گفت‌وگوی «اصفهان زیبا» با علیرضا شمس، کارگردانی که امسال با «زمین شماره ایکس» در جشنواره تئاتر فجر حضور یافته است

ایستاده روی مین

علیرضا شمس از هنرمندان تئاتر خیابانی اصفهان است که از سال ۱۳۷۹ فعالیت هنری خود را شروع کرده و آثارش را در جشنواره‌های کشوری متعددی از جمله جشنواره مهر کاشان، شرهانی دهلران، چتر زندگی یزد، فانوس مشهد، مقاومت، تئاتر منطقه‌ای سمنان و مریوان به نمایش گذاشته است.

تاریخ انتشار: 10:49 - شنبه 1402/11/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایستاده روی مین

به گزارش اصفهان زیبا؛ علیرضا شمس از هنرمندان تئاتر خیابانی اصفهان است که از سال ۱۳۷۹ فعالیت هنری خود را شروع کرده و آثارش را در جشنواره‌های کشوری متعددی از جمله جشنواره مهر کاشان، شرهانی دهلران، چتر زندگی یزد، فانوس مشهد، مقاومت، تئاتر منطقه‌ای سمنان و مریوان به نمایش گذاشته است.

او همچنین در سه دوره از جشنواره تئاتر فجر، دوره‌های 39 و 41 و 42، حضور پیدا کرده است.

«زمین شماره ایکس» اثری در ژانر دفاع مقدس است که هم‌اکنون در چهل‌ودومین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. مهدی ایروانی، نویسنده نمایشنامه این اثر بوده و محمد رادمهر و ابوالفضل شریفی به ایفای نقش در آن می‌پردازند.

«زمین شماره ایکس» روایتی درباره یک راوی دفاع مقدس است که در یکی از مناطق جنگی روایت خاطرات جنگ را برای مردم بازگو و معرفی می‌کند که ناگهان پای خود را روی یک مین خنثی‌نشده می‌بیند و در همان حالت خودش را نگه می‌دارد و از مردم می‌خواهد دور شوند تا با حضور گروه تخریب، مین خنثی شود. این نمایش چهاراپیزودی یک اثر اعتراضی به نوع عملکرد برخی از مسئولان است و از این لحاظ می‌توان آن را اثری مدرن در قالب نمایش‌های جنگ دانست.

این اثر موفق به دریافت جایزه رتبه اول طراحی فضا در جشنواره مریوان و رتبه دوم کارگردانی و بازیگری در جشنواره استانی اصفهان و رتبه سوم کارگردانی در جشنواره منطقه‌ای سمنان شده است.

علیرضا شمس، کارگردان، علت موفقیت «زمین شماره ایکس» را در فضاسازی، این‌گونه بیان می‌کند: «آنچه در آخر نمایش مشخص می‌شود، این است که هنوز وصیت‌نامه‌ها و آثاری از شهدا در مناطق جنگی وجود دارد و نکته مهم در رسالت این نمایش این است که ما “خون دادیم؛ اما خاک ندادیم.”»

شمس درباره شکل‌گیری متن چنین توضیح می‌دهد: «طرح و ایده از مهدی ایروانی بوده است. من حدود چهار سال پیش، روی آن کار کردم و سپس با نظارت نویسنده تغییراتی در طرح ایجاد کردم تا به متن نهایی رسیدیم.»

هزینه‌ها در تئاتر خیابانی جبران نمی‌شود

این کارگردان همچنین در سال ۱۳۹۹ با نمایش «حباب زیر آب» در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، به رشادت‌های شهدای غواص پرداخته که در چهار بخش کارگردانی، طرح و ایده، بازیگری و طراحی حرکت کاندیدا و در بخش بازیگری اول و در بخش دفاع مقدس نیز برگزیده شد. او در خصوص انگیزه‌اش برای تولید آثار نمایشی تصریح کرد: «با وجود مشکلات فراوانی که سر راه ماست، واقعا آن شور و نشاط گذشته را در دریافت جایزه نداریم. با خون دل کاری را شروع کرده و به جشنواره می‌رسانیم؛ اما در آخر یک سری اتفاقات باعث می‌شود که دل‌خوشی‌ها را از بین ببرد. این اتفاقات، بی‌توجهی به فرهنگ و هنر این کشور است و انگیزه را از ما می‌گیرد. دخل و خرج تولید تا اجرای یک نمایش خیابانی با هم همخوانی نداردو بهترین پاداش و جایزه برای ما این است که کاری را برای مردم انجام داده باشیم و به دل مردم بنشیند و در خاطرشان بماند. وقتی یک گروه برای اجرا و حضور در یک جشنواره راهی می‌شود، متقبل هزینه‌هایی می‌شود. در واقع، در یک نمایش صحنه‌ای با فروش بلیت مقداری از هزینه‌ها جبران می‌شود؛ اما در تئاتر خیابانی هیچ هزینه‌ای جبران نخواهد شد. مسئولان نیز هیچگاه این هزینه‌ها را بر عهده نمی‌گیرند یا اینکه به قول‌هایی که در این زمینه داده شده، عمل نمی‌کنند. به علاوه، خیلی از مواقع ما در جشنواره شرکت و به‌عنوان نماینده استان افتخارآفرینی کرده‌ایم؛ اما از سوی متولیان فرهنگ و هنر استان نادیده گرفته می‌شود یا به‌سادگی از کنار آن رد می‌شوند. گاهی اوقات نیز جوایزی که به اثر برتر تعلق می‌گیرد، هزینه تولید و عوامل را جبران نمی‌کند.»

اصفهانی‌ها؛ پرچم‌دار تئاتر خیابانی

کارگردان «زمین شماره ایکس» درباره جشنواره تئاتر فجر افزود: «جشنواره فجر ویترین تئاتر کل کشور است و آثار غربال‌شده در آن حضور پیدا می‌کنند و یک رقابت رفاقتی در این فضا ایجاد می‌شود؛ اما متأسفانه هرسال شاهد ضعیف‌ترشدن نحوه برگزاری اغلب جشنواره‌ها هستیم؛ برای مثال، جشنواره فجر در سال گذشته به لحاظ رسیدگی بهتر از امسال بود؛ به‌طوری که امسال شاهد خیلی از مشکلات اجرایی و سخت‌افزاری هستیم. علت اصلی این اتفاق به محدودشدن بودجه فرهنگ و هنر بازمی‌گردد که هر سال کمتر از سال گذشته می‌شود و عوامل مجبورند از برخی موارد صرف نظر کنند؛ البته ما هنرمندان به خاطر رسالت خودمان که نشان‌دادن عقیده‌مان به دیگران است، به صحنه می‌آییم.»

شمس درباره اینکه اصفهان در رده برتر در تئاتر خیابانی است، ادامه داد: «در بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر شش اثر و در بخش صحنه‌ای دو اثر داریم؛ یعنی اصفهان با هشت اثر در جشنواره فجر حضور پیدا کرده است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + 11 =