طراحی تصاویر شهدا با هوش مصنوعی در اصفهان برای اولین بار در کشور:

ارسالی از بهشت

شهرداری اصفهان و شرکت پیام اصفهان‌زیبا در یک اقدام شایسته در هفته دفاع مقدس با نصب تابلوهایی با هوش مصنوعی مزین به تصاویر شهدا برآن شدند تا شهروندان را با کارهای جان‌برکفان روزهای نبرد بیشتر آشنا کنند.

تاریخ انتشار: 08:34 - سه شنبه 1402/07/4
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
ارسالی از بهشت

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهر اصفهان هر سال در هفته دفاع مقدس با رخدادهای گوناگونی روبروست. شهری که رهبر معظم انقلاب درباره ایثار و شهادت غیورمردان آن می‌گوید: «من لازم می‌دانم در مناقب مردم اصفهان چند جمله‌ای عرض کنم؛ این‌ها شناسنامه این مردم مؤمن و غیرتمند و ایستاده پای کار به حساب می‌آید. مردم اصفهان در یک روز سیصد و هفتاد شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند. بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند وحرکت کردند. این خیلی مهم است، همان طورکه حضرت امام رحمت الله علیه از این حرکت اصفهان تجلیل کردند. در آبان سال 1361 که در یک روز سیصد و هفتاد شهید در اصفهان تشییع شد، تعداد شهدای اصفهان در همان ماه بیش از هزار نفر است. هزار و اندی شهید در یک ماه! خب، چه کسی شهید می‌شود؟ آن کسی که در میدان است، در میدان خطر است، پیشرو است.»

چه خوب است اصفهان باشی آن هم در هفته دفاع مقدس. آن وقت است که می‌بینی ورودی این شهر تابلوهایی با هوش مصنوعی مزین به تصاویر شهدا نصب شده که راوی ایثار و همدلی آن‌ها در روزهای جنگ است.

این تابلوها هنوز هم از سوی شهرداری در حال نصب هستند و روایتگر اتفاقات روزهای دفاع مقدس. لحظاتی که بر مادران و پدران شهدا گذشته است و حالا نسل جوان و نوجوان امروزی باید بدانند که اصفهان چه روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را طی کرده و چه بر خانواده‌های شهدا و ایثارگران گذشته است.

در همین راستا شهرداری اصفهان و شرکت پیام اصفهان‌زیبا در یک اقدام شایسته در هفته دفاع مقدس با نصب تابلوهایی با هوش مصنوعی مزین به تصاویر شهدا برآن شدند تا شهروندان را با کارهای جان‌برکفان روزهای نبرد بیشتر آشنا کنند.

این اقدام برای اولین بار در شهر اصفهان رخ داده و می‌تواند الگویی برای شهرهای دیگر کشور باشد.

تابلوهای ایثار و شهادت در ورودی‌های شهر ثابت شد

در این زمینه مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان پیشینه تاریخی قوی و غنی در حوزه ایثار و شهادت دارد، خاطرنشان می‌کند: این تابلوها در شهر به عنوان یک المان هویتی برای اولین بار با تکنیک هوش مصنوعی در سطح شهر نصب شده است.

سيد علی معرک‌نژاد در این خصوص به اصفهان‌زیبا می‌گوید: دسترسی به تصاویر و ارائه طرح برای شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به زبان حال در شهر دغدغه‌ای بود که درصدد رفع آن برآمدیم.

او خاطرنشان می‌کند: گاهی اوقات تصاویر شهدا از کیفیت لازم برخوردار نبود یا برای تصاویر از تکنیک آبرنگ و دیجیتال پنت استفاده می‌شد؛ به همین منظور و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر آن شدیم تا با همکاری مشترک شرکت پیام اصفهان‌زیبا از هوش مصنوعی برای تابلوهای معرفی شهدا در سطح شهر استفاده کنیم. حاصل این همکاری مشترک، نصب تابلوهایی با موضوع «ایثار و همدلی» با تصاویر شهدا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سطح شهر شد که بخشی از آن‌ها نیز در حال نصب است.

او با اشاره به اینکه مقرر شد تابلوهای ورودی شهر به طور همیشگی مخصوص تصاویر و موضوعات ایثار و شهادت باشد، تصریح می‌کند: امیدوارم بتوانیم از تکنیک‌ها و فناوری‌های روز به نحو احسن در اطلاع رسانی‌ها و تبلیغات شهری استفاده کنیم.

آشنا کردن دهه هشتادی ها با اتفاقات دفاع مقدس

معاون بازرگانی شرکت پیام اصفهان‌زیبا در این خصوص با اشاره به اینکه طراحی‌های دفاع مقدس در این شرکت با یک اتاق فکر ایجاد شد، تأکید می‌کند: این شرکت با همکاری اداره تبلیغات شهرداری اصفهان، طراحی‌ها را با رویکرد آشنایی نوجوانان دهه هشتادی با موضوع دفاع مقدس در دستور کار قرار داد.

سید محمد وحید حکیم‌فعال با بیان اینکه درگیرکردن دهه هشتادی‌ها با موضوع دفاع مقدس، هدف اصلی اجرای این طراحی است، تصریح می‌کند: در ابتدا برآن شدیم ورودی‌های شهر را از فضای کلیشه‌ای که فقط عکس و نام شهداست، خارج کرده و با فرم‌های جدید به سبک امروزی تعبیه کنیم.

او با اشاره به اینکه طرح‌ها با لی‌اوت فضای توئیتری اجرا شد، خاطرنشان می‌کند: ایده اصلی طرح‌ها سلفی شهدا از بهشت بود؛ یعنی شهدا سلفی گرفتند و عکس را برای ما توئیت و ارسال کردند. زمانی که این طرح را به برخی از نوجوانان نشان می‌دادم پرسیدند از فضای توئیتر استفاده کرده‌اید و برای آن‌ها فلسفه تعداد لایک‌ها، ریتوئیت‌ها و کامنت‌ها بسیار جالب بود.

به گفته معاون بازرگانی شرکت پیام اصفهان‌زیبا، تعداد لایک‌ها جمعیت کل ایران، تعداد ریتوئیت‌ها جمعیت شهر اصفهان و تعداد کامنت‌ها تعداد شهدای اصفهان است.

حکیم‌فعال با بیان اینکه تولیدات صوتی و ایجاد پادکست‌ها در دستور کار بخش بازرگانی روزنامه اصفهان‌زیبا قرار گرفته است، بیان می‌کند: در حال حاضر قشر نوجوان که همواره در اتوبوس و مترو و حتی در حال پیاده‌روی هندزفری در گوش دارد، می‌تواند با دیدن این تابلوها کیو آر‌کد را اسکن کند و داستان تصاویر را بشنود.

او با بیان اینکه این اتفاق برای اولین بار در سطح شهر اصفهان رخ داده که کیو آرکدها داستانی را به نام «ایثار و همدلی مردم» روایت می‌کنند و در حالی که قبلا از کیوآرکدها برای آدرس کانال، سایت یا ثبت‌نام و … استفاده می‌شد، تصریح می‌کند: زمانی که یک نوجوان منتظر اتوبوس است یا در حال پیاده‌روی می‌تواند این بنر را ببیند و با تلفن همراهش تصویر را اسکن کند و صوت‌های یک یا دو دقیقه‌ای هفته دفاع مقدس و ایثار و همدلی که در زمان‌های گذشته بین مردم وجود داشته را بشنود.

معاون بازرگانی شرکت پیام اصفهان‌زیبا خاطرنشان می‌کند: درصددیم با هدف جذب نوجوانان، اتاق فکر قوی برای تبلیغات آینده سطح شهر تشکیل دهیم.

حکیم فعال با تأکید بر فرمایش رهبر معظم انقلاب که در یکی از سخنرانی‌هایشان گفته‌اند بروید یک نظرسنجی کنید ببینید بچه‌ها رونالدو را بیشتر می‌شناسند یا شهید آشتیانی را، می‌گوید: در حال حاضر باید قهرمانان کشور را با زبان نوجوانان به آن‌ها بشناسانیم که خوشبختانه این توفیق شامل حال شرکت پیام اصفهان‌زیبا شد. این ابتدای راه است و در آینده هم شاهد بنرها و تبلیغات بهتری از این تیم خواهیم بود و امیدوارم در شناساندن بهتر ایران اسلامی به نسل جدید مؤثر
باشیم.

«ارسالی از بهشت»، اقدامی برای ادای دین به شهدا

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان هم به روایت ایمنا ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار می‌کند: ۲۵ تابلوی مزین به عکس شهدا در تمام محورهای ورودی شهر اصفهان نصب شده است.

حسن کوشکیان با بیان اینکه در گذشته عکس‌های این ورودی‌ها و محورها تنها روزهای منتهی به سال جدید یا روزهای ابتدایی هر سال تغییر پیدا می‌کرد، می‌افزاید: چندین سال تصاویر شهدا مشترک بود و تنها تجدید چاپ می‌شد، البته بعضی سال‌ها نیز تصاویر تغییر می‌کرد؛ اما به خاطر اینکه تصاویری که از شهدا باقی‌مانده است، دارای کیفیت مناسبی برای چاپ نیست، دوستان ما مجبور می‌شدند از طریق اعمال فیلترهای طراحی یا از طریق تکنیک تصویرسازی و امثالهم، یک تصویر زیباتری از آن تصویر بی‌کیفیت ایجاد کنند و عکس شهید را با آن تکنیک اجرا کنند که به نسبت آن دوره، کار موفق و خوبی انجام می‌شد.

