نوجوانان اصفهانی در دیدار با شهردار:

شهر من، شهر زندگی با شما معنا پیدا می کند

روز گذشته مصادف با «سالروز شهادت محمدحسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی» جمعی از دانش‌آموزان نخبه اصفهان با دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

تاریخ انتشار: 10:12 - سه شنبه 1402/08/9
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
شهر من، شهر زندگی با شما معنا پیدا می کند

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته مصادف با «سالروز شهادت محمدحسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی» جمعی از دانش‌آموزان نخبه اصفهان با دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، دیدار و گفت‌وگو کردند. در این جلسه وحید ملتجی، مشاور و دستیار شهردار در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای هم حضور داشت.

دفتر شهردار اصفهان مأمنی شد برای دانش‌آموزان نخبه اصفهان تا دغدغه‌های خود را با مرد شماره یک شهر بازگو کنند. دانش‌آموزان نوجوان وارد اتاق شهردار شدند. جای سوزن‌انداختن نبود؛ به‌گونه‌ای که به صندلی‌های اتاق اضافه کردند. شهردار اصفهان هم با روی باز از تک‌تک دانش‌آموزان استقبال کرد.

عنایتی، یکی از دانش‌آموزان دختر مدیریت جلسه را به عهده می‌گیرد و با تبریک روز نوجوان سخنانش را آغاز می‌کند.

او خطاب به قاسم‌زاده می‌گوید: «امیدوارم آن‌گونه نباشد که فقط امروز که به نام نوجوانان ثبت شده است، به آن‌ها توجه کنید. من و تعدادی از نوجوانانی که امروز در این دیدار حضور داریم، از داوران و خبرنگاران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان هستیم و امیدوارم این ظرفیت خوب فراموش نشود و اتفاقات خوبی رقم بخورد.»

در ادامه او از شهردار اصفهان می‌خواهد برای نوجوانان صحبت کند تا آن‌ها درخواست‌ها و پیشنهادهایشان را مطرح کنند؛ اما دکتر قاسم‌زاده نمی‌پذیرد و تأکید می‌کند: «علاقه‌مندم ابتدا سخنان شما را بشنوم.» عنایتی هم به‌نوبت نام دانش‌آموزان را قرائت می‌کند  تا هر یک چند دقیقه‌ای صحبت کنند.

جای پاتوق نوجوانان در اصفهان خالی است

امیرعلی حیدری به‌عنوان اولین دانش‌آموز میکروفن را روشن می‌کند و چنین می‌گوید: «جای پاتوقی که نوجوانان بتوانند دورهم جمع شوند و صحبت کنند، در شهر اصفهان خالی است. امیدواریم که فقط امروز روز نوجوانان نباشد و این تعامل در طول سال نیز تداوم یابد.»

مسیر امنی برای رفت‌وآمد با دوچرخه می‌خواهیم

شهراد شاه‌جوان که دیرتر از دیگران به جلسه رسیده، می‌ایستد و ضمن گلایه از شلوغی خیابان‌های شهر صحبت می‌کند: «مسیر امنی برای رفت‌وآمد با دوچرخه می‌خواهیم.»

لزوم فراهم‌آوردن مکانی مجزا برای تفریح، ورزش و فعالیت‌های فرهنگی دختران شهر اصفهان

فاطمه‌زهره اسدی هم ضمن تشکر از فرصتی که برای بیان مطالبات در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شده است، از شهردار درخواست می‌کند: «مکانی مجزا برای تفریح، ورزش و فعالیت‌های فرهنگی دختران شهر اصفهان فراهم شود و نتیجه پیگیری این مطالبات به‌سرعت اطلاع‌رسانی شود.»

آلودگی هوای شهر اصفهان آزاردهنده است

سهیل مظاهری هم از آلودگی هوای شهر اصفهان گلایه دارد: «پیاده به مدرسه می‌روم؛ اما از همان ابتدای صبح هوای آلوده شهر آزاردهنده است. امیدوارم دیدار شهردار تنها به امروز ختم نشود.»

لزوم راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه کتاب در سطح شهر

نوبت می‌رسد به علی الهی‌نژاد. او اشاره‌ای دارد به وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در شهر اصفهان و پیشنهاد می‌دهد: «ایستگاه‌های مطالعه کتاب در سطح شهر راه‌اندازی شود تا رهگذران نوجوان از آن استفاده کنند؛ همچنین المان‌های کتاب و کتاب‌خوانی در شهر افزایش پیدا کند.»

متمرکزشدن محتوای پوسترهای سطح شهر برای قشر نوجوان

مطهره حاجی‌عبدالرحمانی، درخواست فراهم‌کردن تسهیلات بیشتر برای گروه‌های فرهنگی و تربیتی در شهر اصفهان را دارد.

او همچنین از وضعیت حجاب برخی نوجوانان گله‌مند و معتقد است: «محتوای پوسترهای سطح شهر باید برای قشر نوجوان متمرکز باشد؛همان‌طور که رسانه‌های بیگانه این گروه را هدف قرار داده‌اند.»

مکان بزرگی برای بازی نوجوانان اختصاص دهید

هادی کدخدایی، دانش‌آموز نخبه‌ای که در کنار شهردار نشسته است هم به نکته‌ای اشاره می‌کند: «در پارک‌ها معمولا مکان مشخصی برای بازی‌کردن نیست و امثال من مجبور می‌شوند در چمن‌ها بازی کنند؛ ازاین‌رو درخواست می‌کنیم که مکان بزرگی برای بازی نوجوانان اختصاص دهید.»

لزوم برگزاری دوره اصفهان‌شناسی برای نوجوانان

زهرا ناظری هم اشاره‌ای دارد به صحبت‌های اخیر شهردار اصفهان مبنی بر اهمیت پیوند به گذشته و امید به آینده در زندگی نوجوانان.

او درخواست می‌کند: «با همکاری آموزش ‌و پرورش برای نوجوانان دوره‌های اصفهان‌شناسی برگزار کنید. همچنین حضور مشاور برای نوجوانان در شهر و مدارس ضروری است.»

در این هنگام شهردار از او سؤال می‌کند منظور شما این است که شهرداری برای هر مدرسه مشاور داشته باشد؟ ناظری پاسخ می‌دهد: «به غیر از مدارس در سطح شهر نیز حضور داشته باشند.»

پوستری در شهر برای روز نوجوان ندیدیم

رهام رسولی سخنان خود را با شعری زیبا آغاز می‌کند و می‌گوید: «شهرداری برای هر مناسبتی در سطح شهر پوستر نصب می‌کند؛ اما برای روز نوجوان این‌گونه نبود. دوستانم در مدرسه نمی‌دانستند امروز چه مناسبتی دارد.»

برای خشکی زاینده‌رود بسیار ناراحت هستم

ستایش آقاجانی بابت تمیزی شهر اصفهان از شهردار تشکر می‌کند و می‌گوید: «بابت خشک‌بودن زاینده‌رود بسیار ناراحت هستم. این اتفاق موجب آسیب به بافت تاریخی شهرمان می‌شود.»

او همچنین خواستار کتابخانه‌های عمومی بیشتر با فضایی متفاوت در سطح شهر شد.

عدم توجه به توانایی‌های زیاد نوجوانان اصفهانی

در ادامه جلسه، امیرحسین ابراهیمیان  دانش‌آموز هنرستان هنرهای زیبا می‌گوید: «نوجوانان اصفهانی توانایی‌های بسیاری دارند که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. همان‌طور که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مشاهده کردید، این همکاری نباید تنها به یک جشنواره ختم شود. در هنرستان ما استعدادهای زیادی وجود دارد که می‌توان در صداوسیما از آن‌ها بهره گرفت.»

افزایش کتابخانه و عناوین کتاب‌های متفاوت برای مدارس

امیرعلی عمادی نیز از خشکی زاینده‌رود گله‌مند است و درخواست افزایش کتابخانه و عناوین کتاب‌های متفاوت را برای مدارس دارد.

