پاس گل مسی به عربستان

ویدئوی جدید گردشگری عربستان این روزها نقل محافل و مایه حسرت خیلی‌هایمان شده است.

تاریخ انتشار: 09:51 - چهارشنبه 1402/11/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاس گل مسی به عربستان

به گزارش اصفهان زیبا؛ ویدئوی جدید گردشگری عربستان این روزها نقل محافل و مایه حسرت خیلی‌هایمان شده است. لیونل مسی که در فوتبال از او به عنوان یک «بازی‌ساز خلاق» و «گلزن حرفه‌ای» یاد می‌شود، این بار مهارت و وجهه بین‌المللی‌اش را نه در فوتبال که در گردشگری به نمایش گذاشته و به عربستان یک پاس گل حرفه‌ای برای ارتقای صنعت گردشگری‌ داده است!

فوتبالیست آرژانتینی صاحب‌نام جهان در ابتدای متن جدیدترین ویدئویی که در صفحه اینستاگرامش (leomessi) منتشر کرده، نوشته: «اگر شما هم به‌تازگی از عربستان سعودی دیدن کرده‌اید، تجربه‌تان را به اشتراک بگذارید و از دوست‌داشتنی‌هایتان بگویید».

او هشتک کمپین ویدیو مارکتینگ عربستان (ShareYourSaudi#) را هم نوشته و ادامه داده: «اما اگر هنوز سفر به عربستان را تجربه نکرده‌اند، از تصوراتتان فراتر بروید و به عربستان سفر کنید.» این متن به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی نوشته شده و در بالای پست هم در قسمت مشارکت تجاری، آدرس صفحه کمپین سفر عربستان (visitsaudi) دیده می‌شود. این ویدیو در صفحه مسی تا به حال حدود 50 میلیون بار دیده شده و در صفحه اینستاگرام گردشگری عربستان سعودی هم رکورد بازدید حدود نیم میلیون بار را زده است.

مسی و چهار تصور غلط درباره عربستان سعودی

رسانه‌های مختلفی درباره این ویدیو مطالبی را منتشر کرده‌اند و نوشته‌اند که مسی این بار برگشته تا صنعت گردشگری عربستان را ارتقا دهد و کلیشه‌های ذهنی تاریخ‌مصرف‌گذشته (Outdated Stereotypes) درباره این کشور را از بین ببرد.

در این ویدیو چهره مسی و توپی را جلوی پای او در یک فضای سربسته نیمه روشن می‌بینیم. زیرنویس انگلیسی تصویر نقل‌قولی از مسی است با این مفهوم: «چیزی که درباره عربستان سعودی دوست دارم این است که همیشه در این کشور چیزهایی را کشف می‌کنم که قبلا انتظار نداشتم»

چهار تصوری که مسی در این ویدیو به‌صورت چهار جمله روی چهار دیوار اطراف این فضای بسته می‌بیند، عبارت‌اند از: «فقط یک کویر»، «خبر خاصی آنجا نیست»، «فرهنگ بسته‌» و «زنان نمی‌توانند». بازیکن اسطوره‌ای فوتبال هر دیوار را که می‌بیند، به سمتش شوت می‌کند و این توپ باعث می‌شود دیوار فروبریزد و نماهای جذاب و غیرمنتظره‌ای از عربستان سعودی را ببینیم؛ برف و باران و کوه و منظره‌های دریایی و سبز و پر از گل و گیاه، مسابقات اتومبیل‌رانی و رویدادهای جهانی پر از شادی و نشاط و ارتباطات و هم‌نشینی توریست‌های ملل مختلف با عربستانی‌ها، اما کلیشه آخر باز هم برای مخاطبان غافلگیری به دنبال دارد و از هوشمندی بسیار طراحان ویدئو حکایت می‌کند؛ در این بخش لئو مسی توپ را روی زمین می‌گذارد (یا به اصطلاح توپ را می‌کارد) که شوت بزند، در چهره‌اش تعلل و تأمل می‌بینیم.

ناگهان دختربچه‌ای با سرعت از راه می‌رسد و شوت می‌زند تا دیوار که فرومی‌ریزد نماهایی از فعالیت‌های ورزشی، موسیقایی و حتی فضانوردی زنان را در کشوری ببینیم که درباره‌اش شنیده بودیم: «زنان حتی نمی‌توانند در این کشور رانندگی کنند!». ویدئو با لبخند مسی و لبخند دختربچه ادامه پیدا می‌کند و بعد دوربین روی صورت خندان مسی که دارد از کادر خارج می‌شود می‌ماند. فوتبالیست صاحب‌نام جمله مهمی را این بار بیان می‌کند که زیرنویس انگلیسی هم می‌شود: «از آنچه تصور می‌کنید، فراتر بروید!» پایان‌بندی ویدئو هم لوگوی عربی‌‌انگلیسی جالب عربستان سعودی، شعار «گردشگری ذهن‌ها را باز می‌کند» و لوگوی سازمان جهانی گردشگری است.

هدف هزار میلیاردی عربستان

رسانه قطب‌نما در پستی که به ترجمه فارسی ویدئوی جنجالی مسی اختصاص دارد، نوشته: «این فوق‌ستاره فوتبال بیش از ۴۷۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد و هر از چند گاهی نیز پست یا استوری از عربستان در صفحه شخصی خودش منتشر می‌کند. مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود یک هزار میلیارد دلار در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کند که این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری گردشگری جهان تبدیل می‌کند.»سایت بیزنس‌اینسایدر هم در مطلبی روایت کرده که عربستان سعودی تا 25 میلیون دلار بودجه سالانه برای لیونل مسی در نظر گرفته است فقط به این هدف که این بازیکن اسطوره‌ای، برای صنعت گردشگری این کشور تبلیغ کند.

نیویورک‌تایمز در مطلبی اعلام کرده که لیونل مسی به‌عنوان یکی از پردرآمدترین قهرمانان ورزشی جهان در سال 2021 قرارداد پرسودی را با عربستان امضا کرده که طی آن برای گردشگری این کشور به‌عنوان یک مقصد تازه، تبلیغات انجام دهد. این رسانه خبر داده که مسی طی قرارداد سه‌ساله 25 میلیون دلاری، به‌عنوان «سفیر گردشگری عربستان سعودی» فعالیت می‌کند. در این گزارش ذکر شده که مسی طی این قرارداد تبلیغاتی، برای این که هر سال یک سفر خانوادگی 5 روزه یا دو سفر سالانه 3 روزه به عربستان داشته باشد، 2 میلیون دلار دریافت می‌کند و درباره این موضوع عربستان برای مسی و 20 نفر از اعضای خانواده‌ و دوستانش همه مخارج این سفرها را می‌پردازد تا مسی هم در شبکه‌های اجتماعی‌اش برای صنعت گردشگری عربستان تبلیغ کند و عضو کمپین تبلیغات گردشگری این کشور باشد. این هزینه جدا از مبلغ 429 میلیون دلاری است که هر سال برای این که مسی عضو الهلال باشد، از طرف عربستان پرداخت می‌شود.

این رسانه تأکید کرده: «ارتباط مقامات گردشگری عربستان سعودی و مسی یک رابطه مولتی‌میلیون دلاری و برد-برد است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 1 =