پوستر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌ونوجوانان در اصفهان رونمایی شد:

حیات دوباره سینمای کودک در شهر زندگی

سالنی مجهز و موزون برای رونمایی از پوستر سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان. مأمنی دل‌چسب در انتهای کتابخانه مرکزی اصفهان. آنجا که چهره‌ها به هم گره می‌خورد و لب‌ها به خنده گشوده می‌شود.

تاریخ انتشار: 08:53 - سه شنبه 1402/06/28
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
حیات دوباره سینمای کودک در شهر زندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ سالنی مجهز و موزون برای رونمایی از پوستر سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان. مأمنی دل‌چسب در انتهای کتابخانه مرکزی اصفهان. آنجا که چهره‌ها به هم گره می‌خورد و لب‌ها به خنده گشوده می‌شود و چه خوب انتخابی بود سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی شهرداری برای چنین رویدادی.

کنار درِ ورودی چند جوان خوش‌رو ایستاده بودند برای خوشامدگویی و دو میز طویل پذیرایی هم از همان ابتدا آماده میزبانی بود. ساعت 9 صبح دیروز جای سوزن انداختن در سالن نبود. صندلی‌های خاکستری کنار صندلی‌های ثابت مستقر شد تا فضا برای همه حاضران مهیا باشد.

مادران ویلچرها را کنار صندلی‌ها تنظیم کردند تا کودکان و نوجوانان دارای معلولیت بتوانند به‌راحتی شاهد برنامه باشند. کودکان و نوجوانان دختر و پسر هم با شال‌های صورتی وارد سالن شدند.

اغلب مدیران شهری همه آمده بودند تا این رخداد مهرانه را به نظاره بنشینند. حضور خانواده معزز ابوالفضل علیجانی، شهید مدافع حرم بر درخشش برنامه افزود.

گوش تا گوش سالن پر شد از صدای بچه‌ها و مادرانی که رؤیاهای آبی کودکان را سنجاق کرده بودند به جشنواره؛ آنجا که آقای احمدی، مجری برنامه، خوبی‌های کودکان اصفهانی را روایت کرد و با لهجه‌ای عسلی گفت: «بچا اصفان همه‌شون خب و زرنگن.»

دست‌ها بر دست‌ها مماس شد و صدای کف‌زدن‌ها پروانه‌های جشنواره را به تماشا کشاند. عکاسان و فیلم‌برداران لحظه‌های پیوند شهر و شهروندان را با مهر ثبت می‌کردند. شهر زندگی این بار قرار است حیاتی دوباره به سینمای کودک بدهد، موضوعی که مرضیه برومند چند روز قبل به آن اشاره کرده و گفته بود: «سینمای کودک به شکوه جشنواره زنده است.»

آقای احمدی رشته کلامش را متصل کرد به زنده رود. همان جاری جاویدی که در غمش اصفهان به سوگ نشسته است. اندوه قصه زنده‌رود در چهره مهمانان پایتخت نقش بست.

این بار هم قرار است پروانه‌های جشنواره بدون زاینده‌رود در اصفهان پرواز کنند و تشنگی‌اش را به گوش جهان برسانند. پوستر جشنواره با پارچه‌ای قلمکار بر سینه چوبی قابی دو سوی سالن در مقابل نگاه حاضران گماشته و قابی دیگر روی سن. کلیپی از جشنواره پخش شد با پروانه‌های رنگارنگ در حال پرواز.

اجرای جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در تمامی محله‌ها

مجری برنامه پس از خوشامدگویی به بچه‌ها و مهمانان، کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار اصفهان را به جایگاه فراخواند تا صحبت کند.

حیدری هم پس از خیرمقدم به مهمانان پایتخت و کودکان، سخنانش را آغاز کرد: «ما به‌دنبال این هستیم که جشنواره فیلم کودک و نوجوانان را در تمامی محله‌های اصفهان اجرا کنیم و فیلم‌های کودک و نوجوانان در تمامی مناطق به‌ویژه محله‌های کم برخوردار به نمایش درآید.»

کودکان هیچ تفاوتی با هم ندارند و همه باید از نگاه مدیریت شهری یکسان باشند.

حیدری معتقد است: «جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بهترین و زیباترین اتفاق است؛ زیرا باعث ایجاد نشاط اجتماعی و تزریق امید به جامعه می‌شود.

حضور بیش از ۴۰ کشور در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

پس از آقای حیدری نوبت رسید به مجید زین‌العابدین، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا از جشنواره بگوید و از اصفهانی که به قول او نگین همه شهرهای جهان است.

زین‌العابدین پس از تعریف و تمجیدهای بجایی که از اصفهان کرد و این شهر را سرآمد دیگر شهرها برای جشنواره دانست، صحبت‌هایش را این‌گونه شروع کرد: «بیش از ۴۰ کشور در جشنواره فیلم کودکان و نوجوان شرکت کردند و بار دیگر اصفهان از دریچه سینما به جهان معرفی می‌شود. خوشحالم جشنواره کودکان و نوجوانان پس از چهار سال به اصفهان برگشته است؛ مهر برای بچه‌های اصفهان شادی مضاعف دارد؛ بیش از سی سال از رویداد هنری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود؛ درواقع ماه مهر برای بچه‌های اصفهان پیام‌آور رویداد هنری سینمایی است.»

به گفته دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «اصفهان شهری است که سال‌های سال ایرانیان به آن افتخار کرده‌اند و هم‌اکنون با برگزاری این جشنواره بار دیگر این شهر فیروزه‌ای از منظر دیگر هنرمندان و سینماگران ایران معرفی می‌شود.»

زین‌العابدین اشاره‌ای داشت به اینکه متولیان شهری اصفهان، مشارکت خوبی در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان داشته‌اند: «این موضوع نشان از اشتیاق مردم اصفهان برای برگزاری این جشنواره است؛ به‌ویژه کودکان و نوجوانان. خرسندیم در حوزه فرهنگ و هنر، اصفهان به شایستگی برگزاری این جشنواره را پذیرفت و بار دیگر ثابت کرد چه اندازه برای هنر به‌ویژه سینمای کودک و نوجوان اهمیت قائل است. پروانه‌ها در فصل بهار به وجود می‌آیند؛ اما اصفهان ثابت کرد ماه مهر، پروانه هنر سینما در این شهر پرواز می‌کند؛ به همین دلیل درصددیم جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان از حالت موسمی و فصلی به‌صورت سالانه برگزار شود.»

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره چگونگی انتخاب پوستر هم صحبت کرد: «پوستر امسال از بین طرح‌های مختلف و مشورت با کارشناسان گرافیک نهایی شد. تلاش کردم از رنگ فیروزه‌ای که در معماری و عقبه فرهنگی ما عجین است در این پوستر استفاده شود؛ پوستری خیال‌انگیز برای کودکان و نوجوانان که نماهای معماری اصفهان در آن متجلی است.»

برگزاری برنامه‌های جنبی در محله‌های اصفهان آورده‌ جشنواره برای شهر زندگی است

احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم هم به‌عنوان یکی از مهمانان برنامه مقابل تریبون «اصفهان زیبا» ایستاد تا لحظاتی درباره چگونگی برگزاری جشنواره صحبت کند.

تأکید مقیمی بر فراهم‌کردن زیرساخت‌ها برای برگزاری جشنواره در محله‌های شهر اصفهان مستولی شد: «جشنواره‌ها با یک هسته مرکزی با نام نمایش فیلم و داوری فیلم‌ها عجین شده است؛ اما برگزاری برنامه‌های جنبی در محله‌های اصفهان آورده جشنواره برای اصفهان است که باید مدنظر قرار بگیرد. برنامه‌های جنبی که حول محور جشنواره رخ می‌‌دهد و با حضور شهروندان در تمام مناطق 15گانه شهرداری برگزار می‌شود؛ بنابراین زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این برنامه‌ها ضروری است تا بهره‌برداری مطلوبی از جشنواره به ثمر بنشیند و کودکان و نوجوانان محله‌های مختلف شهر با زوایای جشنواره آشنا شوند. اگر به جشنواره نگاه سطحی به‌عنوان یک رویداد چندروزه داشته باشیم، شاید ضرورت بسترسازی برای زیرساخت‌ها مدنظر نباشد، اما رویکرد و هدف ما باید این باشد که جشنواره را به‌عنوان یک رویداد همیشگی با مقدمات و نتایج آن در نظر بگیریم و رهاورد آن خیرات و برکات فرهنگی و هنری برای اصفهان و ایران خواهد بود.»

اجرای برنامه‌های جنبی با رویکرد محله محوری، یکی از تأکیدهای شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان

در ادامه میثم بکتاشیان، دبیر اجرایی سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان یکی دیگر از گزینه‌های «اصفهان‌زیبا» برای گفت‌وگو شد تا در مقابل تریبون قرار بگیرد و صحبت کند: «در حال حاضر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان آغاز به کار کرد و از پوستر جشنواره رونمایی شد. اجرای برنامه‌های جنبی با رویکرد محله محوری، یکی از تأکیدهای شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره از جشنواره بود تا اغلب شهروندان و کودکان و نوجوانان محله‌های 15 گانه شهر اصفهان در جریان فرایند جشنواره و برنامه‌های آن قرار بگیرند. در همین راستا به‌صورت ویژه رؤسای اداره‌های فرهنگی و هنری مناطق 15‌گانه در برنامه حضور دارند و برنامه‌ریزی‌شده است تا در تمامی محله‌ها برنامه‌های جنبی جشنواره اجرا شود. همچنین دو مکان بزرگ در شهر اصفهان تعبیه‌شده تا همه نهادها، سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤسسات و مراکزی که با حوزه کودک و نوجوان مرتبط هستند در آن حضور پیدا کنند و مردم بتوانند از خدمات ویژه آن‌ها بهره‌مند شوند. از سوی دیگر درصددیم اجرای سانس‌های اکران فیلم‌های جشنواره را در سینماها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا دانش‌آموزان مدارس بتوانند فیلم‌ها را مشاهده کنند و لذت ببرند. امیدوارم این دوره از جشنواره با حضور همه اقشار فاخرتر از گذشته برگزار شود.»

در ادامه این آیین، پس از پخش کلیپی با حضور مهمانان و مدیران شهری و فرزندان شهید مدافع حرم ابوالفضل علیجانی از پوستر سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان به طراحی بهزاد خورشیدی رونمایی شد و همه عوامل جشنواره و حاضران در سالن در کنار هم ایستادند تا با گرفتن عکسی به یادگار، در دفتر جشنواره ثبت شوند.

آغاز خوبی بود برای روزهای پانزدهم تا بیستم مهر (هفتم تا دوازدهم اکتبر ۲۰۲۳) و نشاط و شور بچه‌ها به رنگارنگی پروانه‌ها باقی ماند.  هنگام برخاستن پروانه‌‌های  چسبیده به تمام صندلی‌ها نمایان شد و صحنه زیبایی از سالن کتابخانه مرکزی اصفهان را در ذهن‌ها حک کرد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 5 =