گزارش‌های جدید پزشکی‌قانونی حاکی از آمار بالای نزاع در اصفهان است

اصفهانی‌ها عصبانی شده‌اند!

پایش را روی پدال گاز محکم فشار می‌دهد و بدون توجه به حق تقدم، می‌پیچد به‌سمت راست. چرخ‌های موتور با شتاب می‌چرخد و می‌خورد به سپر ماشینی که راننده‌اش مردی جوان است. راننده می‌زند روی ترمز و سرش را از شیشه بیرون می‌کند. صدایش را بالا می‌برد و هرچه از دهانش بیرون می‌آید، نصیب راننده موتور می‌کند، راننده‌ای که پسری 22 یا 23ساله به نظر می‌رسد.

تاریخ انتشار: 09:11 - شنبه 1402/10/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهانی‌ها عصبانی شده‌اند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ پایش را روی پدال گاز محکم فشار می‌دهد و بدون توجه به حق تقدم، می‌پیچد به‌سمت راست. چرخ‌های موتور با شتاب می‌چرخد و می‌خورد به سپر ماشینی که راننده‌اش مردی جوان است. راننده می‌زند روی ترمز و سرش را از شیشه بیرون می‌کند. صدایش را بالا می‌برد و هرچه از دهانش بیرون می‌آید، نصیب راننده موتور می‌کند، راننده‌ای که پسری 22 یا 23ساله به نظر می‌رسد.

هر دو پیاده می‌شوند و دست‌به‌یقه از خجالت هم درمی‌آیند. چندین مرد میان‌سال پادرمیانی می‌کنند تا آن‌ها آرام شوند و برای تصمیم‌گیری منتظر پلیس بمانند. تنها چند خیابان آن‌طرف‌تر اتفاقی مشابه در حال وقوع است؛ دو راننده‌ای که بر سر جای پارک دادوهوار راه انداخته‌اند و حرف‌های رکیکی را نثار هم می‌کنند. کافی است به دوروبرتان نگاه کنید تا با آدم‌های زیادی روبه‌رو شوید که تاب‌آوری پایینی دارند و با کوچک‌ترین اتفاقی، برافروخته و با دیگران درگیر می‌شوند؛ موضوعی که در برخی از مواقع منجر به قتل نیز می‌شود.

افزایش آمار نزاع و درگیری موضوعی است که گزارش‌های پزشکی‌قانونی نیز به‌تازگی از آن خبر داده‌اند: «نزاع و درگیری طی هفت سال گذشته بیش از 8درصد افزایش داشت.» بنا بر داده‌های سازمان پزشکی‌قانونی کشور، سال گذشته 591هزار و 807 نفر برای نزاع به این سازمان مراجعه کرده‌اند. 398هزار و 958 نفر از آن‌ها را مردان و 192هزار و 849 نفر دیگر را زنان تشکیل دادند.

این در حالی است که سال 1400، آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به سازمان پزشکی‌قانونی 586 هزار و 283 نفر بود؛ به عبارتی، سال گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان نسبت به 1400 بیش از پنج‌هزار نفر افزایش یافت؛ سال 1395 نیز آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به سازمان پزشکی‌قانونی 547هزار و 21 نفر بود؛ بنابراین نزاع و درگیری طی هفت سال اخیر بیش از 8درصد افزایش داشته و این در حالی است که مرکز نزاع آماری بیشتر از این را گزارش داده است: «آمار نزاع فردی سال 1400، 615هزار و 387 نفر و آمار نزاع جمعی 6818 نفر است.»

رتبه بالای نزاع در اصفهان

با‌وجوداین، خبرها حاکی از افزایش نزاع و درگیری است و اتفاقا رتبه اصفهان نیز بالاست؛ به‌طوری‌که داده‌های سازمان پزشکی‌قانونی کشور نشان می‌دهد که تهران بیشترین نزاع و درگیری را ثبت کرده است. سال گذشته 103هزار و 904 نفر برای نزاع به پزشکی‌قانونی مراجعه کردند. پس از تهران نیز خراسان رضوی بیشترین آمار نزاع را به خود اختصاص داده است.سال گذشته 53 هزار و 77 مورد نزاع برای این استان ثبت شد.

اصفهان با 42هزار و 20 نفر، آذربایجان شرقی با 38هزار و 590 نفر و فارس با 30هزار و 24 نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به گفته مدیرکل پزشکی‌قانونی استان اصفهان، در هفت‌ماهه سال جاری ۲۷هزار و ۹۴۳ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی استان اصفهان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل ۷,۴درصد افزایش ‌یافته است.

از کل مراجعان نزاع ۹هزار و ۱۹۳ نفر زن و ۱۸هزار و ۷۵۰ نفر مرد بوده‌اند. بر اساس این گزارش، شهرستان‌های اصفهان، لنجان، نجف‌آباد و خمینی‌شهر بیشترین و شهرستان‌های خوروبیابانک، نایین و بویین‌ومیاندشت کمترین آمار مراجعه‌های مرتبط با نزاع را داشته‌اند؛ همچنین در تیرماه با چهارهزار و ۵۳۷ نفر بیشترین و فروردین با سه‌هزار و ۳۱۳ نفر کمترین آمار مراجعه‌های مرتبط با نزاع را در هفت‌ماهه امسال داشته‌اند؛ ضمنا اینکه در مدت مشابه سال قبل ۲۶هزار و ۱۰ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی استان مراجعه کرده‌اند که ۹هزار و ۱۹۳ نفر زن و ۱۸هزار و ۷۵۰ نفر مرد بوده‌اند.

چرا نزاع؟

افزایش نزاع و درگیری دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد. یافته‌های پژوهشی با عنوان «بررسی نزاع» که در فصلنامه پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین متغیرهایی همچون سن، تجربه عینی نزاع، رضایت از زندگی و دسترسی به امکانات رفاهی و ابعاد نزاع وجود دارد.

از سوی دیگر، یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که افراد با تحصیلات پایین‌تر، تمایل بیشتری به نزاع داشته و افراد متأهل و مجرد ازنظر میزان گرایش و تمایل به نزاع، تفاوت معناداری داشته‌اند؛ همچنین بین دسترسی به امکانات رفاهی و رضایت از زندگی به میزان نزاع همبستگی معنی‌دار و منفی مشاهده شده است که نشان می‌دهد هرچه دسترسی افراد به امکانات رفاهی و رضایت از زندگی کمتر شود، میزان تمایل و گرایش آن‌ها به نزاع افزایش می‌یابد و برعکس.

نزاع با جامعه چه می‌کند؟

افزایش نزاع در اصفهان، اما باعث تشکیل پرونده‌های مختلف در پزشکی‌قانونی شده است؛ همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این افزایش پیامدهای مختلفی را به‌همراه دارد. نتایج پژوهشی در رابطه با پیامدهای نزاع در جامعه نوشته سید علیرضا افشانی نشان می‌دهد پدیده نزاع و درگیری در جامعه، از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به‌وجود می‌آورد و این امر با زمینه‌سازی برای ایجاد نزاع و تنش‌های بعدی، جامعه را ازنظر مادی و معنوی متضرر می‌سازد که از مهم‌ترین آن‌ها، کاهش احساس امنیت در بین شهروندان است.

این پدیده در کشور ما که دارای بافتی چندقومیتی است، به‌عنوان پدیده‌ای مسئله‌ساز ظاهر می‌شود. از سوی دیگر، متأسفانه هنوز خشونت و نزاع ازجمله موضوع‌هایی است که در فرهنگ بعضی از هم‌وطنان، شاخص قدرت یا دفاع از منزلت اجتماعی و فرهنگی و حیثیت خانوادگی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − یک =