48 ساعت خبرساز در اردوگاه زردها از صعود تا استعفا:

دوباره سپاهانِ پساساکت!

صعود تیم سپاهان به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با تغییرات در اردوگاه زرد هم‌زمان شد و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، با استعفای محمدرضا ساکت و انتخاب منوچهر نیکفر برای سرپرستی، قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاق ممکن رخ داد.

تاریخ انتشار: 15:23 - سه شنبه 1402/09/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دوباره سپاهانِ پساساکت!

به گزارش اصفهان زیبا؛ صعود تیم سپاهان به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با تغییرات در اردوگاه زرد هم‌زمان شد و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، با استعفای محمدرضا ساکت و انتخاب منوچهر نیکفر برای سرپرستی، قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاق ممکن رخ داد.

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با شناخت هشت تیم برتر صعودکننده به مرحله حذفی مشخص شد و تیم‌های العین امارات، نسف قرشی ازبکستان، الاتحاد، الهلال و النصر عربستان به‌عنوان تیم اول از مرحله گروهی صعود کردند و تیم‌های الفیحا عربستان، نوبهار ازبکستان و سپاهان ایران در جایگاه سه تیمی که بیشترین امتیاز را در بین تیم‌های دوم به خود اختصاص دادند، به مرحله حذفی راه یافتند.

تیم سپاهان باوجوداینکه پس از لغو بازی با الاتحاد عربستان و باخت فنی پس‌ازآن دچار شوک شده بود، توانست به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند تا منتظر شناخت حریف بعدی باشد.

تغییر روال برگزاری لیگ قهرمانان آسیا باعث شده است برخلاف ادوار گذشته، حریف تیم‌ها در مرحله یک‌هشتم از همان زمان صعود مشخص نباشد و تیم‌ها یک بار دیگر شانس خود را در انتخاب حریف آتی بیازمایند.

تا سال 2020، لیگ قهرمانان با حضور 32 تیم در هشت گروه برگزار می‌شد و دو تیم برتر به مرحله حذفی راه پیدا می‌کردند؛ اما از فصل 2021 با افزایش تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله گروهی به 40 تیم، علاوه بر تیم‌های اول گروه که صعودشان قطعی است، شش تیم برتر گروه‌های منطقه غرب و شرق آسیا که امتیاز بیشتری نسبت به دیگر تیم‌ها دارند، راهی مرحله دوم شدند تا این سهمیه در غرب آسیا در اختیار سه تیم قرار بگیرد که سپاهان یکی از این تیم‌هاست.

برخلاف ادوار گذشته لیگ قهرمانان آسیا، حریفان تیم‌ها در مرحله حذفی از قبل بر اساس رتبه مرحله گروهی مشخص نیست و تیم‌ها با قرعه حریفانشان را می‌شناسند.

بر مبنای سیدبندی مرحله یک‌هشتم نهایی منطقه غرب، تیم‌های الهلال عربستان، الاتحاد عربستان، النصر عربستان و العین امارات در سید یک و سپاهان به همراه الفحیا عربستان، نوبهار ازبکستان و نسف‌قارشی ازبکستان در سید دو قرارگرفته‌اند و قرعه‌کشی این مرحله قرار است هفتم دی برگزار شود و تیم‌ها در بهمن به مصاف هم خواهند رفت.

نگاهی به سیدبندی نشان می‌دهد تیم سپاهان در مرحله حذفی کار سختی پیش رو خواهد داشت؛ اما دیدار با الهلال عربستان دشوارترین قرعه و دیدار با العین امارات دیدار به نسبت ساده‌تری به‌حساب می‌آید.

تغییر مدیریتی

درست زمانی که سپاهانی‌ها سرخوش از صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا بودند و به حریف سنتی بابت ازدست‌رفتن فرصت صعود در لحظه آخر فخر می‌فروختند، بحث تغییرات در باشگاه سپاهان به‌شدت بالا گرفت؛ حتی برخی می‌گفتند به دلیل حساسیت دیدار با تیم الاتحاد عربستان، تغییرات به بعد از بازگشت تیم به عربستان موکول شده است.

گمانه‌زنی در خصوص کناررفتن محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه سپاهان از یک سال قبل که گفته می‌شد مأموریت او در باشگاه پایان‌یافته، مطرح بود و هرازچندگاهی نام یک گزینه مطرح می‌شد؛ اما درنهایت ساکت یک سال پس از پایان مأموریت در باشگاه اصفهانی مسئولیت داشت؛ ازاین‌رو تصور می‌شد این بار هم بحث در حد گمانه‌زنی مطرح می‌شود و اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

بااین‌حال این بار ماجرا کاملا جدی بود و اتفاق اواخر دهه هشتاد یک‌بار دیگر تکرار شد؛ با این تفاوت که در آن زمان ساکت با دلخوری و به بهانه بیماری قلبی ناچار به استعفا شد؛ اما این بار عوامل دیگر که مهم‌ترین آن بحث بازنشستگی بود، باعث بروز این جابه‌جایی شد و این مدیر اصفهانی با احترام حفظ‌شده استعفا کرد و به‌عنوان مشاور مدیرعامل در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی منصوب شد.

 ساکت در بخشی از نامه‌ای که خطاب به هیئت‌مدیره باشگاه نوشته، عنوان کرده است: «ازآنجاکه در مقطع فعلی با صعود از مرحله اول لیگ قهرمانان آسیا افق روشن موفقیت و ثبات تیمی به‌رغم مشکلاتِ فراهم‌شده، پدید آمده، با توجه به تأکید رسمی یکی از دستگاه‌های محترم نظارتی مبنی بر عدم به‌کارگیری بازنشستگان، بدین‌وسیله استعفای رسمی خویش را از مسئولیت مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی فولادمبارکه سپاهان تقدیم می‌کنم.»ساعتی پس از استعفای ساکت، سایت باشگاه سپاهان خبر انتخاب سرپرست جدید را منتشر کرد و نوشت: «در پی استعفای محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، هیئت‌مدیره باشگاه تشکیل جلسه داد و ضمن بررسی دلایل استعفا و در نظر گرفتن جمیع جوانب و با توجه به منع قانونی به‌کارگماری بازنشستگان، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات محمدرضا ساکت با استعفای ایشان موافقت و منوچهر نیکفر را به سمت سرپرستی باشگاه سپاهان منصوب کرد.»

نیکفر پیش‌ازاین نیز در مقاطعی ریاست هیئت‌مدیره و سرپرستی باشگاه را برعهده داشته و یک‌بار دیگر در دومین دوره پساساکت در باشگاه سپاهان، جانشین مردی شده که باشگاه سپاهان عمده رویکرد حرفه‌ای‌گری‌اش را مدیون اوست؛ زیرا بودجه در دیگر باشگاه‌ها و حتی سپاهان در مقاطع دیگر مدیران وجود داشته است؛ اما تفکر حرفه‌ای نگریستن را ساکت به باشگاه اصفهانی تزریق کرد و حتی منتقدان او هم نمی‌توانند این واقعیت را کتمان کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 3 =