تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی؛ عاملی مهم در افزایش ورود گردشگران:

گردشگری اصفهان زیر تیغ کاهش پروازها

گردشگری نخستین و برترین راه توسعه اقتصادی استان اصفهان است؛ آن هم در شرایطی که بار آلودگی اصفهان بر دوش صنایع است و توسعه صنعتی برای این شهر دیگر محلی از اعراب ندارد.

تاریخ انتشار: 09:15 - شنبه 1402/07/8
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
گردشگری اصفهان زیر تیغ کاهش پروازها

به گزارش اصفهان زیبا؛ گردشگری می‌تواند یکی از صنایع پول‌ساز اصفهان باشد؛ به شرطی که موانع موجود برطرف شود. مقصد گردشگری اگر روح نداشته و فاقد پویایی باشد جذابیت و کارایی خود را از دست می‌دهد؛ از این ‌رو فعالان صنعت گردشگری اصفهان زاینده‌رود را یکی از اصلی‌ترین عواملی می‌دانند که با جاری‌شدنش روح تازه‌ای به شهر بخشیده و آمار ورود گردشگران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد.

جریان این رودخانه برای توسعه گردشگری اصفهان و به‌ویژه شهر اصفهان اهمیت دارد. در شرایط کنونی نیز کاهش تعداد پروازها و مشکلاتی که در بخش حمل‌ونقل هوایی وجود دارد اصلی‌ترین دغدغه‌ای فعالان صنعت گردشگری اصفهان است که به زعمشان تهدیدی جدی برای صنعت گردشگری اصفهان به شمار می‌رود؛ ازاین‌رو آن‌ها خواهان تقویت زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل اصفهان هستند.

گردشگری نخستین و برترین راه توسعه اقتصادی استان اصفهان است؛ آن هم در شرایطی که بار آلودگی اصفهان بر دوش صنایع است و توسعه صنعتی برای این شهر دیگر محلی از اعراب ندارد.

توسعه گردشگری ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد که دستگاه‌های متولی این بخش در اصفهان باید برای تحقق این هدف هماهنگ‌تر باشند.

حمل‌ونقل هوایی اصفهان ضعف دارد

سیزدهمین نمایشگاه گردشگری، صنایع‌دستی و هتلداری اصفهان فرصتی فراهم کرد تا با فعالان صنعت گردشگری اصفهان گپ‌وگفتی داشته باشیم تا از موانع جذب گردشگر به اصفهان و پیشنهاد‌هایشان برای رونق این صنعت بگویند.

در حاشیه این نمایشگاه یکی از فعالان هتلداری اصفهان ضعف در بخش حمل‌ونقل هوایی را یکی از موانع رونق صنعت گردشگری اصفهان اعلام می‌کند و به اصفهان زیبا می‌گوید: «هتل عباسی و هتل کوثر هتل پنج ستاره هستند؛ ولی تعداد هتل‌های چهارستاره و سه ستاره بیشتر است. در اصفهان از لحاظ مراکز اقامتی مشکلی وجود ندارد؛ اما در بخش زیرساخت‌ها به‌ویژه بخش حمل‌ونقل هوایی، ضعف داریم. تعداد پروازها کم است و این تأثیر منفی روی صنعت گردشگری اصفهان دارد.»

ابراهیم شهریاری خاطرنشان می‌کند: «در برخی ایام سال مانند عید، نیاز است که تعداد پروازها افزایش پیدا کند؛ ولی در این مواقع به‌طورجدی دچار مشکل می‌شویم. از طرفی چون هزینه‌های حمل‌ونقل زیاد است و منجر به کاهش ورود گردشگران به اصفهان می‌شود، مراکز اقامتی نیز آن‌طور که بایدوشاید فعال نیستند و نمی‌توانند هزینه‌هایشان را جبران کنند.»

او می‌افزاید: «خوشبختانه سرمایه‌گذاری در بخش هتلداری اصفهان مناسب است. برای جذب توریسم به اصفهان باید جشنواره‌های متنوع در زمینه‌های مختلف برگزار کرد تا انگیزه ورود گردشگر افزایش پیدا کند. علاوه براین باید شرایط ویزا برای ورود و خروج گردشگران تسهیل شود.»

این فعال صنعت هتلداری اصفهان عنوان می‌کند: «اینکه گردشگران در زمان اقامتشان در اصفهان امنیت داشته باشند، در انتخاب‌های بعدی‌ آن‌ها تأثیرگذار است تا اصفهان را به‌عنوان شهر مقصد انتخاب کنند. علاوه براین، فعالان هتلداری اصفهان باید در برخورد با گردشگران دست‌ودل‌بازتر و مهمان‌نوازتر باشند.»

توریسم سلامت اصفهان متولی ندارد

اصفهان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای گردشگرپذیر ایران با ظرفیت‌های ویژه تاریخی، فرهنگی و درمانی نتوانسته سهم چندانی از بازار گردشگری سلامت داشته باشد.

با ارائه امکانات مناسب به گردشگران سلامت و جلب اعتماد آن‌ها می‌توان از این صنعت در راستای اشتغال‌زایی و توسعه این صنعت بهره برد. باید موقعیتی فراهم شود که کارشناسان و متخصصان و کاردان‌ها مابین بخش خصوصی و پزشکان قرار گیرند و ارتباط درستی برقرار کنند؛ البته به‌دلیل نوپابودن این صنعت تاکنون شرکت‌های تخصصی در این زمینه شکل نگرفته‌اند.

مصطفی صفار، نماینده بیمارستان فارابی، در حاشیه برگزاری نمایشگاه به‌ضرورت توسعه توریسم سلامت در اصفهان اشاره‌ کرده و به اصفهان زیبا می‌گوید: «بیمارستان‌های اصفهان ظرفیت‌های خوبی برای ارائه خدمات تخصصی به گردشگران دارند؛ مثلا بیمارستان چمران به‌صورت تخصصی روی قلب کار می‌کند یا بیمارستان سیدالشهدا روی پزشکی هسته‌ای فعال است. سایر بیمارستان‌ها نیز به‌صورت تخصصی خدمات ارائه می‌دهند؛ ولی مشکل این است که برنامه مشخصی برای توریسم سلامت در اصفهان وجود ندارد.»

او خاطرنشان می‌کند: «یکی از مشکلات در جذب توریسم سلامت، نبود مرکزی برای برقراری ارتباط بین خدمات‌گیرنده خارجی با خدمات‌دهنده داخلی است. در کمال تأسف در بخش دولتی فرایند مشخصی برای جذب گردشگر سلامت وجود ندارد. از سوی دیگر بخش خصوصی هم در این زمینه ضعیف عمل کرده است.»

نماینده بیمارستان فارابی خاطرنشان می‌کند: «به‌واسطه شتاب‌دهنده‌ها می‌توان این ارتباط را بین گردشگران و بیمارستان‌ها و هتل‌ها برقرار کرد تا گردشگران بتوانند زمان مشخصی برای درمان طی کنند؛ ولی الان متولی مشخصی در این حوزه وجود ندارد.»

صفار بیان می‌کند: «مراکز درمانی از کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌هایشان گلایه‌مندند؛ بنابراین جذب گردشگر سلامت اگر با برنامه‌ریزی باشد می‌تواند به افزایش درآمد مراکز درمانی و همچنین درآمدهای ارزی استان کمک کند.»

تصویر منفی از ایران آمار ورود گردشگر را کاهش می‌دهد

در این بین به‌زعم برخی فعالان صنعت گردشگری اصفهان، برخی عوامل سیاسی نیز در کاهش ورود گردشگر به اصفهان تأثیرگذار بوده است.

در حاشیه این نمایشگاه یکی از فعالان هلدینگ گردشگری «شنتیا» به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «پیش‌تر در اصفهان با کمبود مراکز اقامتی روبه‌رو بودیم؛ ولی الان امکانات اقامتی اصفهان مناسب است و فعالان صنعت گردشگری از کمبود مسافر بیشتر گلایه‌مندند و ظرفیت‌هایشان خالی است.»

او بیان می‌کند: «مشکل اساسی ما در جذب گردشگر کمبود تعداد پروازهاست. الان پروازهای اصفهان به مشهد کاهش یافته و این چالش جذب گردشگر به اصفهان را دچار مشکل کرده است.»

این فعال صنعت گردشگری اصفهان ادامه می‌دهد: «خشکی زاینده‌رود هم روی جذب گردشگر تأثیر منفی می‌گذارد. درواقع یکی از عواملی که برای گردشگران داخلی و گردشگران خارجی جذابیت دارد جاری‌بودن آب زاینده‌رود است؛ ولی مسلما وقتی زاینده‌رود خشک است تعداد گردشگر به اصفهان نیز کاهش می‌یابد.»

او اذعان می‌کند: در سطح بین‌المللی، ایران‌هراسی و ارائه تصویر منفی از ایران یکی از موانع جذب گردشگران خارجی است؛ این درحالی است که ما مزیت‌های فراوانی برای جذب توریسم داریم؛ ولی برخی کشورها هر کاری از دستشان برمی‌آید برای ایجاد مانع در مسیر توسعه گردشگری کشورمان انجام می‌دهند.»

این فعال صنعت گردشگری بیان می‌کند: «حضور گردشگران چینی و روس در اصفهان بیشتر برای سفرهای کاری است و هزینه‌های هتل‌ها را جبران نمی‌کند. هر اندازه هم در اصفهان جشنواره و برنامه‌های مختلف برای جذب گردشگر برگزار شود، تا زمانی که این کارشکنی‌ها برقرار است ورود گردشگر هم رونق چندانی پیدا نخواهد کرد.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 11 =