بازار سیاه روغن‌موتور در اصفهان

بازار سیاه روغن‌موتور در اصفهان راه افتاد. هم‌زمان با کاهش عرضه روغن‌موتور در بازار، عده‌ای مواد تقلبی را به جای روغن‌موتور اصلی جازده و می‌فروشند. عرضه روغن‌موتور کاهش یافته و حالا تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. در این شرایط متخلفان و متقلبان نیز در بازار جولان می‌دهند. از آنجایی که روغن‌موتور پس از بنزین دومین ماده پرمصرف خودروست از این رو حاشیه سود بالایی برای متقلبان به همراه دارد. در این بین عده‌ای نیز از کمبود روغن‌موتور در بازار سوء‌استفاده می‌کنند و روغن‌ها را بیشتر از نرخ قانونی در بازار می‌فروشند.

تاریخ انتشار: 11:35 - سه شنبه 1401/10/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بازار سیاه روغن‌موتور در اصفهان

مقصر کاهش عرضه روغن‌موتور کدام است؟

دولتی‌ها دلیل کمبود روغن‌موتور در بازار را کاهش تولید روغن در دو واحد اصلی تولیدکننده اعلام کرده‌اند. صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت صمت گفته است که به دلیل مشکلات فنی، تولیدات تولیدکنندگان روغن‌موتور در آذرماه کاهش یافته است.

اظهارنظرهای دولتی‌ها درباره کاهش عرضه روغن‌موتور به دلیل مشکلات فنی در بازار در حالی است که فعالان بازار کمبود عرضه را ناشی از فشار تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

درواقع به گفته فعالان بازار، از آنجایی که تولیدکنندگان در تأمین موادافزودنی با مشکل مواجه شده‌اند و قیمت این مواد افزایش یافته است، خواستار افزایش قیمت روغن‌موتور هستند.

تابستان سال جاری بود که کارخانه‌های تولید روغن‌موتور خواستار افزایش قیمت‌ها شدند و به دلیل اینکه نتوانستند مجوز افزایش قیمت‌ها را دریافت کنند، عرضه روغن‌موتور را کاهش داده و همین موضوع منجر به افزایش 35 درصدی قیمت روغن‌موتور در بازار شد.

جالب اینجاست که تولیدکنندگان در شرایطی که نتوانسته‌اند قیمت فروش را افزایش دهند، از راه‌های میان‌بر استفاده کرده و اقدام به فروش اجباری می‌کنند. این اقدام تولیدکنندگان در حالی است که به‌طور مکرر بر ممنوعیت فروش اجباری کالاها تأکید شده است.

فعالان بازار حالا از راه افتادن بازار سیاه و افزایش قیمت این محصول تا دوبرابر قیمت اصلی خبر می‌دهند.

 

مواد تقلبی در قوطی‌های روغن‌موتور!

«این روزها شرکت‌ها روغن‌ موتور کمتری روانه بازار می‌کنند؛ درواقع عرضه از تقاضای روغن‌ موتور کمتر است و در این شرایط عده‌ای در بازار سیاه بالاتر از قیمت قانونی در بازار اقدام به فروش روغن‌ موتور می‌کنند و تا دوبرابر قیمت روغن‌موتور را افزایش داده و در بازار می‌فروشند.

کمبود روغن‌ موتور در بازار زمینه را برای تولید و عرضه روغن‌ موتور تقلبی در بازار فراهم کرده است تا جایی که عده‌ای با مواد تقلبی بطری‌های روغن‌ موتور را پر کرده و در بازار می‌فروشند.»

این را یکی از فروشندگان روغن‌موتور به اصفهان زیبا می‌گوید. این فروشنده صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان در تأمین مواد افزودنی برای تولید با مشکل مواجه‌اند؛ چون واردات موادافزودنی صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه تولیدکنندگان با قیمت‌گذاری دولتی مشکل دارند و تمایل دارند قیمت روغن‌موتور افزایش بیشتری داشته باشد؛ به همین خاطر اقدام به عرضه روغن‌موتور نمی‌کنند ضمن اینکه صادرات روغن‌موتور نیز مزید برعلت شده است.

به گفته این فروشنده روغن‌موتور، باوجود کمبود روغن‌موتور اما قیمت این محصول در بازار افزایش پیدا نکرده است.

 

مواد تقلبی در قوطی‌های روغن‌موتور! - اصفهان زیبا

 

تأمین‌کننده، بار روغن نمی‌فرستد!

براساس آماری که مدیرعامل شرکت نفت سپاهان ارائه کرده است حدود 204 شرکت تولید کننده خرد و عمده روغن‌ موتور و فراوردهای آن در کشور وجود دارند که از این تعداد چهار پالایشگاه اصلی و شرکت بزرگ، 85 درصد تأمین روغن‌ موتور کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این‌طور که نیکو همت گفته است، 85 درصد نیاز داخلی روغن‌ موتور توسط شرکت بزرگ تولیدکننده تأمین می‌شود البته مدیرعامل شرکت نفت سپاهان روی این موضوع هم تأکید کرده است که درصورت ابلاغ ستاد تنظیم بازار شرکت‌های تولیدکننده از عهده تولید سهم 15 درصدی باقی‌مانده نیز برمی‌آیند.

نیکو همت در تابستان سال جاری وعده داد که میزان تولید روغن‌ موتور در فرودین سال جاری هشت هزار تن بوده که به 17 هزار تن می‌رسد.

وعد‌ه‌و‌عید برای افزایش تولید روغن‌موتور در حالی مطرح شده است که رضا تقی‌پور، نماینده مجلس از کمبود ماده اصلی تولید روغن‌ موتور در بازار خبر داده و اعلام کرده است که «برابر جداول و نظارتی که در مجلس وجود دارد، متأسفانه عرضه روغن پایه که ماده اصلی و اولیه روغن‌ موتور است کاهش پیدا کرده است.

روغن پایه روغن‌موتورهایی که برای زمستان تولید و استفاده می‌شود به حد کافی تحویل تولید‌کننده‌ها نشده و وزارت صمت باید تدبیر و مدیریت کند تا با این کمبود در ماه‌های آتی مواجه نشویم.»

حالا به گفته بازاری‌ها تأمین‌کنندگان دیگر بار روغن‌موتور را به دستشان نمی‌رسانند!

 

فروش روغن‌موتور به شرط قبول روباری

یکی دیگر از فروشندگان روغن‌موتور اصفهان به اصفهان زیبا می‌گوید: درکمال تأسف شرکت‌های تأمین روغن‌موتور، بار نمی‌فرستند و روغن‌موتور بازار را تأمین نمی‌کنند به همین دلیل با کمبود روغن در بازار مواجه‌ایم.

این فعال بازار تصریح می‌کند: تولیدکنندگان میزان تولید را کاهش دادند؛ از سوی دیگر واردات روغن‌موتور نیز صورت نمی‌گیرد. در این شرایط عده‌ای موادتقلبی را با روغن مخلوط و در بازار می‌فروشند.

این فروشنده روغن‌ موتور خاطرنشان می‌کند: برخی تأمین‌کنندگان مصرف‌کنندگان را اجبار به خرید (روباری) می‌کنند؛ درواقع وقتی ما برای خرید روغن‌موتور مراجعه می‌کنیم تأمین‌کننده به ما می‌گوید که باید به همراه خرید روغن‌ موتور چند وسیله دیگر نیز خریداری کنید و فروش روغن‌موتور را به ما مشروط به خرید سایر وسایل می‌کنند.

این فروشنده روغن‌ موتور بیان می‌کند: مصرف‌کنندگان زیر بار خرید روغن‌موتور همراه با وسایل اضافه نمی‌روند؛ چراکه خرید روغن‌ موتور با قیمت بالاتر از بازار به صرفه‌تر از خرید روغن‌ موتور همراه با روباری از تأمین‌کنندگان است.

 

فروش خارجی جذاب‌تر از فروش داخلی شد!

این روزها مشکلات کمبود روغن‌موتور از یک سو و گرانی و روغن تقلبی از سوی دیگر برای مالکان خودرو نیز نگران‌کننده شده است.

استفاده از روغن‌موتورهای نامرغوب منجر به صدمه به پمپ روغن، ساییده‌شدن قطعات و کاهش عمر مفید موتور می‌شود در موارد حادتر روغن‌موتورهای تقلبی صدمات جدی‌تری مانند روغن‌سوزی و… را نیز به دنبال دارند.

آشفتگی بازار روغن‌ موتور در حالی است که زمزمه‌هایی درخصوص صادرات روغن‌ موتور توسط تولیدکنندگان مطرح می‌شود. درواقع از آنجایی که فروش روغن‌ موتور برای تولیدکننده با قیمت‌های فعلی جذابیتی ندارد جذابیت صادرات برای آن‌ها افزایش یافته است.

یکی دیگر از فروشندگان روغن‌ موتور اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: عرضه روغن‌ موتور در بازار کم است و همین باعث ایجاد بازار سیاه شده است، روغنی که 144 هزار تومان خریداری می‌شود و فروشش 150 هزار تومان است، الان در بازار با نرخ 200 هزار تومان به دست تعویض روغنی می‌رسد.

این فعال بازار تصریح می‌کند: تولیدکنندگان روغن‌ موتور صادراتشان را افزایش داده‌اند. در سال‌های قبل واردات روغن‌ موتور صورت می‌گرفت؛ ولی الان به اندازه‌ای قیمت روغن‌موتور افزایش یافته است که واردات صورت نمی‌گیرد.

این فروشنده روغن‌ موتور خاطرنشان می‌کند: تأمین‌کنندگان اعلام می‌کنند همراه با خرید روغن‌ موتور باید یک کارتن گریس یا مواد دیگر را خریداری کنید تا روغن‌ موتور را بفروشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − 6 =