زایمان در بیمارستان دولتی رایگان نیست!

هزینه عمل زایمان در بیمارستان‌های دولتی رایگان اعلام شده است. اما پیگیری‌های اصفهان‌زیبا نشان می‌دهد در برخی بیمارستان‌های دولتی از خانم‌های باردار حتی در صورتی که بیمه تأمین اجتماعی هم داشته باشند، هزینه جزئی دریافت می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:13 - دوشنبه 1401/11/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
زایمان در بیمارستان دولتی رایگان نیست!

در این بین برخی هم گلایه‌مندند که وقتی به بیمارستان های دولتی مراجعه کرده‌اند برخی پزشکان آن‌ها را به سمت بیمارستان‌های خصوصی یا بیمارستان‌های خیریه هدایت کرده‌اند و شرط عمل زایمان را بستری‌شدن در این بیمارستان‌ها اعلام می‌کنند.

هزینه زایمان در بیمارستان‌های خصوصی اصفهان نیز متفاوت است و بسته به اینکه خانم‌های باردار در اتاق‌های چند تخته بستری شوند، این هزینه افزایش پیدا می‌کند.

هزینه 15 میلیون تومانی زایمان در بیمارستان خصوصی

همین چندماه پیش بود که محمدرضا صایینی، مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت تأکید کرد که «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است امکان زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های دولتی را به گونه‌ای فراهم کند که برای افراد تحت پوشش بیمه و مراجعان فاقد پوشش بیمه‌ای به صورت کاملا رایگان انجام شود.»

با این حال هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان الزهرای اصفهان که یک بیمارستان دولتی است، با بیمه تأمین اجتماعی 300 هزار تومان الی 400 هزار تومان برای بستری شدن طی دو روز اعلام می‌شود و هزینه زایمان سزارین نیز در این بیمارستان دولتی 700 هزار تومان الی 800 هزار تومان است! البته این هزینه برای بستری‌شدن طی دو روز در بیمارستان است و اگر مدت بستری‌شدن طولانی شود هزینه بیشتری باید توسط مراجعه‌کننده پرداخته شود.

به گفته یکی از پرسنل این بیمارستان هزینه زایمان با بیمه خدمات درمانی نیز حول‌و‌حوش همین مبالغ است. هزینه زایمان در بیمارستان غرضی اصفهان با بیمه تأمین اجتماعی اما رایگان اعلام می‌شود و اگر مراجعه‌کننده بیمه خدمات درمانی داشته باشد بیمارستان هزینه 20 تا 30 درصد عمل زایمان را دریافت خواهد کرد.

بیمارستان عسگریه یکی از بیمارستان‌های خیریه اصفهان است که به مراجعه‌کنندگان اعلام می‌کند اگر عمل زایمان در اتاق‌های ویژه انجام شود، باید هزینه بالاتری پرداخت کنند. بیمارستان عسگریه هزینه زایمان را به یکی از خانم‌های باردار در اتاق وی آی پی (ویژه) با بیمه آزاد 10 میلیون تومان اعلام کرده است. البته این مراجعه‌کننده به خاطر داشتن بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی فقط 500 هزار تومان از این مبلغ را پرداخت کرده است.

بیمارستان مهرگان اما یکی از بیمارستان‌های خصوصی اصفهان است که هزینه یک شب بستری در این بیمارستان را در صورتی که مراجعه‌کننده در اتاق تک تخته بستری شود 15 میلیون تومان اعلام می‌کند، اگر خانم‌های باردار در اتاق دو تخته مستقر شوند باید مبلغ 11میلیون تومان بابت عمل زایمان پرداخت کنند و درصورتی که اتاق چندتخته باشد باید مبلغ 9 میلیون تومان پرداخت کنند.

هزینه عمل زایمان در بیمارستان میلاد اصفهان اواخر سال گذشته 10 میلیون تومان اعلام شده است. هزینه عمل زایمان اما در سال جاری در بیمارستان میلاد اصفهان 15 میلیون تومان اعلام می‌شود.

یکی از مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان می‌گوید هزینه زایمان طبیعی و سزارین نیز در این بیمارستان تفاوت چندانی با هم ندارد. هزینه زایمان در کلینیک خانواده نیز از سوی یکی از مراجعه‌کنندگان 15 میلیون تومان اعلام می‌شود.

تعرفه زایمان اعلام نمی‌شود!

برخی پزشکان نیز در بیمارستان‌های دولتی برای عمل زایمان مراجعه‌کنندگان را روانه بیمارستان‌های خصوصی یا خیریه می‌کنند تا بتوانند در این بیمارستان‌ها هزینه بیشتری دریافت کنند. متولیان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اظهار نظرهایشان اما تأکید می‌کنند که این کار تخلف است و برای رفع تخلفاتی از این دست مراجعه‌کنندگان باید نام پزشک را اعلام کنند تا رسیدگی شود.

سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در تمامی بیمارستان‌های دولتی اصفهان هزینه زایمان رایگان است و درصورتی که پزشکان برای انجام عمل زایمان آن‌ها را به بیمارستان خصوصی یا خیریه‌ها ارجاع دهند شهروندان می‌توانند با تلفن 190 تماس بگیرند در نهایت این تخلف در تهران بررسی می‌شود و گزارش تخلف به اصفهان ارجاع داده می‌شود اما بارها به مردم در این خصوص اطلاع رسانی کرده‌ایم که گزارش تخلفات پزشکان را از طریق این شماره اعلام کنند.

پژمان عقدک تصریح می‌کند: مسلم است که امکانات، تجهیزات، کادر درمان، نحوه مدیریت در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و خیریه اصفهان باتوجه به هزینه‌هایی که از سوی این بیمارستان‌ها دریافت می‌شود متفاوت است.

ولی هر ساله استانداردهای این بیمارستان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر هر کدام از این بیمارستان‌ها استانداردهای لازم را نداشته باشند، کیفیت خدمات بیمارستانشان کاهش پیدا می‌کند. عقدک پاسخ به این پرسش که درحال حاضر تعرفه عمل زایمان در بیمارستان‌های مختلف اصفهان چه میزان است را به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می‌دهد.

باوجود هماهنگی با روابط عمومی اما معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تماس‌های پی‌در‌پی اصفهان‌زیبا را بی‌پاسخ می‌گذارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 5 =