صرافی‌ها از دلایل اثرگذار بر افزایش نرخ دلار می‌گویند

افزایش تقاضای اصفهانی‌ها برای خرید ارز دولتی

صرافی‌های اصفهان می‌گویند هم‌زمان با افزایش قیمت ارز اصفهانی‌ها بیشتر متقاضی ارز دولتی شده‌اند؛ چراکه قیمت پایین‌تری نسبت به سایر ارزها دارد.

تاریخ انتشار: 09:20 - دوشنبه 1402/11/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش تقاضای اصفهانی‌ها برای خرید ارز دولتی

به گزارش اصفهان زیبا؛ صرافی‌های اصفهان می‌گویند هم‌زمان با افزایش قیمت ارز اصفهانی‌ها بیشتر متقاضی ارز دولتی شده‌اند؛ چراکه قیمت پایین‌تری نسبت به سایر ارزها دارد.

طی هفته‌های اخیر نرخ ارز با افزایش عجیبی روبه‌رو شد و تا محدوده 59 هزار تومان هم رفت؛ اتفاقی که منجر به افزایش تقاضا برای خرید برخی ارزها شد.

هم‌زمان با نوسانات نرخ ارز تحلیل‌های مختلفی از سوی فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی درباره جهش یک‌باره نرخ ارز مطرح می‌شود.

عده‌ای افزایش نرخ ارز را ناشی از مسائل منطقه و تنش‌های سیاسی اخیر همچون حادثه تروریستی کرمان، حمله رژیم اشغالگر قدس به غزه و اظهارنظرهای مقامات آمریکا و انگلیس علیه کشور ارزیابی می‌کنند.

در مقابل عده‌ای دیگر افزایش نرخ ارز را به کسری بودجه دولت ارتباط می‌دهند و اعلام می‌کنند مسئولان دولتی هم‌زمان با ماه‌های پایانی سال به دنبال تأمین نقدینگی برای جبران کسری‌ها هستند.

دراین‌بین زمزمه‌هایی نیز درباره جوسازی‌های کانال‌های تلگرامی درخصوص نرخ سازی و افزایش قیمت ارز شنیده می‌شود. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که نرخ ارز به تجربه سال‌های گذشته پس از نوسان قیمت یک‌باره و ناگهانی به‌طور مجدد روند نزولی به خود خواهد گرفت و این نوسان قیمت موقتی و مقطعی است.

ریزش نرخ ارز طی سه روز گذشته این گمانه‌زنی‌ها را پررنگ‌تر کرده است. روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش نرخ ارز به کانال 56 هزار و 250 تومان رسید.

افزایش تقاضا برای ارز دولتی

برای اطلاع از وضعیت بازار ارز طی روزهایی که قیمت دلار نوسان داشت، به سراغ چند تن از صرافی‌های خیابان سپه رفتیم. یکی از صرافی‌های خیابان سپه اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مردم این روزها برای خرید دلار دولتی مراجعه می‌کنند؛ چون نرخ دلار دولتی نسبت به سایر ارزها پایین‌تر است و کاربردش بیشتر است.

این فعال بازار تصریح می‌کند: اسفند سال گذشته نیز قیمت ارز افزایش قابل‌توجهی داشت و پس از اسفند به‌طور مجدد قیمت ارز پایین‌تر آمد؛ باوجوداین تفاسیر ما نمی‌توانیم پیش‌بینی از قیمت ارز داشته باشیم.

عده‌ای از خریداران ارز با نگرانی از سقوط ناگهانی نرخ ارز با آرام شدن اوضاع منطقه، به دنبال فروش دلارهایشان هستند.

برخی فعالان بازار دلیل اصلی افزایش قیمت ارز را رویدادهای سیاسی برآورد می‌کنند. یکی از صرافی‌های خیابان سپه اصفهان نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: متقاضی برای خرید ارز دولتی وجود دارد؛ چون قیمت صوری و ارزان‌تر دارد و بیشتر مردم برای خرید این ارز مراجعه می‌کنند تا منتفع شوند.

او بیان می‌کند: افزایش قیمت ارز ناشی از متغیرهای اقتصادی نیست؛ بلکه تحت تأثیر مسائل سیاسی و تحولات منطقه ارز به‌صورت یک‌دفعه افزایش قیمت داشت. این فعال بازار عنوان می‌کند: وقتی قیمت ارز پایین باشد، خریدوفروش هم بیشتر است؛ ولی الان وضعیت کاروکاسبی ما مناسب نیست.

دراین‌بین یکی دیگر از صرافی‌های اصفهان دلیل افزایش نرخ ارز را کسری بودجه دولت اعلام می‌کند و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: هراندازه ارزش پولی ملی ضعیف‌تر شود، قیمت ارز نیز افزایش می‌یابد. به اعتقاد بنده کسری بودجه دولت یکی از عوامل اثرگذار در افزایش نرخ ارز است؛ درواقع الان که در ماه‌های پایانی سال به سر می‌بریم، دولت با افزایش نرخ ارز می‌خواهد به‌هرحال حقوق و عیدی کارمندان را بدهد و سایر کسری‌هایش را جبران کند.

این فعال بازار تصریح می‌کند: الان که نزدیک انتخابات است، این احتمال وجود دارد که مسئولان دولتی به خاطر نزدیک بودن موعد انتخابات نرخ ارز را کاهش دهند. او می‌گوید: مردم بیشتر برای خرید ارز دولتی مراجعه می‌کنند؛ چون ارزان‌تر است؛ ولی تأثیری روی کسب‌وکار ما ندارد.

پیش‌بینی فعالان بازار از کاهش قیمت ارز طی ماه‌های آینده حکایت دارد. یکی دیگر از صرافی‌های خیابان سپه اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: رشد قیمت ارز دوام ندارد و با نزدیک شدن به موعد انتخابات سیاست‌گذاران قیمت ارز را کاهش می‌دهند و اجازه افزایش قیمت را نخواهند داد.

درواقع این نوسان قیمت ارز سیاسی و مقطعی است. او می‌گوید: این افزایش قیمت ارز تأثیری در کاسبی ما نداشته است؛ به‌هرحال اوضاع اقتصادی مناسب نیست و بسیاری از مردم قدرت خرید ندارند.

از سوی دیگر یکی دیگر از صرافی‌های اصفهان نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که پس از هر نوسان قیمتی در ارز به‌طور مجدد ثبات به این بازار بازخواهد گشت.

این فعال بازار عنوان می‌کند: مردم بیشتر ارز دولتی می‌خرند؛ افزایش قیمت ارز به‌هیچ‌وجه جنبه اقتصادی ندارد و این نوسان قیمت ناشی از جنبه‌های روانی و تنش‌های منطقه است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده + 13 =