احیای تکیه گلبندان، احیای هویت ایرانی اسلامی

شهردار اصفهان در هجدهمین آئین «به احترام مردم اصفهان»، بهره‌برداری از تکیه گلبندان را همزمان با ایام سوگواری رحلت پیامبراکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) آغاز کرد.

تاریخ انتشار: 10:58 - پنجشنبه 1402/06/23
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
احیای تکیه گلبندان، احیای هویت ایرانی اسلامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهردار اصفهان در هجدهمین آئین «به احترام مردم اصفهان»، بهره‌برداری از تکیه گلبندان را همزمان با ایام سوگواری رحلت پیامبراکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) آغاز کرد.

آیین بهره‌برداری از تکیه گلبندان با حضور شهردار اصفهان، مدیران شهری و اهالی محله با رونمایی از سقاخانه این مکان آغاز شد. این برنامه با اجرای آیین سقاخانی، روایت آب و مدح اباعبدالله و یاران باوفای ایشان توسط هنرمند این عرصه برگزار شد. سپس با اهدای شال عزا به مسئولین شهری آیین افتتاحیه آغاز شد.

حضور مداحان و پیرغلامان نشان از خرسندی‌شان در احیای تکیه گلبندان بود.

تکیه گلبندان از اماکن تاریخی – مذهبی اصفهان در بازارچه حسن اباد قرار دارد. نزدیکی این مکان به میدان اما (ره) بر اهمیت این مکان می‌افزاید. خوشبختانه پس از ۳۰ سال این مکان با حمایت شهرداری احیا و نوسازی شد و مورد استفاده محبین اهل‌بیت قرار می‌گیرد.

پس از افتتاحیه تکیه از حجت الاسلام نیلی پور دعوت به سخنرانی شد. وی در اهمیت حسینیه‌ها و تکایا گفت: ابتکار شیعیان پس از ساخت مساجد برای احیا و تبلیغ فرهنگ حسینی ساخت این اماکن مقدس بوده است، که این امر به ویژه بعد از دوران صفوی به اوج خود رسیده است. تا جایی که آن دوره این خط و مشی به هندوستان نیز راه می‌یابد و در این کشور حسینیه‌های بسیاری از آن زمان باقی‌مانده است، «حسینیه آصفی» و «حسینیه هزاردَر» از جمله معروف‌ترین آن‌هاست.

سپس حضور خدام آستان قدس رضوی و پرچم متبرک حرم حال و هوای تکیه را امام رضایی کرد.

محمد بطلانی از اعضای هیئت امنای تکیه گلبندان برای احیای این مکان مقدس و تاریخی از مسئولین تشکر کرد و با خواندن چند بیت شعر از سعدی به اهل بیت ابراز ارادت کرد.

شعرخوانی و منقبت خوانی برای اهل بیت که برخاسته از هویت ایرانی اسلامی است از جمله جذابیت‌های این برنامه بود. استقبال مردم و اهالی از این سبک آیینی نشان از بیداری و اصالت این هویت در آن‌هاست.

عزاداری و سوگواری بر رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) حسن ختام برنامه بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 2 =