پرونده‌های تصادفات به‌جای دادسرا به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود:

راه میان‌بر برای دریافت دیه حوادث رانندگی!

آمار تصادفات در اصفهان بالاست و روزانه تعداد زیادی از افراد به دلیل آسیب در حوادث رانندگی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند؛ برای همین هم اصفهان ازجمله استان‌هایی در کشور است که رتبه بالایی در حوادث رانندگی دارد.

تاریخ انتشار: 09:10 - دوشنبه 1402/09/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
راه میان‌بر برای دریافت دیه حوادث رانندگی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ آمار تصادفات در اصفهان بالاست و روزانه تعداد زیادی از افراد به دلیل آسیب در حوادث رانندگی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند؛ برای همین هم اصفهان ازجمله استان‌هایی در کشور است که رتبه بالایی در حوادث رانندگی دارد.

مردادماه گذشته بود که فرهاد حیدری، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان، به رسانه‌ها گفت که مأموریت‌های تصادفی اورژانس استان اصفهان در چهار ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۴درصد افزایش یافت.

در این مدت از مجموع حوادث رانندگی منجر به جرح در سطح استان اصفهان، ۲۰۵هزار و ۲۲مورد در مناطق شهری و ۹هزار و ۸۰۵ مورد در نقاط جاده‌ای استان رخ داده است.

۱۰۵هزار و ۲۵۶ مأموریت اورژانس پیش‌بیمارستانی در چهار ماه ابتدای امسال در اصفهان انجام شده که ۷۴هزار و ۹۲۹مورد از این مأموریت‌ها مربوط به حوادث غیرتصادفی و ۳۰هزار و ۳۲۷ مورد حوادث رانندگی بوده است.

آمار بالای تصادفات در استان اصفهان، اما باعث تشکیل پرونده‌های بسیاری در دادسرا بوده؛ این درحالی است که مجتبی فرهمند، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عدالت و سرپرست مجتمع تصادفات شورای حل اختلاف، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» با اشاره به اینکه یکی از جرائمی که در دادسراهای اصفهان و همچنین کل کشور فراوانی زیادی دارد و آمار آن هم بالاست تصادفات جرحی است، می‌گوید: به‌عبارت ‌دیگر، بی‌احتیاطی در رانندگی که منتهی به ایراد صدمه بدنی غیرعمدی می‌شود، یکی از مواردی است که در کلان‌شهرها، به‌خصوص اصفهان به‌وفور مشاهده می‌شود.

او می‌افزاید: روزانه تصادفات جرحی با موتورسیکلت و وسایل نقلیه بسیاری در سطح شهر رخ می‌دهد که منجر به تشکیل پرونده می‌شود؛ درحالی‌که مقصران این حوادث، عمدا مرتکب جرمی نشده بودند و ضداجتماع و قانون‌گریز هم نبودند. درواقع آن‌ها با بقیه مجرمان یک‌شکل نبودند؛ اما در یک‌لحظه کوتاه غفلت کرده و حادثه‌ای برایشان رخ داده بود.

دریافت دیه بدون تنش!

سرپرست مجتمع تصادفات شورای حل اختلاف در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه از سوی دیگر مصدومانی هم که در حادثه دچار آسیب شده بودند برای پیگیری دریافت دیه با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند و این پروسه بسیار زمان‌بر بود، ادامه می‌دهد: به همین دلیل، در یکی‌دو سال گذشته طرحی را در استان اصفهان پیشنهاد دادیم و شیوه‌نامه‌ای را با هماهنگی شرکت‌های بیمه‌گر تنظیم کردیم؛ به این‌گونه که پرونده‌های تصادف در اصفهان به شورای حل اختلاف که محیطی آرام و بدون تنش هستند، ارسال می‌شوند؛ یعنی اگر کسی متهم بود، دیگر کنار مجرم‌ها نیست و با آن‌ها در یک محل قرار نمی‌گیرد و شاکی هم نیازی نیست که برای پیگیری حق‌وحقوق خود به دادسرا مراجعه کند. این مسئله فشار روانی کمتری را برای هردوطرف به همراه دارد.

به گفته سرپرست دادسرای عدالت، این درحالی است که قبلا فرد برای دریافت دیه خود باید شکایت می‌کرد و پرونده‌اش به دادسرا منتقل می‌شد و بعد از چندماه، پرونده در دادسرا با قرار نهایی و کیفرخواست به دادگاه بدوی منتقل می‌شد؛ سپس دادگاه کیفری دوحکم را صادر می‌کرد؛ حکمی که البته قابل‌اعتراض بود و طرفین دعوا می‌توانستند به آن اعتراض کنند و دوباره باید به دادگاه تجدیدنظر ارسال می‌شد. پس از قطعیت در دادگاه، پرونده به اجرای احکام کیفری منتقل می‌شد و پرداخت دیه رخ می‌داد؛ درحالی‌که اکنون با انتقال پرونده‌ها شورای حل اختلاف، همه این مراحل حذف شده است؛ مراحلی که ممکن بود سال‌ها طول بکشد.

فرهمند با بیان اینکه اکنون ممکن است حتی یک نفر ظرف مدت یک هفته دیه خود را دریافت کند؛ می‌افزاید: بیمه نیز پس از پرداخت دیه اقدام به اخذ رضایت می‌کند و این‌گونه پرونده به‌راحتی بسته می‌شود.

به گفته معاون دادستان، پرداخت دیه البته شرط‌وشروطی هم دارد؛ مثلا اینکه راننده مقصر متواری نباشد یا اینکه تصادف منجر به فوتی نشده باشد و فرد مقصر حین رانندگی مست نباشد.

ارسال ماهانه یک‌هزار پرونده به شورای حل اختلاف

فرهمند با اشاره به اینکه در استان اصفهان 120 هزار پرونده قضایی که مربوط به تصادفات است دیگر در دادگستری مطرح نمی‌شود، می‌گوید: در شهرستان اصفهان نیز ماهانه بیش از یک‌هزار پرونده به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود و این‌گونه به سرانجام می‌رسد. از سوی دیگر، از کلانتری‌ها نیز خواسته‌ایم که توبیخ وسایل نقلیه را حتی‌الامکان کم کنند؛ یعنی اگر کسی تصادف کرد و اصالت بیمه‌نامه‌اش احراز شد، وسیله نقلیه‌اش به‌سرعت آزاد می‌شود.

آن‌طور که او می‌گوید: اصفهان، شهری توریستی است و در ایام عید یا سایر تعطیلات رفت‌وآمدهای زیادی در آن صورت می‌گیرد؛ برای همین هم آمار تصادفات در آن زیاد است؛ پس اگر وسایل نقلیه این افراد توبیخ شود، دردسرهای زیادی برای مسافران به وجود می‌آید؛ ضمن اینکه افراد، برای دریافت دیه خود دیگر نیازی ندارند به فضای شلوغ و خشن دادسرا مراجعه کنند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + 2 =