتانیکال در واقع این مشکل و بازگرداندن فانکشن طبیعی تیروئید مؤثر خواهند بود.

هیپوتیروئیدی توسط ضایعات خاکستری در یک یا هر دو ناحیه تیروئید و هیپوتیروئیدی توسط خطوط سفیدرنگ مشخص می‌شوند. در تیروئید همانند سایر ارگان‌های جفت، امکان دارد یک لوب کم‌کار و لوب دیگر پرکار باشد که در ایریدیولوژی به‌راحتی قابل‌تمایز هستند.

بعد از روده‌ها که شایع‌ترین ارگان محل تجمع سموم است، تیروئید در رتبه بعدی قرار دارد که توکسمی می‌تواند آن را درگیر کند و در ابتدا باعث هیپراکتیویتی و به‌تدریج که بافت‌های تیروئید بیشتر آسیب می‌بینند، به سمت هیپواکتیویتی سوق داده می‌شوند.

گاهی علت توکسمی می‌تواند به‌طور رفلکسی از روده‌ها و لوله برونش باشد که درنهایت برای رفع اختلالات تیروئید باید این نواحی و خود تیروئید سم‌زدایی شود.

علاوه بر موارد فوق، علل دیگر برای توکسمی تیروئید مطرح است؛ مثلا در معرض گازهای آلوده‌کننده قرارگرفتن و به‌خصوص منوکسیدکربن، اسپری‌های آئروسل و عطرهای شیمیایی دخیل هستند.

این حالت زمانی پیچیده می‌شود که درمی‌یابیم امروزه بیشتر مردم در محیط‌های سربسته و آپارتمانی زندگی می‌کنند و البته استرس نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. فشارهای رو به تزاید، زندگی شغلی، مالی، مشکلات ازدواج، طلاق و موارد دیگر با تأثیر بر میزان متابولیسم باعث اختلال و فشار زیاد به تیروئید می‌شوند.

پیشنهادهای درمانی

با انجام تدابیر زیر به‌راحتی می‌توان با مشاهده مشکلات تیروئید در عنبیه آن را درمان کرد:

– استفاده مداوم و مکرر از نمک دریا یا سنگ نمک در طول روز (حداقل ۷۰ بار)

– ماساژ زیر گلو و تیروئید توسط فرد دیگر با استفاده از روغن بابونه به اضافه نمک

– استفاده از جوشانده مرزنجوش

– بادکش زیر گلو و محل قرارگیری تیروئید

– عدم استفاده از عطرهای شیمیایی

– کنترل استرس و حفظ آرامش

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo مریم توسلی گفته :

    سلام
    لطفا راجب کنترل استرس و حفظ آرامش مطلب بنویسید
    ممنون از شما

  2. Avatar photo ملیحه باقری گفته :

    چه جالب

  3. Avatar photo پ ر گفته :

    سلام لطفا عکس عنبیه تیرویید پر کار وکم کار رو میشه بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × سه =