کتابخانه‌ها در تمام مدارس دایر شود؛ نه فقط مدارس برتر شهر

در ادامه احسان قره‌ای هم در این زمینه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: «مکان‌هایی برای کتاب‌خوانی باشد که مانند کتابخانه آرامش و امنیت کافی داشته باشد. کتابخانه‌ها در تمام مدارس دایر شود؛ نه فقط مدارس برتر شهر.»

لزوم توجه به نظرات نوجوانان در سیاست‌گذاری‌ها

تینا نجفی، دانش‌آموز نخبه خمینی‌شهری از لزوم اهمیت نوجوانان در سیاست‌گذاری سخن می‌گوید و تصریح می‌کند: «باید در سیاست‌گذاری‌ها نوجوانان را در نظر بگیرید تا شاهد آینده‌ای بهتر باشیم؛ در صورتی که این‌گونه نیست. در هفته نوجوان برنامه‌ای مطابق با نیازهای ما وجود ندارد. به تمام نوجوانان اعم از آن‌هایی که مشکلات جسمی دارند یا در پرورشگاه‌ها حضور دارند، به یک اندازه توجه کنید.»

هزینه کلاس‌های اضافه زیاد است

در ادامه پوریا نخودیان از هزینه زیاد کلاس‌های اضافه گلایه‌‌می‌کند.

فرهنگ‌سراهای کودک و نوجوان، برنامه‌ای برای نوجوانان ندارند

محمدفرزاد معصوم‌زاده هم می‌گوید: «فرهنگ‌سراهای کودک و نوجوان، بیشتر به کودکان می‌پردازند و برنامه‌ای برای نوجوانان ندارند.»

برگزاری جشنواره در تمام حرفه‌ها برای کودکان و نوجوانان

در ادامه محمدرضا جعفری پیشنهاد می‌دهد: «در تمام حرفه‌ها برای کودکان و نوجوانان جشنواره برگزار شود.»

لزوم تأسیس کانونی برای تقویت زبان انگلیسی نوجوانان برای تعامل با  گردشگران خارجی

عرشیا شیخ فرشی دغدغه بی‌توجهی به زبان‌های خارجی در میان نوجوانان را دارد.

او می‌گوید: «جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال و سال‌های قبل فرصت خوبی بود و استعدادها را شکوفا کرد. همچنین برای افراد علاقه‌مند به زبان‌های خارجی زمینه‌ای ایجاد کرد.باید در اصفهان کانونی تأسیس شود تا به تقویت زبان نوجوانان کمک کند و در تعامل با گردشگران خارجی قرار بگیرند.»

عدم اطلاع هم‌کلاسی‌هایم از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

رضا شیرپور، دانش‌آموز نخبه‌ای که ساکن بهارستان است، می‌گوید: «بیشتر مدارس بهارستان در نقاط دور ساخته شده‌اند و باید مسیر زیادی را طی کنیم تا به مدرسه برسیم. همچنین در مدارس ما در خصوص هنر و هنرمند صحبت نمی‌شود؛ به‌طوری‌که هم‌کلاسی‌های من از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اطلاع نداشتند.»

در ادامه جلسه، شهردار اصفهان از دانش‌آموزان سؤال می‌کند. کسی می‌خواهد صحبت کند و کمی منتظر می‌ماند و سخنانش را آغاز می‌کند.

شهر من، شهر زندگی با حضور شما مفهوم پیدا می‌کند

دکتر علی قاسم‌زاده می‌گوید: «در یک تعریف کلی، انسانی در این دنیا موفق است که در مرحله اول خودش را پیدا کند؛ سپس محیط پیرامونش را بشناسد و با هر نقطه ارتباط و نسبت درست برقرار کند. هنگامی‌که نسبت‌ها تعریف شود، به فرد قدرت و انرژی پرواز می‌دهد. برخی نقاط برای ما تعریف شده و انتخابی نیست؛ مانند پدر و مادر. نسبت ارتباطی ما به این افراد مهم است. آیا از طریق ارتباط با پدر و مادرم برای رشد خودم می‌توانم استفاده کنم؟

هنگامی‌که وارد مدرسه می‌شوید، خودتان دوستانتان را از بین افراد انتخاب می‌کنید. این‌ها برای ما نقش تعریف می‌کند. هرکدام مانند بازیگر نقش داریم. چه زمان از این ارتباط خودمان و کسی که با او در تماس هستیم لذت می‌بریم؟ وقتی هر دو نقشمان را خوب بازی کنیم اطرافیان لذت می‌برند. هر فرد ممکن است ده‌ها نقش داشته باشد. نقش‌ها مانند رابطه دختر و مادر، رابطه دو دوست و بندگی نسبت به خداوند متعال است.

در کنار همه این‌ها محیط‌هایی وجود دارد که دارای هویت است. خانه و هر مکانی که به آن احساس تعلق داریم، هویت ما می‌شود. علاوه بر خانه و محله، شهر ما نیز هویت ما را تشکیل می‌دهد و نوع ارتباطی که با شهر برقرار می‌کنیم مهم است. در رفاقت سعی می‌کنید خودتان و رفیقتان رشد کنید. باید همین حس را به شهر خود داشته باشید که به آن هویت شهری و در ابعاد بزرگ‌تر هویت ملی می‌گوییم. از خانواده که دور می‌شویم احساس دل‌تنگی می‌کنیم  که نسبت به شهرمان نیز همین حس را تجربه می‌کنیم.

نکاتی که امروز بیان کردید، همه نشان می‌دهد که شما نگران شهر هستید و هویت شهری شکل گرفته است. این موضوع من را به اصفهان امیدوار می‌کند. هر جا هویت شکل بگیرد آینده آن تنظیم می‌شود. تیمی که هویت داشته باشد پیروز می‌شود. باید به سمتی برویم که هویت را تقویت کنیم. نشانه‌های این هویت ارتباط بیشتر است. خوشحال هستم که دانش‌آموزانی در این شهر زندگی می‌کنند که شهر برایشان مهم است و ایده دارند. با این کنش و واکنش‌های امروز به آینده امیدوار شدم. شهر من،  شهر زندگی با حضور شما مفهوم پیدا می‌کند.»

در ادامه جلسه بچه‌ها شهردار را تشویق می‌کنند و قاسم‌زاده با لبخند می‌گوید: «حالا فضا خودمانی شد. می‌توانید دوباره راحت‌تر از قبل حرف بزنید.»

تعدادی از دانش‌آموزان دوباره فرصتی برای صحبت‌کردن می‌خواهند. شهردار هنوز هم باحوصله به تمام نکاتی که بیان می‌شود، گوش می‌دهد.

عملی‌شدن درخواست‌های مطروحه، رسیدگی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی، بهبود وضعیت پیاده‌روها و سامان‌دهی سگ‌های ولگرد از درخواست‌های دیگر دانش‌آموزان است.

چگونیان، مدیر خانه نوجوان اصفهان هم ضمن تبریک به نوجوانان،  خطاب به شهردار می‌گوید: «پیشنهاد می‌کنم یک شورای مشورتی کودک و نوجوان تشکیل شود تا دغدغه‌های موجود در شهر را به شما انتقال دهند.»دانش‌آموزان هم با تشویق خود سخنان او را تأیید می‌کنند.

وحید ملتجی، مشاور و دستیار شهردار در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای هم پایان جلسه را اعلام می‌کند و پیشنهاد می‌دهد هرکس تمایل دارد امروز شهردار باشد، پشت میز شهردار بنشیند و عکس بگیرد.

دانش‌آموزان با اشتیاق به‌نوبت می‌نشینند پشت میز و عکس می‌گیرند. شهردار در کنار اتاق شنونده صحبت‌های باقی‌مانده دانش‌آموزان است. هنگام خروج، شهردار با شاخه گل و هدیه نوجوانان را بدرقه می‌کند و همراه آن‌ها به محوطه می‌رود تا عکس دسته‌جمعی آن‌ها در تقویم روزهای پرکار شهردار به ثبت برسد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − دو =