با بهره‌برداری از گذر حاج‌آقا نورالله نجفی امید است خانه‌های اطراف این گذر به نقاط گردشگری تبدیل شود

بازگشایی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی

دو رویداد مهم با حضور مدیران شهری و اصحاب رسانه و مردم فخيم اصفهان در میدان امام(ره) به همت مدیریت شهری و میراث فرهنگی ساعت ۱۸ روز گذشته رخ داد: پروژه تکمیل و اصلاح نورپردازی کف و غرفه‌های میدان امام(ره)و افتتاح گذر حاج‌آقا نورالله نجفی.

تاریخ انتشار: 09:33 - پنجشنبه 1402/10/7
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
بازگشایی گذر حاج‌آقا نورالله نجفی

به گزارش اصفهان زیبا؛ دو رویداد مهم با حضور مدیران شهری و اصحاب رسانه و مردم فخيم اصفهان در میدان امام(ره) به همت مدیریت شهری و میراث فرهنگی ساعت ۱۸ روز گذشته رخ داد: پروژه تکمیل و اصلاح نورپردازی کف و غرفه‌های میدان امام(ره)و افتتاح گذر حاج‌آقا نورالله نجفی.

ماشین‌های برقی کنار شهرداری مرکزی ایستادند و مسئولان شهری و اصحاب رسانه تا ميدان امام با این ماشین‌ها طی‌طریق کردند. در این میان مردم میراث‌دوست اصفهان هم به جمع ما پیوستند. در این هنگام چراغ‌های میدان امام (ره) با فرمان شهردار اصفهان روشن شد و نور و روشنی بر تن میراث جهانی میدان نشست.

در این برنامه، اعضای هیئت‌امنای بازار اصفهان شاهد یکی دیگر از اقدامات شهرداری اصفهان بودند؛ همچنین رئیس شورای شهر شیروان و اعضای شورای شهر اصفهان و مدیران ارشد شهری هم در این برنامه حضور داشتند تا میزبان خوبی برای مردم و اصحاب رسانه باشند. دکتر علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در میان حاضران قرار گرفت تا با فرمان او شاهد تکمیل و اصلاح پروژه نورپردازی میدان امام (ره) باشیم.

قاسم‌زاده در این خصوص سخنش را با آیه «الله نورالسماوات و الارض» آغاز کرد و گفت: با استمداد از خدای سبحان چراغ‌ها را روشن کنید. در این لحظه نورانی‌شدن میدان تاریخی امام(ره) شادی مردم حاضر را مضاعف کرد.

اصلاح روشنایی میدان امام‌(ره) با ۹ میلیارد تومان اعتبار

شهردار اصفهان پس‌ازآن درباره این پروژه صحبت کرد. قاسم‌زاده با اشاره به اینکه میدان امام (ره) متعلق به اصفهان و ایران نیست، بلکه یک گوهر گران‌قدر جهانی است، تصریح کرد: پروژه اصلاح روشنایی و نورپردازی را برای کمک به جذابیت میدان اجرا کردیم و امیدواریم بتوانیم این اماکن را حفظ کنیم.

به گفته شهردار اصفهان، یکی از سخت‌ترین کارها این است که بخواهیم در اماکنی که شهرت جهانی دارد، اقدامی را اجرا کنیم . شهردار اصفهان درباره مختصات این پروژه آماری را اعلام و خاطرنشان کرد: حدود ۹ میلیارد تومان برای پروژه تکمیل و اصلاح نورپردازی کف و غرفه‌های میدان امام (ره) اصفهان هزینه شده است.

شهردار اصفهان در ادامه سخنانش درباره رویداد دوم افتتاح گذر حاج‌آقا نورالله نجفی سخن گفت و تصریح کرد: اجرای گذر حاج‌آقا نورالله نیز از اقدامات دیگری است که در دستور کار قرار گرفت. در این گذر معبری برای مدتی تخریب و پروژه متوقف شد. در این خصوص ساکنان آن از این اتفاق گلایه‌مند بودند که به چه دلیل پروژه متوقف شده است؛ اما سرانجام با توافق و نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، طرحی برای این گذر در نظر گرفته شد و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید.

تأمین روشنایی میدان‌امام(ره) در راستای رفع دغدغه ۲۰ ساله شهروندان

در ادامه برنامه سیدمهدی حسینی، مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات شهری شهرداری اصفهان گفت: پروژه تأمین روشنایی میدان امام(ره) با استفاده از ۲ هزار و ۳۰۰ لامپ‌ فوق کم‌مصرف و ۱۲‌هزار متر کابل اجرا شده است.

به گفته حسینی به‌روزرسانی تابلوهای برق، سیستم صوت و تابلوهای برق ایمن از دیگر بخش‌های این پروژه است.

او با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در راستای رفع دغدغه ۲۰ ساله شهروندان انجام شده است، خاطرنشان کرد: تأمین روشنایی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، منار ساربان و مسجد جامع نیز در دستور کار قرار گرفته و به‌زودی اقدامات ذکر‌شده اجرایی می‌شود.

پس از اجرای نورپردازی، وارد میدان شدیم و از جنب مسجد شیخ لطف‌الله دسته‌جمعی پیاده آمدیم تا رسیدیم به گذر حاج‌آقا نورالله نجفی. در این میان برخی از مردمی که در میدان بودند ما را همراهی کردند. رسیدیم به گذری تازه‌نفس با طاقچه‌هایی که در دل آن گلدان‌هایی زیبا و کوزه‌هایی سفالی جا خوش کرده بودند.

از ابتدا تا انتهای این معبر دلنشین، نمایی از دوره صفویه بازسازی شده بود. زنانی که مشغول پاک‌کردن سبزی بودند و خانواده‌ای که زیر کرسی نشسته بودند. در سویی دیگر جوانان هنرمند اصفهان با موسیقی هنرنمایی می‌کردند و راوی برنامه چیدمان و چند و چون دوران صفویه را در این گذر روایت کرد. در این هنگام مدیران شهری و اصحاب رسانه دورتادور گذر حلقه‌ای ایستادند و نوای خوش قاری‌قرآن فضای نورانی گذر را منورتر کرد. اغلب مدیران شهری آمده بودند.

شهرداران مناطق، اعضای شورای شهر و مردمی که در گرو شهر زندگی دارند. پس از قرائت قرآن، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران هم‌خوانی شد. سپس آقای احمدی پشت تریبون در جایگاه ایستاد و شهادت سرداران شهید و شهدای مدافع حرم را تسلیت گفت و در ادامه نیز با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و حضرت مسیح به این جمله بسنده کرد که بیست‌و‌چهارمین برنامه از برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان با افتتاح گذر حاج‌آقانورالله نجفی به منصه ظهور نشسته است و هم‌اکنون با مدیران شهری و اهالی محل این معبر تاریخی افتتاح می‌شود.

منازل اطراف گذر حاج‌آقا نورالله نجفی به نقاط گردشگری اصفهان تبدیل می‌شود

شهردار اصفهان در حاشیه این برنامه با بیان اینکه منازل اطراف گذر حاج‌آقانورالله نجفی به نقاط گردشگری این کلان‌شهر از جمله بوم‌گردی و رستوران سنتی تبدیل خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود این گذر به یکی از مهم‌ترین گذرهای اصفهان و منازل اطراف آن به نقاط گردشگری ازجمله بوم‌گردی و رستوران سنتی تبدیل شود.

علی قاسم‌زاده افزود: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان احیای سه تا چهار محور دیگر این کلان‌شهر در دستور کار قرار گرفته است که به‌تدریج در زمان احیا به شهروندان معرفی می‌شود.

او با بیان اینکه دو هفته پیش مهمان ساکنان منازل اطراف این گذر بودم، گفت: احیای این گذر موجب افزایش رضایت ساکنان این نقطه از شهر شده است.

گره‌گشایی از گذر حاج‌آقانورالله نجفی در دوره ششم مدیریت شهری

در ادامه با اعلام مجری، وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به جایگاه دعوت شد تا آنچه را بر مدیریت شهری برای اجرای این پروژه گذشته است، بیان کند. مهدویان سخنانش را با تقدیر و تشکر از همه عوامل تأثیرگذار در احیای این گذر آغاز کرد و چنین گفت: گذر تاریخی‌گردشگری حاج‌آقانورالله نجفی به همت بلند بخش‌های مختلف مدیریت شهری و با مشارکت اداره میراث فرهنگی اصفهان و صبوری اهالی معبر به بهره‌برداری رسید.

او گفت: فصل جدیدی از تعامل و مشارکت سازنده میان اداره میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در این دوره ایجاد و به اتفاقات قابل توجهی از جمله حل معضل این گذر مبدل شد. مهدویان ادامه داد: طی سال‌های گذشته نابسامانی درخصوص گذر حاج‌آقانورالله در جوار میدان امام‌(ره) ایجاد شده بود که در این دوره با حمایت دستگاه‌های متولی رفع شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، مردم اصفهان را انسان‌هایی متدین برشمرد و تصریح کرد: مردم انقلابی اصفهان سابقه‌ای طولانی در حفظ ارزش‌ها دارند. او ادامه داد: هم‌اکنون باید برای خوانایی شهر و توسعه گردشگری فرصت‌ها را غنیمت شمرد. مهدویان خاطر‌نشان کرد: در پایان مراتب احترام خودم را به خانواده شهدا تقدیم ‌می‌کنم و برای پاسداران این مرزوبوم آرزوی سلامتی دارم.

عزم جدی شورای اسلامی شهر برای رفع معضل گذر حاج‌آقانورالله نجفی

 در ادامه برنامه رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با فراخوان مجری پشت میکروفن قرار گرفت تا راوی پروژه‌ای باشد که مدیریت شهری سال‌ها برای اجرای آن تلاش کرده است. میرباقری گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره در راستای صیانت از میراث تاریخی شهر، برای رفع معضل گذر تاریخی حاج‌آقانورالله نجفی عزمی جدی داشت تا آن را به سرانجام برساند. به گفته‌ او، شرایط زندگی در بافت تاریخی با دیگر نقاط شهر متفاوت است و این شرایط باید برای ساکنان این‌گونه بافت‌ها تسهیل شود تا شهروندان گلایه‌مند نباشند.

میرباقری خاطرنشان کرد: معاونت شهرسازی و معماری، سازمان نوسازی و بهسازی و مدیریت منطقه 3 شهرداری اصفهان باید متولیانی شایسته برای نگهداری و صیانت از بافت تاریخی شهر باشند. میرباقری گفت: خوشحالم که امروز به همت مدیریت شهری گذر حاج‌آقا نورالله نجفی به یکی از جلوه‌های شهر تبديل شد که به آن افتخار می‌کنیم. او تصریح کرد: سرمایه‌های تاریخی شهر مهم‌ترین نگین‌های شهر اصفهان هستند و در درون این میراث، ارزشمندترین موضوع انسان‌هایی هستند که در این مکان زندگی می‌کنند. او ضمن تشکر از حضور حداکثری مردم که به بافت تاریخی علاقه‌مند هستند، تصریح کرد: باید این پیاده‌راه را به‌گونه‌ای حفظ کرد که صحنه‌های نازیبا در آن رخ ندهد.

همت قابل تقدیر شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در حل معضل گذر حاج‌آقانورالله

در ادامه نوبت رسید به مدیر  سابق همدانی شهر اصفهان. علیرضا ایزدی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و مدیرکل ثبت آثار و حرایم وزارت میراث فرهنگی در آیین بهره‌برداری از گذر تاریخی‌گردشگری حاج‌آقا نورالله نجفی گفت: تبدیل یک ناهنجاری به هنجار، کاری بسیار دشوار است که تنها از عهده مدیران شایسته برمی‌آید. او ادامه داد: همت شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان برای حل معضل چندساله گذر تاریخی حاج‌آقانورالله نجفی بسیار بلند و شایسته تقدیر است.

ایزدی خاطر‌نشان کرد: بی‌تردید، اصفهان تا همیشه شهری ماندگار و برجسته در تاریخ خواهد ماند و امیدوارم معضل زاینده‌رود نیز به زودی حل شود و شاهد جریان دائمی آن در شهر اصفهان باشیم. او در ادامه خاطر‌نشان کرد: خدا را شاکرم که در این نقطه شهر خون و قیام، شهری که مؤمنانش زبانزد خاص و عام است این رویداد ماندگار به ثبت رسیده است.

ایزدی با اشاره به اینکه بنّاها انسان‌های مؤمنی بودند و اصفهان را بنّاهایی مؤمن بنا کردند، تصریح کرد: اصفهان شهری ماندگار با بناهایی کم‌نظیر است که همه جهانیان بر آن صحه می‌گذارند.

در انتهای برنامه راوی از تاریخ این گذر و اتفاقات زمان صفویه سخن گفت و حاضران با رویدادهای آن زمان در این گذر آشنا شدند.

 

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 4 =