ورود مشاغل خانگی به بازار ارغوان

یکی دیگر از نشست‌های هم‌اندیشی مدیران شهری با اصحاب رسانه با موضوع هوشمندسازی و تحولات اخیر در حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری در اصفهان با حضور مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان و روح‌الله طالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در سالن جلسات معاونت خدمات شهری برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:33 - پنجشنبه 1402/10/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ورود مشاغل خانگی به بازار ارغوان

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی دیگر از نشست‌های هم‌اندیشی مدیران شهری با اصحاب رسانه با موضوع هوشمندسازی و تحولات اخیر در حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری در اصفهان با حضور مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان و روح‌الله طالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در سالن جلسات معاونت خدمات شهری برگزار شد.

ایجاد سامانه برای ایستگاه‌های صلواتی، ورود مشاغل خانگی به بازار ارغوان، استقبال از محصولات دانش‌بنیان در فروشگاه‌های کوثر و پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در اصفهان از مهم‌ترین عناوینی بود که در این نشست مطرح شد.

در این گزارش اهم سخنان این دو مدیر آمده است که در ادامه می‌خوانید.

مهدی بقایی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان: ورود مشاغل خانگی به بازار ارغوان

بازار گل‌وگیاه ارغوان به همت سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان احداث شد که مشاغل خانگی بخشی از فعالیت آن است. در ادامه سامانه‌ای برای ایستگاه‌های صلواتی و افزایش کیفیت خدمت به مردم راه‌اندازی شد.

قبل از آن در داخل شهر ۳۰۰ نقطه برای این مجموعه‌ها مکان‌یابی شد و شهرداری برای ارائه مجوز در این نقاط مشخص‌شده، موافقت کرد. در حال حاضر بازار بعثت روزهای جمعه و دوشنبه در اختیار کسبه و دست‌فروشان قرار دارد. دست‌فروشان سه دسته هستند؛ دست‌فروشانی که به یک مکان برای فروش محصولات خود نیاز دارند، افرادی که شغل آن‌ها دست‌فروشی نیست و در هر بخش از شهر محصولاتشان را می‌فروشند که متخلف محسوب می‌شوند و مدیریت رفع تخلفات شهری با آن‌ها به‌صورت جدی برخورد می‌کند و دسته‌آخر نیز صاحبان مشاغل خانگی هستند که تنها مکانی را برای فروش تولیدات خود نیاز دارند.

برای مشاغل خانگی نیز باید مکان‌هایی همچون بازار گل و گیاه همدانیان در نظر گرفته شود؛ زیرا این محصولات مخاطب خود را دارد. اصفهان در مقایسه با دیگر شهرها تاکنون رفتار ناشایستی با دست‌فروشان نداشته است و با اینکه نفس کار قهری است و مسئولان برای برقراری قانون به ناچار باید با این افراد برخورد کنند؛ اما برخورد بد و ناشایستی در پیش نمی‌گیرند. نیروهای اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شغل بسیار سختی دارند و فشار روانی زیادی متحمل می‌شوند. ارتباط بین سامانه ۱۳۷ با این اداره روی بستر شبکه بی‌سیم قرار گرفت.

این اقدام با هدف تسریع در پاسخگویی پیام‌های ضروری مناطق انجام می‌شود. شهر باید غربالگری داشته باشد و افراد معتاد به کمپ و افراد بیمار به کمیته امداد و درمان ارجاع شوند. ساختمان سه‌طبقه برای این افراد در نظر گرفته شد؛ ولی به‌جای اینکه در اختیار شهر باشد در اختیار استان قرار گرفت؛ به همین دلیل مشکل شهر درباره حضور افراد معتاد و بیمار برطرف نشد. اگر مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری فرد معتاد و بیمار را بازداشت کند، با توجه به اینکه مکان مناسبی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد و ضعف قانونی برقرار است، باز هم به شهر بازمی‌گردد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان: پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در اصفهان

اقدامات شاخص برای هوشمندی و چابکی در طول مدیریت این مجمـوعه انجام شده که فعالیت‌های اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری را تکمیل‌تر کرده است. نخستین اقدام پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان شهرداری اصفهان است که جامع‌ترین برنامه مدیریتی شهری در حوزه تخلفات است و به دلیل تنوع خدمات در این اداره تمام این تخلفات در این سامانه بارگذاری شد و می‌توان تخلف را در لحظه ثبت کرد و طبق مدت‌زمانی که در اختیار مالک قرار می‌گیرد، نسبت به رفع تخلف اقدام کنند.

این سامانه سال گذشته در منطقه ۵ شهرداری به‌عنوان پایلوت آغاز به‌کار کرد و یک سال به‌صورت آزمایشی در این منطقه فعال بود که تمام مشکلات سامانه برطرف و فعالیت‌های لازم سامانه در این یک سال بارگذاری و نتیجه خوبی حاصل شد. اقدام بعدی شامل رصد نقاط دارای فعالیت غیرمجاز ساختمانی از طریق ماهواره است که با استفاده از این سامانه و بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره دریافت می‌شود، می‌توان ضمن پایش ساخت‌وسازها، تغییراتی که روی اراضی اتفاق می‌افتد را رصد کرد و پس از استخراج اطلاعات مربوط به هرگونه تجاوز و تعدی به حریم اراضی ملی و دولتی از طریق این سامانه با تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری کرد. در این مورد نقاط دارای تخلفات ساختمانی از طریق عکس‌های ماهواره‌ای برداشت و سپس نقاط صحت‌سنجی و به‌وسیله مأموران در اسرع وقت نسبت به رفع تخلف اقدام می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 8 =