رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان، گرانی مواد اولیه و بیمه را پاشنه آشیل شهر خلاق صنایع‌دستی می‌داند

به جای صنایع‌دستی، هنرمند صادر می‌کنیم!

اولین «اتحادیه صنف صنایع‌دستی» در کشور، پنجاه سال پیش در اصفهان شکل گرفته و این شهر دو عنوان بین‌المللی «شهر جهانی صنایع دستی» و «شهر خلاق یونسکو در حوزه صنایع دستی و هنرهای مردمی» را هم دارد.

تاریخ انتشار: 10:51 - چهارشنبه 1402/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
به جای صنایع‌دستی، هنرمند صادر می‌کنیم!

به گزارش اصفهان زیبا؛ اولین «اتحادیه صنف صنایع‌دستی» در کشور، پنجاه سال پیش در اصفهان شکل گرفته و این شهر دو عنوان بین‌المللی «شهر جهانی صنایع دستی» و «شهر خلاق یونسکو در حوزه صنایع دستی و هنرهای مردمی» را هم دارد.

اما با این همه لقب و دستاورد، نفس صنایع‌دستی در اصفهان تنگ شده است؛ تا جایی که مجدالدین تاج، رئیس اتحادیه، در جدیدترین مصاحبه مطبوعاتی‌اش هشدار داده که استادکاران و هنرمندان صنایع‌دستی در حال مهاجرت‌اند، گرانی مواد اولیه، عدم وجود سیاست‌های تشویقی مناسب و مالیات‌ها مسیر صنایع‌دستی اصفهان را پرچاله و چاه کرده و شهر صنایع‌دستی ایران به توجه فوری و جدی نیاز دارد.

قلم‌زنی چینی و میناکاری ژاپنی؟!

مجدالدین تاج در نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه که در محل اتحادیه صنف صنایع‌دستی اصفهان برگزار شد، گفت: افزایش مواد اولیه زیان سنگینی به صنایع‌دستی وارد کرد؛ زیرا از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این صنعت است. به‌صورت مثال حدود ۷۰ درصد رشته‌های صنایع‌دستی به مس و مصنوعات مسی نیاز دارند و افزایش قیمت مواد اولیه و درنتیجه آن قیمت تمام‌شده باعث از دست رفتن مزیت رقابتی صنایع‌دستی ما در بازارهای خارجی و کاهش رتبه صادرات و علاوه بر آن کاهش قدرت خرید بازارهای داخلی علی‌رغم اشتیاق مردم کشور به این صنعت شده است.

او تصریح کرد: به سبب عدم وجود انگیزه کافی در هنرمندان و شرایط نامناسب اقتصادی روزانه شاهد افزایش مهاجرت هنرمندان صنایع‌دستی به کشورهایی همچون کانادا، ترکیه، چین و … هستیم که با فراهم کردن بستر و شرایط اقتصادی مناسب برای اقامت هنرمندان ایرانی جهت آموزش رشته‌های صنایع‌دستی سعی در گسترش هویت فرهنگی و هنری خود دارند و در چنین شرایطی شنیدن لغت قلم‌زنی چینی یا میناکاری ژاپنی دور از ذهن نیست.

تاج گفت: چالش دوم صنایع‌دستی، مواد اولیه است که برای این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ۷۰ درصد رشته‌های ما نیاز به مس و مصنوعات مسی دارند؛اما متأسفانه مواد اولیه بعد از افزایش نرخ ارز با افزایش نجومی قیمت مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که ما در بازارهای داخلی و خارجی مزیت رقابتی خود را از دست داده‌ایم، قیمت تمام‌شده در بازارهای داخلی به دلیل شرایط اقتصادی موجود هم با افزایش قیمت مواجه شد و قدرت خرید را از مردم گرفت.

آن‌طور که مجدالدین تاج به «اصفهان زیبا »اعلام کرد، ۲۸ رسته صنایع‌دستی استان اصفهان که در خطر منسوخ‌شدن قرار دارند عبارت‌اند از: قفل‌سازی سنتی، نمدمالی، عبابافی، نقده‌دوزی نقره و طلا، گیوه‌دوزی سنتی، تفنگ‌سازی، اسطرلاب‌سازی، ترمه‌بافی، زرکشی، چاقوسازی نجف‌آباد، نقاشی قلمکار، سوخت چرم، زیورآلات نقره ابیانه، آهنگری سمیرم، خراطی سنتی نطنز، زیلوبافی کاشان، زره‌بافی، چلنگری، مخمل‌بافی، عروسک‌سازی سنتی، پاپیه ماشه، ملقمه‌کاری، قلم‌زنی ساسانی، نقره‌کوبی به روش ساسانی، زری‌بافی، کلون‌سازی تیران، ملیله نقره و لاکی‌سازی.

رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان از مراجع ذی‌صلاح درخواست کرد اقدامات لازم و پیگیری و مساعدت جهت احیا و آموزش این هنرها توسط تک استادهای باقیمانده به نسل جوان را انجام دهند.تاج در پایان، شبکه‌سازی با ارگان‌های مختلف، کاهش مالیات فعالان صنایع‌دستی از ۲۱ به ۱۳ درصد، کاهش اجاره فروشگاه‌های میدان نقش‌جهان، اضافه شدن ۲۵ رشته جدید به این اتحادیه، برگزاری هفته صنایع‌دستی در چهارباغ و تجلیل از ۳۵۰ بانوی عضو اتحادیه و ثبت جهانی قلمکار اصفهان را ازجمله اقدامات انجام‌شده توسط این اتحادیه معرفی کرد.

در بخش دوم این نشست، مهدی قضاوی، نایب‌رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به اینکه هرچقدر کار هنری بیشتر دیده شود فروش هم افزایش می‌یابد، تبلیغات را یکی از مهم‌ترین نکات مدنظر هیئت‌مدیره این اتحادیه معرفی کرد و گفت: باید با استفاده از تبلیغات مؤثر و کار رسانه‌ای صنایع‌دستی را به یک نیاز و فرهنگ بهینه تبدیل کنیم، ما همواره در تلاش برای احیای رشته‌ها یا هنرمندان هستیم و این مهم به شرایط اقتصادی وابسته است.

همچنین وحید میرفتاح، مسئول رسیدگی به شکایات این اتحادیه، از بررسی بیش از ۳۰۰ شکایت در سال جاری خبر داد و در ادامه حسین پاکدل، مسئول بازرسی این اتحادیه، از احیای بازرسی در این صنف و پاک‌سازی و جلوگیری از فروش کالای تقلبی و قاچاق در میدان نقش‌جهان و مقابله با کم‌فروشی و گران‌فروشی خبر داد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک + نه =