خمیر‌دندان گیاهی یا صنعتی؟

امروزه با انواع و اقسام خمیردندان سر و کار داریم که برخی از آنها صنعتی و برخی دیگر که محدود هستند، به صورت گیاهی و به عبارت دیگر طبیعی وارد بازار می‌شوند. اما انتخاب شما کدام است؛ از خمیردندان صنعتی استفاده می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید خمیردندان گیاهی به‌کار ببرید؟

تاریخ انتشار: 18:00 - دوشنبه 1402/09/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
خمیر‌دندان گیاهی یا صنعتی؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ امروزه با انواع و اقسام خمیردندان سر و کار داریم که برخی از آنها صنعتی و برخی دیگر که محدود هستند، به صورت گیاهی و به عبارت دیگر طبیعی وارد بازار می‌شوند.

اما انتخاب شما کدام است؛ از خمیردندان صنعتی استفاده می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید خمیردندان گیاهی به‌کار ببرید؟

اگر هم برایتان همیشه این سوال وجود داشته که کدام خمیردندان بهتر است، می‌توانید نظریه مریم بابا، کارشناس و تولیدکننده محصولات طبیعی را مطالعه کنید:

تفاوت‌هایی از خمیردندان صنعتی با خمیردندان گیاهی

معمولا همگی مسواک می‌زنند، اما اکثر دندان‌هایشان خراب می‌شود، دلیل آن این است که مواد خمیردندان ممکن است صرفا تمیزکننده و سفیدکننده باشد، ولی بسیاری از محصولات صنعتی دارای ترکیبات شیمیایی است از جمله خمیردندانی که حاوی پارابن است.

پارابن، به دلیل اثرگذاری قوی در نابودی قارچ و باکتری‌ها و هزینه پایین تولید، در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد، اما بر اساس تأیید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، پارابن موجود در خمیردندان و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی، از راه پوست یا بلعیدن، وارد بدن شده و عوارض ناگواری بر بدن می‌گذارند.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد پارابن و سایر مواد شیمیایی هم‌خانواده آن، به عنوان مختل‌کننده فعالیت غدد درون‌ریز شناخته شده‌اند.

به عبارتی بدن انسان، پارابن را نوعی هورمون در نظر می‌گیرد و مانند هورمون با آن رفتار می‌کند.

در بسیاری از آزمایشات، پارابن در سلول‌های سرطانی سینه مشاهده شده‌اند و این آزمایشات نشان می‌دهند پارابن در بدن مانند هورمون استروژن عمل می‌کند.

همچنین نتایج پژوهش‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی ثابت کرده است که پارابن‌، فعالیت هورمونی غدد درون‌ریز را مختل کرده و می‌توانند منجر به سرطان سینه شوند.

همان‌طور که گفته شد، پارابن تنها از راه بلعیدن وارد بدن نمی‌شود، بلکه تماس پوست با محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی پارابن نیز می‌تواند این ماده شیمیایی را وارد بدن کرده و تعادل هورمونی را مختل کند.

همچنین خمیردندان‌های صنعتی حاوی فلوراید است که برخلاف تصور عموم، مضر است.

  خمیردندان طبیعی به جای خمیردندان صنعتی

به‌طور‌کلی خمیردندان‌های صنعتی، حاوی تعداد زیادی ماده شیمیایی و مصنوعی ناسازگار با بدن انسان هستند. از این رو افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، می‌توانند به راحتی در منزل و با ساده‌ترین مواد اولیه، خمیردندان ارگانیک و خانگی تهیه کنند.

حال تصور بسیاری از افراد این است که کف کردن مواد شوینده، باعث قدرت پاک‌کنندگی آنهاست؛ به همین دلیل به استفاده از خمیردندان صنعتی روی می‌آورند، ولی این موضوع تنها یک نیاز ذهنی است.

کف کردن مواد شوینده هیچ ارتباطی به قدرت پاک‌کنندگی آنها ندارد. مصرف‌‌کنندگان مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده صنعتی، می‌توانند تأثیر پاک‌کننده خمیردندان‌های ارگانیک را با خمیردندان‌های صنعتی مقایسه کرده و با اطمینان‌خاطر، مصرف خمیردندان‌های طبیعی را جایگزین کنند.

مثلا مسواک زدن با نمک، کف دریا و عسل، زردچوبه، دارچین و… جایگزین‌هایی طبیعی و قابل دسترس برای خمیردندان‌های صنعتی هستند.

ضمنا برای ایجاد بوی خوش آن می‌توان از عصاره‌های طبیعی گیاهان معطر همچون نعناع یا رزماری استفاده کرد.

به‌طور‌کلی مزایای خمیردندان گیاهی چنین است که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و سفیدکننده دارد، خوشبو و ضددرد و ضد‌ خونریزی لثه است.

نکته

در هر صورت هنگام خرید خمیردندان حتما به برچسب و ترکیبات آن دقت کنید.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =