عملیات عمرانی ایستگاه متروی میدان امام علی(ع) با دقت و ظرافت پیش می‌رود:

حساسیت‌های مثبت میراثی در احداث مترو

مهرماه امسال برای مدیریت شهری، ماه پرکاری است؛ از برگزاری نمایشگاه «فن‌نما» گرفته تا برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و برنامه‌های متنوعی که قرار است در مناطق پانزده‌گانه شهرداری با محوریت جشنواره برپا شود.

تاریخ انتشار: 08:32 - یکشنبه 1402/07/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حساسیت‌های مثبت میراثی در احداث مترو

به گزارش اصفهان زیبا؛ مهرماه امسال برای مدیریت شهری، ماه پرکاری است؛ از برگزاری نمایشگاه «فن‌نما» گرفته تا برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و برنامه‌های متنوعی که قرار است در مناطق پانزده‌گانه شهرداری با محوریت جشنواره برپا شود.

اما شهرداری به جز این برنامه‌ها بررسی اقدامات عمرانی شهر همچون مترو را در دستور کار قرارداده است؛ چنانکه روز گذشته دکتر علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در دو برنامه صحبت کرد. یکی در بازدید از پروژه احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان و دیگری در برنامه رادیویی «سلام اصفهان».

ایستگاه میدان امام علی (ع)، هشتمین ایستگاه خط دو متروی اصفهان است؛ این ایستگاه در اواسط مسیر خط دو مترو واقع شده و از آنجا که این خط از دو سمت زینبیه و کهندژ به سمت مرکز حرکت می‌کند، از سمت کهندژ ایستگاه نهم و از سمت زینبیه ایستگاه هشتم محسوب می‌شود.

روز گذشته شهردار اصفهان از پروژه احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان بازدید و روند پیشرفت آن را با حضور مسئولان فنی مترو بررسی کرد.

به دلیل اینکه ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) در منطقه 3 و در جوار آثار تاریخی و جهانی همچون مسجد جامع و دیگر ابنیه میراثی قرار گرفته است، متولیان سازمان میراث فرهنگی بر اجرای عمرانی مترو در این محدوده حساسیت نشان دادند و معتقد هستند که ممکن است اقدامات عمرانی آسیبی به این ابنیه وارد کند. این حساسیت بی‌دلیل هم نیست.

شهردار اصفهان در این زمینه گفت: سازمان میراث فرهنگی برای احداث ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان حساسیت خوبی نشان داده است که برای شهرداری و پیمانکار پروژه، در حکم فعالیت توأم با دقت، مراقبت و ظرافت بیشتر در انجام کار بوده و این موضوع مد نظر قرار گرفته است.

علی قاسم‌زاده اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تأکید کرده است که فاز نخست خط دو متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه دارک تا طوقچی باید تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

او با اشاره به اینکه برای بررسی ابعاد پیشرفت کار پروژه، از ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان بازدید کردیم، افزود: بر اساس گزارش مسئولان و مهندسان پروژه، فرایند انجام کار خوب بوده و تأخیر چندانی نداشته است و به‌رغم تمام پیچیدگی‌های فنی و شرایط خاصی که این ایستگاه دارد، به‌نظر می‌رسد که این ایستگاه در زمان مقرر تعیین شده به اتمام برسد.

او گفت: بر اساس گزارش‌ها از پروژه، منابع مالی پیش‌بینی شده قبلی کفایت نمی‌کند و ما باید به فکر منابع جدید و بیشتر باشیم که درصدد هماهنگی و هم‌افزایی با دیگر نهادها هستیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شهریورماه ۱۴۰۳ در این ایستگاه شاهد حضور دستگاه تی‌بی‌ام خواهیم بود، برای این مهم منابع مالی لازم پیش‌بینی شده است که اگر به‌موقع تزریق شود، به سرعت انجام کار کمک بسیاری می‌کند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه علاوه بر موضوع تأمین منابع مالی، توجه به حساسیت میراثی موقعیت این ایستگاه نیز مدنظر است، گفت: ابتدا قرار بود این ایستگاه در مکان دیگری (کوچه نمکی ابتدای خیابان ولی‌عصر (عج)) باشد که در این نقطه در صورت انجام کار، شاهد تخریب بافت تاریخی و فرسوده بودیم؛ از این‌رو با مشورت سازمان میراث فرهنگی در زمان مدیریت وقت، در جانمایی ایستگاه به نقطه فعلی رسیدیم و هم‌اکنون نیز پروژه احداث ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) با دقت و ظرافت خاص انجام می‌شود.

اما شهردار اصفهان روز گذشته در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» هم درباره موضوعاتی همچون برگزاری المپیاد تولید فیلم کوتاه توسط کودکان و نوجوانان زمستان ۱۴۰۲ و رخدادهایی که در هفته گذشته اتفاق افتاده است، صحبت کرد.

برگزاری المپیاد تولید فیلم کوتاه توسط کودکان و نوجوانان زمستان ۱۴۰۲

شهردار اصفهان اشاره‌ای کرد به المپیاد «تولید فیلم کوتاه توسط کودکان و نوجوانان» و گفت: این اتفاق از چند سال پیش آغاز شده، اما امسال به‌صورت کمی و کیفی ارتقا یافته است و پیش‌بینی می‌شود این المپیاد زمستان امسال برگزار شود.

صحبت‌های قاسم‌زاده در این برنامه حول محور برگزاری افتتاحیه جشنواره بود. او در این خصوص گفت: شامگاه جمعه شاهد افتتاح سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان بودیم. پس از گذشت چند سال رکود به دلیل شیوع کرونا، امسال جشنواره از شور و شوق زیادی برخوردار است.

در آیین افتتاح جشنواره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سخنران اصلی بود.

شهردار اصفهان درباره ویژگی‌های بارز جشنواره امسال گفت: حضور فعال فیلم‌سازان و رقابت بین آن‌ها از ویژگی بارز جشنواره امسال است. امسال شاهد مشارکت خوب کودکان و نوجوانان در جشنواره سی‌وپنجم هستیم و هزار خبرنگار و داور کودک و نوجوان در این جشنواره فعالیت می‌کنند و از ۴۰ کشور به اصفهان مهمان می‌آیند.

همچنین گروهی به‌عنوان مهمان ویژه شاهد این رقابت‌ها هستند و گروهی نیز خود صاحب اثرند و در این رقابت شرکت دارند.

ثبت آثار فیلم کودکان و نوجوانان تا سیزدهم آبان‌ ۱۴۰۲

قاسم‌زاده ادامه داد: با هماهنگی اداره آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است که روزانه هزار نفر از دانش‌آموزان بتوانند در سالن سینما حضور یابند و شاهد اکران فیلم‌ها باشند، شرایطی نیز برای کودکان و نوجوانانی که به‌دلیل داشتن شرایط خاص نمی‌توانند به سالن سینما بیایند، پیش‌بینی شده است تا ما خدمت آن‌ها باشیم.

در محلات شهر اصفهان اکران فیلم‌های جشنواره را با ایستگاه‌های سیاری خواهیم داشت، همچنین در دو بیمارستان امام حسین (ع) و امید، با اجرای برنامه‌های شادی‌آفرین، شادی را نزد افرادی خواهیم برد که درگیر بیماری هستند. تلاش شده است امسال شور و نشاط بیشتری در شهر حاکم باشد و علاوه بر برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با کیفیت مطلوب، از این فرصت پیش آمده برای شادی کودکان شهر استفاده شود.

شهردار اصفهان در ادامه اشاره‌ای هم داشت به المپیاد تولید فیلم کوتاه توسط کودکان و نوجوانان و در این زمینه خاطرنشان کرد: این اتفاق از چند سال پیش آغاز شده، اما امسال به‌صورت کمی و کیفی ارتقا یافته و ثبت‌نام آن آغاز شده است. کودکان و نوجوانان تا سیزدهم آبان‌ ۱۴۰۲ فرصت دارند آثار فیلم خود را ثبت کنند. پیش‌بینی می‌شود زمستان امسال المپیاد تولید فیلم کوتاه را برگزار کنیم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 − 1 =