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: تکرار این اقدامات موجب شده بود که تصاویر این تابلوها به ورطه تکراری بیفتد و دیگر آن جذابیت و چشم‌نوازی را برای مخاطب نداشته باشد؛ از این‌رو تغییرات جدیدی در این تابلوها همزمان با پیشرفت تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی به‌وجود آمد و ما نیز در صدد برآمدیم برای ایجاد تغییرات مدنظر در تابلوی شهدا از هوش مصنوعی استفاده کنیم.

او ادامه می‌دهد: در این راستا برای اینکه به شلوغی روزهای پایانی سال برنخوریم، از فرصت میانه سال و مناسبت هفته دفاع مقدس برای تعویض تابلوهای مزین به تصویر شهدا در محورهای ورودی شهر استفاده کردیم.

کوشکیان با بیان اینکه پروسه طراحی تابلوها با استفاده از هوش مصنوعی به لحاظ رسیدن به ایده‌ای که هوش مصنوعی چه موقعیتی از شهید را نشان بدهد، بیش از دو ماه طول کشید، تصریح می‌کند: سرانجام با هم‌فکری‌ها و مشورت‌های انجام‌شده، مقرر شد هوش مصنوعی، شهدا را از موقعیت بهشت به ما نشان دهد، انگار که خود شهیدان والامقام عکس سلفی از بهشت برای ما گرفتند و ارسال کردند؛ از این رو طرح را با عنوان «ارسالی از بهشت» رونمایی کردیم.

او اظهار می‌کند: سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسااینترنت) توسعه فراوان یافته، بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم»، گویای آن است که ایشان نیز چنین دیدگاهی داشتند و سخنان رهبر معظم انقلاب انگیزه ما را برای انجام این اقدام بیشتر کرد.

ترکیب علم و هنر برای نمایش «قرار همدلی»

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: هم‌زمان یک پروژه دیگر برای فضاسازی شهر در هفته دفاع مقدس آغاز کردیم و برای اولین‌بار شهروندان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه و اسکن کیوآرکدی که در گوشه پوستر مزین به تصویر شهدا قرار گرفته است، به‌صورت صوتی و تصویری به محتوای پادکست پوستر یا موشن آن دسترسی داشته باشند و محتوای صوتی و تصویری آن را مشاهده کنند.

او می‌گوید: در اتاق فکر و در مشورت‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اگر دفاع مقدس ما به یک حماسه تبدیل شد، این حماسه تنها مربوط به شهدا و رزمندگانی نبود که در خط مقدم جبهه حضور پیدا می‌کردند، بلکه قطعا یک پشتیبانی داخل شهرها و داخل خانه‌های مردم و همدلی در کل کشور انجام شده است که آن حماسه عظیم شکل گرفت، اما شاید این بخش از دفاع مقدس، کمتر بیان و مطرح شده و آنچنان در فیلم‌ها و پوسترها یا در تبلیغات، ذره‌بینی روی این بخش از دفاع مقدس قرار نگرفته است.

کوشکیان ادامه می‌دهد: با توجه به این مسائل، ما تصمیم گرفتیم این بار، طرح‌های مربوط به هفته دفاع مقدس را روی این قصه متمرکز کنیم و برای این کار با همکاری بنیاد شهید و سایر ارگان‌هایی که در این زمینه دخیل بودند، اقدام به تهیه محتوا کردیم.

او خاطرنشان می‌کند: همچنین از رزمندگان و از افرادی که اطلاعات بیشتری در این ارتباط داشتند درخواست کردیم که اطلاعات و عکس‌های ناب و کمتر دیده‌شده از پشتیبانی‌های مردم شهر اصفهان برای دفاع مقدس را در اختیار ما قرار دهند؛ از جمله رخت‌شورخانه‌ای که خانم‌ها لباس‌های رزمندگان را در آن شست‌وشو می‌دهند یا صف کامیون‌هایی که مواد غذایی را به خط مقدم ارسال می‌کردند و ایثار و همدلی در پشتیبانی از جبهه.

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان می‌افزاید: این تصاویر ناب از اصفهان انتخاب شد و با همکاری گروه داستان‌نویسی، داستان‌های کوتاهی برای هر عکس ساخته شد، پادکست آن آماده و بعد هم پوستر طراحی شد که در حال حاضر در نقاط مختلف شهر قابل مشاهده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =