این اقدام برای نخستین‌بار در کشور رخ داده است:

صدور شناسنامه فنی ساختمان در شهر اصفهان

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در هنگام خرید و فروش ملک در کنار سایر اطلاعات و اسناد مربوط به ملک باید به خریدار تحویل داده شود. حالا قرار است در اصفهان و برای نخستین‌بار در کشور شناسنامه فنی ساختمان در شهر اصفهان صادر شود.

تاریخ انتشار: 09:55 - دوشنبه 1402/09/6
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
صدور شناسنامه فنی ساختمان در شهر اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به سندی گفته می‌شود که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن به ثبت رسیده است. تمام ساختمان‌هایی که به‌طور قانونی ساخته شده باشند و عملیات ساخت‌وساز آن‌ها زیر نظر مراجع رسمی انجام شده باشد و استانداردهای فنی ساختمان را رعایت کرده باشند، باید این سند را داشته باشند.

این سند به‌صورت مجموعه برگه‌های صحافی شده‌ای است که در قالب یک دفترچه اطلاعات از سوی وزارت مسکن و شهرسازی طراحی و چاپ‌شده است.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در هنگام خرید و فروش ملک در کنار سایر اطلاعات و اسناد مربوط به ملک باید به خریدار تحویل داده شود. حالا قرار است در اصفهان و برای نخستین‌بار در کشور شناسنامه فنی ساختمان در شهر اصفهان صادر شود.

این خبری است که عبدالرسول جان‌نثاری، مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان، در جلسه کارگروه تخصصی کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور مدیران شهری برگزار شد، اعلام کرد و گفت که بستر صدور شناسنامه فنی ساختمان توسط شهرداری اصفهان فراهم شده است؛ اما هنوز تمام ارگان‌های ذی‌ربط وارد میدان عمل نشده‌اند.

او دراین‌باره به جزئیاتی اشاره کرد و ادامه داد: از زمانی که موضوع پیش‌فروش آپارتمان به‌ شکل جدی رونق پیدا  کرده است، همیشه مشکلات و اختلاف‌هایی میان فروشنده، خریدار و شرکت پیمانکار وجود داشته که منجر به شکل‌گیری پرونده‌های زیادی در مراکز قضایی شده است. هنگام عقد بیع (فروش) باید مورد خریدوفروش به‌صورت فیزیکی آماده و موجود باشد؛ اما هنگام پیش‌فروش آپارتمان، ملک مسکونی موردنظر هنوز آماده نشده و همین مسئله بارها باعث اختلاف بین خریدار و فروشنده بوده است.

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص از پیش‌فروش غیرقانونی و بی‌رویه آپارتمان‌ها در سال‌های اخیر سخن گفت و تصریح کرد: این موضوع مشکلات بسیاری برای جامعه، به‌ویژه گروه‌های ضعیف و آسیب‌پذیر ایجاد کرده و تا حدی فراگیر شده است که به نظر برخی از کارشناسان حدود ۴۰درصد از پرونده‌های دادگاه‌های حقوقی در همین خصوص است.

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اشاره‌ای کرد به قانون پیش‌فروش آپارتمان در سال ۸۹ و افزود: این قانون به همت مجلس شورای اسلامی تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۹۳ تصویب و ابلاغ شد؛ اما هنوز به‌کارگیری نشده است.

جان‌نثاری در ادامه در خصوص نقاط قوت این قانون، موضوع‌هایی را مطرح کرد و گفت: قانون الزام به ثبت قراردادهای پیش‌فروش در دفتر ثبت‌اسناد و جلوگیری از کلاهبرداری از فروش یک ملک به چند نفر از نقاط قوت این قانون است.

او نظام‌مند کردن زمان فروش، نحوه پرداخت‌ها و جرائم ناشی از انجام‌نشدن تعهدات را از دیگر نقاط قوت این قانون برشمرد و اظهار کرد: توجه ویژه به رویکرد حل مسئله با استفاده از نحوه داوری به‌جای شکایت در دادگاه‌ها و سرگردانی مردم و اطاله دادرسی‌ها در این قانون به‌وضوح دیده می‌شود.

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تأکید جدی رهبر معظم انقلاب بر سلب اعتبار از معاملات غیررسمی خاطرنشان کرد: با اجرای این قانون بستر این اقدام به‌خوبی مهیا می‌شود.

جان‌نثاری در ادامه با اشاره به اینکه این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: کارگروه تخصصی کمیسیون شورای اسلامی اصفهان وارد این موضوع شده است و با دعوت از شهرداری و نظام‌مهندسی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط درصدد است مشکلات را رفع کند.

عدم صدور شناسنامه فنی برای هر واحد ساختمانی، سوءاستفاده است

او با تأکید بر اینکه صادرنشدن شناسنامه فنی برای هر واحد ساختمانی، یکی از علل سوءاستفاده در این حوزه است، گفت: این موضوع موجب فروش یک واحد آپارتمان به افراد مختلف و کلاهبرداری از آن‌ها خواهد شد.

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اگر پروانه ساختمانی برای یک ساختمان چندواحدی صادر ‌شود، اما برای هر واحد آپارتمان از سوی شهرداری مدارک مستقل صادر نشود، اداره ثبت نمی‌تواند به معاملات مربوط به پیش‌فروش وارد شود و نتیجه کار انجام معاملات قولنامه‌ای بین مردم است که خالی از اشکال و دردسر نیست.

جان‌نثاری در توضیح ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش آپارتمان‌ها به موضوع‌هایی اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری‌ها مکلف هستند، هنگام صدور پروانه ساختمان برای هر واحد نیز شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات و سایر حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضی تسلیم کنند.

به گفته او، شناسنامه فنی دارای دو نوع اطلاعات است که شامل اطلاعات مالکان و ساختمان می‌شود. در اطلاعات ساختمان علاوه‌بر مشخص‌کردن محل، مساحت و موقعیت واحد موردنظر اطلاعاتی در خصوص مشخصات فنی جزئیات معماری، سازه‌ای، نوع سیستم‌های تأسیسات مکانیکی و برقی قید می‌شود.

مشاور کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ذکر این مشخصات موجب می‌شود، مشکلات موجود در پیش‌فروش‌ها به‌شدت کاهش پیدا کند، تصریح کرد: یک شناسنامه فنی و یک شناسنامه فنی‌ملکی وجود دارد که این دو باهم متفاوت هستند؛ شناسنامه فنی ابتدای پروژه و شناسنامه فنی‌ملکی پایان پروژه صادر می‌شود.

سازمان ثبت‌اسناد باید به میدان بیاید

در ادامه، تأکید جان‌نثاری بر این موضوع چرخید که سازمان ثبت‌اسناد باید به میدان بیاید و در خصوص ثبت پیش‌فروش‌ها با استفاده از شناسنامه‌های فنی صادرشده همکاری‌های لازم را در دستورکار قرار دهد.

او ادامه داد: ضرورت دارد که بنگاه‌های مسکن نیز هرگونه معامله را به ارائه شناسنامه فنی منوط کنند. او تصریح کرد: اجرایی‌شدن کامل موضوع به حمایت و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف مانند دادگستری، شهرداری، نظام‌مهندسی، ثبت‌اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی نیاز دارد.

حمایت شورای ششم از اجرای صدور شناسنامه فنی ساختمان در اصفهان

در ادامه، رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان هم به موضوع‌هایی در این خصوص اشاره کرد و گفت: شورای ششم در خصوص اجرایی‌شدن شناسنامه فنی، حمایت جدی خود را اعلام می‌کند؛ با توجه به اینکه در حوزه پیش‌فروش ساختمان، مشکلاتی برای مردم رخ داده است.

شهرداری زیرساخت لازم را در سامانه اصنو فراهم کرده است

محمدجواد نیکبخت، مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم در این نشست اظهار کرد: شهرداری اصفهان زیرساخت لازم را در سامانه اصنو فراهم کرده و فرایند کار به‌صورتی است که پس از صدور پروانه ساختمانی با توجه به اطلاعات موجود در سیستم پس از ثبت درخواست توسط مالک، شهرداری پرینت اولیه شناسنامه فنی را ارائه می‌کند. مالک در ادامه فرایند باید به مهندسان ناظر پروژه مراجعه کند تا اطلاعات تکمیلی در فرم شناسنامه تکمیل شود؛ سپس با مراجعه به شهرداری، فرم شناسنامه توسط شهرداری بررسی و تأیید می‌شود.

لزوم همکاری سازمان نظام‌مهندسی

حسین میرقادری، نماینده سازمان نظام‌مهندسی اصفهان هم در این نشست اشاره‌ای داشت به همکاری سازمان نظام‌مهندسی در این خصوص و گفت: با توجه به تعدد ناظران در رشته‌های مختلف، همچنین تنوع اطلاعات درخواستی در فرم شناسنامه فنی باید بین مهندسان ناظر هماهنگی لازم انجام شود و آن‌ها در این خصوص توجیه شوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =