از ایده تا بیلبورد

پس از اوج‌گیری دوباره آلودگی هوا در اصفهان، کار‌های گرافیکی متعددی از سوی هنرمندان گرافیست اصفهانی منتشر شد که هرکدام از زاویه‌‌‌ای به این پدیده شوم می‌پرداخت.

تاریخ انتشار: 09:07 - سه شنبه 1402/10/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
از ایده تا بیلبورد

به گزارش اصفهان زیبا؛ پس از اوج‌گیری دوباره آلودگی هوا در اصفهان، کار‌های گرافیکی متعددی از سوی هنرمندان گرافیست اصفهانی منتشر شد که هرکدام از زاویه‌‌‌ای به این پدیده شوم می‌پرداخت.

در این بین، اثری از «مهدی جهانبخش» با عنوان «دود» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و در صفحه اصلی روزنامه «اصفهان‌زیبا» نیز منتشر شد. خالق این اثر گرافیکی در مصاحبه‌‌‌ای با این روزنامه به معرفی بیشتر خود و آثار گرافیکی‌اش پرداخته است.

از چگونگی ورود خود به عرصه گرافیک بگویید.

ورود من به دنیای گرافیک از زمانی آغاز گردید که علاقه‌ام به نقاشی و مدادرنگی شروع شد. برای من که عادت به مداد و طراحی داشتم فرایند دیجیتالی شدن و سیستمی‌شدن این عناصر کار را بسیار جذاب و راحت‌‌‌تر کرد.

بعد از مدتی با دنیایی آشنا شدم که در خدمت تولید آثار تأثیرگذار و ماندگارتری بود که بیشتر با متن زندگی روزمره مردم سر و کار داشت؛ یعنی طراحی گرافیک.

از طرفی اصفهان جایی است که به لحاظ ارتباط تصویری و زیبایی‌شناختی، دریچه‌‌‌ای تازه به روی مردمش باز می‌کند. این مسیری بود که مرا به وادی گرافیک علاقه‌مند کرد.

درباره سبک هنری خودتان بگویید.

وقتی می‌خواهیم از سبک حرف بزنیم، باید خیلی دست‌به‌عصا حرکت کنیم؛ چرا که به لحاظ ماندگار شدن در یک هنر، مسیر بسیار طولانی و متفاوتی در پیش است.

از زمانی که به حروف‌نگاری و تایپوگرافی «استفاده از تایپ و نوشتار در خدمت گرافیک» علاقه‌مند شدم، من و هنر من بیشتر به این عنوان شناخته شد.

اما اطرافیان و اساتید حوزه گرافیک بنده را در جایگاه یک کارتونیست یا تصویرساز معرفی می‌کنند. ولی از نظر بقیه اساتید، من بیشترین هنر خودم را در حوزه نوشتار و نگارش کلمات در طرح‌های گرافیکی صرف کرده ام.

کدام آثار شما بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند؟

به طور کلی آثار من بر اساس مناسبت‌هایی که برای آن خلق شده‌اند مورد توجه قرار می‌گیرند؛ به‌طور مثال در این مدت اخیر و تحولات و وقایع درباره فلسطین، مجموعه آثاری تولید شد که هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی بسیار دیده شد.

این هم توفیقی بود که امسال نصیب بنده شد و بسیار ازین بابت خدا را شاکر هستم. ولی مورد توجه قرار گرفتن طراحی‌های من از شعار اربعین امسال با عنوان «حیاتنا الحسین» شروع شد که چه در ایران و چه در کشورهای عربی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

از تجربه طرح بزرگ جایگاه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بگویید.

بعضی از اتفاقات در زندگی نقطه عطفی هستند بر اینکه آیا مسیر را درست طی کردیم یا خیر و برای هدفی که برایش خلق شده‌ایم خودمان را خرج می‌کنیم یا نه.

پروژه طراحی جایگاه راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان، یک تجربه عظیم در سطح ملی برای من بود. اتفاقی که رقم خوردنش باعث افتخار و فرصتی برای عرض ارادت عرصه گرافیک به آرمان‌های فراگیر ملی و میهنی بود.

در رویداد مکتب مازوت چه کردید؟

ما تربیت‌یافته مکتب اصفهان هستیم. شهری که زندگی خودمان را در آن سپری کرده ایم و به لحظه لحظه وقایع و حالاتش واقف هستیم.

می‌توان گفت رویداد هنری مکتب مازوت اتفاق خوبی بود که باید رقم می‌خورد. برای من اولین تجربه فعالیت به این سبک بود.

 سبکی که برای شهر من جریان‌ساز باشد و بازتاب گسترده‌‌‌ای را تولید کند.

آلودگی هوا سهم زیادی از دغدغه شهرهای صنعتی به حساب می‌آید. در مکتب مازوت، ادای دینی به خواست و دغدغه هم‌استانی‌هایمان شد. به سبکی که گویاترین حرف‌ها و مطالبات را در قالب تصویر و متن به گوش مخاطبان خودش برساند و خدا را شکر موفق بود.

از حس و حالتان پس از مشاهده پوستر «دود» در صفحه اصلی روزنامه «اصفهان زیبا »بگویید.

اثر «دود» در ساعت پایانی کارگاه خلق شد! بازی با حروف، کلمات و ریتمی را که به واسطه آن‌ها ایجاد شده بود، بیشتر از بقیه آثارم در مکتب مازوت دوست داشتم.

وقتی مجددا با اوج‌گیری سایه آلودگی روی شهر، اثر خودم را در صفحه اصلی روزنامه دیدم، متوجه تأثیری که گرافیک بر همگان خواهد گذاشت شدم.

مکتب مازوت و آثار تولیدی در این کارگاه طی سال گذشته تولید شد؛ ولی تأثیرات و آثاری خلق کرد که تا مدت‌ها مورد استفاده و گوشزد فراوان قرار خواهد گرفت.

امیدواریم پیامد‌های هنری این رویداد، روزبه‌روز بر روند بهبود شرایط تأثیرگذار باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + 17 =