حقوق بازنشستگان باید 21میلیون تومان باشد

حقوق بازنشستگان با تورم هم‌خوانی ندارد. افزایش حقوق دریافتی در شرایطی که هزینه‌های زندگی افزایش یافته، اصلی‌ترین مطالبه آن‌هاست. دولتی‌ها تصمیم دارند حقوق بازنشستگان را در سال آینده 20درصد افزایش دهند. این افزایش 20درصدی حقوق اما مورد قبول باز نشستگان نیست. به گفته دبیر کانون بازنشستگان شهر اصفهان، در این شرایط اقتصادی حقوق بازنشستگان باید متناسب با هزینه‌ها افزایش یابد که این حقوق در کلان شهرها باید 21میلیون تومان و در شهرهای کوچک 18میلیون تومان باشد؛ این در حالی است که آن‌ها در شرایط کنونی با حداقل‌ها زندگی‌شان را می‌گذرانند و در سال آینده نیز افزایش 20درصدی حقوق آن‌هم به‌صورت پلکانی گره‌ای از مشکلات بازنشستگان بازنخواهد کرد.

تاریخ انتشار: 12:55 - یکشنبه 1401/10/25
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
حقوق بازنشستگان  باید  21میلیون تومان باشد

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصمیمی است که مسئولان بالادستی در دستورکار قرار داده‌اند. در حالی که قرار بود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال در حقوق‌ها درنظر گرفته شود، اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه حالا در اظهاراتش تأکید کرده است که اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.

دولتی‌ها تصمیم دارند در لایحه بودجه 1402، ‌حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی را 20درصد افزایش دهند.

در بند ۲ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: حقوق بازنشستگان و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان متوسط ۲۰درصد افزایش می‌یابد.

به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل‌قبول از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد.

 

متناسب‌سازی حقوق دائمی شود

همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی كه در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به كسی كه حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. به گفته دبیرکانون بازنشستگان شهر اصفهان، تا مرداد امسال آمار بازنشستگان در اصفهان 387 هزار نفر بوده است و استان اصفهان بیشترین تعداد بازنشسته را دارد.

دبیر کانون بازنشستگان اصفهان معتقد است که افزایش حقوق بازنشستگان اگر پلکانی باشد، تأثیری بر رفاه حال بازنشستگان ندارد. سید حسن هاشمی به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «استان اصفهان طی سال‌های گذشته در صنعت نساجی زبانزد بوده است.

تا جایی که بیش از 200 کارخانه نساجی در اصفهان فعال بوده‌اند؛ ضمن اینکه از سال 78 به بعد حدود 20هزار کارگاه کوچک پشم‌ریسی در اصفهان از درچه تا نائین فعالیت داشتند و این کارخانه‌ها برای تعداد زیادی از اصفهانی‌ها اشتغال‌زایی کرده‌اند؛ به همین خاطر اصفهان در بین استان‌ها بیشترین تعداد بازنشسته را
دارد.»

او ادامه می‌دهد: «در قانون متناسب‌سازی حقوق سال 99 به استناد بند ب ماده 12 برنامه توسعه ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مکلف شده است برای اجرای متناسب‌سازی بودجه‌ای اختصاص داده شود، 75درصد این بودجه اعمال شده و 25درصدش برای ضریب خطا اختصاص داده می‌شود تا اگر در این فرمول متناسب‌سازی اشتباهی صورت بگیرد، این 25درصد جبران شود.» دبیر کانون بازنشستگان اصفهان می‌افزاید: «این فرمول اعمال‌ شده است.

این 25درصد قرار بود از ابتدای سال 1400 در حقوق‌های سایرین اعمال شود؛ ولی در کمال تأسف تا این لحظه اعمال نشده و منجر به نارضایتی بازنشستگان شده است. تا اسفندماه اصرار کردیم که این 25درصد به افرادی که محق هستند، پرداخت شود.»

هاشمی تصریح می‌کند: «دولت دوازدهم در نیمه مردادماه 99 لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد تحت عنوان قانون دائمی‌شدن متناسب‌سازی حقوق کارگران کشوری و لشکری .

قرار شد این قانون در مجلس تصویب شود تا براساس آن بعد از چند سال حقوق‌ها متناسب با هزینه‌ها باشد؛ ولی در کمال تأسف دولت سیزدهم این لایحه را از مجلس پس گرفت.»

او خاطرنشان می‌کند: «این دولت حامی محرومان است و انتظارمان این است که این لایحه اجرا شود. متأسفانه هر ساله افزایش حقوق و مزایای کارگران متناسب با هزینه‌های زندگی آن‌ها انجام نمی‌شود.»

 

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان - اصفهان زیبا

افزایش پلکانی حقوق را نمی‌پذیریم

دبیرکانون بازنشستگان شهر اصفهان اذعان می‌کند: «دولت در بودجه افزایش حقوق بازنشستگان را 20درصد اعمال کرده که این هم قرار است به صورت پلکانی افزایش یابد. این ظلم مضاعف در حق بازنشستگان است.

به این معنا که هر شخصی سابقه بیشتری در پرداخت بیمه داشته و واریزی بیشتری به صندوق تأمین اجتماعی داشته باشد، کمترین افزایش را اختصاص دهند و هر شخصی حقوق بالاتری دریافت کند، مشمول افزایش حقوق کمتری می‌شود.»

او اظهار می‌کند: «بنا به گفته صاحب‌نظران اقتصادی تورم بیش از 80 درصد است. ترکیه بدون منابع نفت و گاز و صرفا با منابع حاصل از گردشگری اداره می‌شود؛ این در حالی است که کشور ما از منابع طبیعی نفت و گاز و… برخوردار است؛ ولی در کمال تأسف حقوق به میزان تورم افزایش پیدا نمی‌کند.»

دبیر کانون بازنشستگان اصفهان بیان می‌کند: «براساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازنشستگان را در فواصل زمانی مشخص باتوجه به افزایش هزینه زندگی و با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

درواقع حقوق بازنشستگان باید متناسب با هزینه‌های زندگی افزایش یابد.» هاشمی می‌گوید: «متأسفانه دولت‌ها سلیقه‌ای عمل کرده‌اند ؛ به همین دلیل اقشار بازنشسته جزو فقیرترین قشر جامعه هستند.

الان حقوق بازنشستگان حدود پنج‌میلیون و 800 هزار تومان است که از این مبلغ حدود 300 هزار تومان برای بیمه تکمیلی کسر می‌شود؛ مابقی نیز برای خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، مسکن و تحصیل فرزندان باید هزینه شود. مسلم است در این شرایط اقتصادی این میزان حقوق کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد.»

دبیرکانون بازنشستگان اصفهان اذعان می‌کند: «الان گوشت در تعاونی کارگران با استخوان 283 هزارتومان هر کیلو و گوشت بدون استخوان هر کیلو 358 هزار تومان به فروش می‌رسد.

باوجود افزایش هزینه‌ها بازنشستگان توان ندارند هفته‌ای یک کیلو گوشت بخرند.» هاشمی تأکید می‌کند: «دولت در این مقطع زمانی باید در خصوص متناسب‌سازی حقوق اقدام کند.

اولا 25درصد متناسب‌سازی سال 99 را که باید از ابتدای سال 1400 اعمال می‌شده است، پرداخت کند و از همان تاریخ مابه‌التفاوت عقب افتاده را بپردازد.

ضمن اینکه لایحه قانون دائمی‌شدن متناسب‌سازی حقوق را که از مجلس پس گرفت، باید به مجلس ارائه دهد تا تصویب شود و حقوق بازنشستگان متناسب با هزینه‌های زندگی‌شان به تعادل برسد.»

 

حقوق بازنشستگان به 21 میلیون تومان برسد

دبیر کانون بازنشستگان اصفهان خاطرنشان می‌کند: «وزارت تعاون خط فقر را 14 میلیون و 500 هزار تومان تا 15 میلیون تومان اعلام کرده است؛ ولی صاحب‌نظران اقتصادی که بی‌طرف و مستقل هستند، خط فقر را برای یک خانواده سه نفره 21 میلیون تومان (برای کلان‌شهرها) و 18 میلیون تومان (برای شهرهای کوچک) اعلام کرده‌اند.

برای اینکه مردم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند محصولات تولیدی را خریداری کنند و چرخ اقتصاد به حرکت درآید، باید حقوق‌ها افزایش یابد تا قدرت خرید داشته باشند.

با وجود این تفاسیر باید حداقل مزد یک کارگر شاغل و حداقل مزد بازنشسته متناسب با خط فقر تنظیم شود.» هاشمی می‌گوید: «بازنشستگان از منابع دولت استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از منابع صندوق بازنشستگان استفاده می‌کنند.

بازنشستگان سال‌های زیادی حق بیمه به صندوق بازنشستگی واریز کرده‌اند. این صندوق بزرگ‌ترین صندوق خاورمیانه است که 53 درصد جمعیت کشور، یعنی حدود 50 میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش قرار داده است.»

دبیر کانون بازنشستگان اصفهان اظهار می‌کند: «دولت مکلف است به آحاد مردم خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارائه دهد؛ بازنشستگان هم جزو آحاد این ملت هستند.

پرسش ما این است که سهم ما از بودجه عمومی دولت در بخش درمان کجا می‌رود که 50 میلیون نفر جمعیت از خدمات دولت محروم‌اند؟ دولت از بدهکارترین‌ها به صندوق تأمین اجتماعی است و ندادن این سهم باعث افزایش بدهی‌های دولت به صندوق تأمین اجتماعی شده است.

اگر بدهی‌ها پرداخت شود، صندوق تأمین اجتماعی می‌تواند هم در بخش درمان خدمات بهتری ارائه دهد و هم در افزایش حقوق می‌تواند به نیروهای تحت پوشش کمک کند.»

هاشمی ادامه می‌دهد: «مشکل این است که دولت ماهیانه بیش از ده‌هزار میلیون تومان باید بابت تعهداتی که قبول کرده است، به حساب تأمین اجتماعی واریز کند. ولی این کار را نمی‌کند. به همین خاطر بدهی انباشته ایجاد می‌شود.

ما از بودجه عمومی دولت استفاده نمی‌کنیم؛ بلکه از بودجه سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنیم.»او تأکید می‌کند: «از دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار داریم برای رضایتمندی در بین مردم علاوه براینکه دیونش را به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند، این صندوق را مورد حمایت قرار دهد.

اگر این صندوق با مشکلات مالی مواجه شود، به طور قطع کشور دچار چالش می‌شود و مردم از حقشان نمی‌گذرند.» دبیر کانون بازنشستگان اصفهان عنوان می‌کند: «دولت باید به این صندوق کمک کند و به بازنشستگان و مستمری‌بگیران نگاه مساعدتی داشته باشد.

ولی متأسفانه الان این نگاه وجود ندارد ؛مردم هم متوجه می‌شوند. شایسته نیست مردم کف خیابان حقوقشان را مطالبه کنند. دولت متناسب با هزینه‌های زندگی و نرخ واقعی تورم باید به حقوق آن‌ها اضافه کند.»

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه + هفت =