شهرهای دنیا از شهر هوشمند چه بهره‌ای می‌برند؟

استفاده از فناوری پیشرفته در زیرساخت‌های شهری، به دولت‌ها راهی برای مدیریت مؤثرتر منابع و دارایی‌ها می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا نیازهای آینده مردم خود را بهتر برآورده کنند.

تاریخ انتشار: 12:32 - یکشنبه 1402/11/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرهای دنیا از شهر هوشمند چه بهره‌ای می‌برند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ استفاده از فناوری پیشرفته در زیرساخت‌های شهری، به دولت‌ها راهی برای مدیریت مؤثرتر منابع و دارایی‌ها می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا نیازهای آینده مردم خود را بهتر برآورده کنند.

هوشمندسازی در حوزه‌های گوناگون شهر کاربرد دارد و در کشورهای مختلف به این موضوع ورود چشمگیری داشته‌اند و موفقیت‌های مؤثری نصیبشان شده است. استفاده از سیستم‌های هوشمند مدیریت زباله، یکی از این روش‌هاست. با افزایش تولید زباله در شهرها، شهرداری‌ها به‌دنبال روش‎‌‌‌هایی هستند تا فرایند جمع‌آوری زباله‌ها را کارآمدتر کنند.

کارکنان مدیریت پسماند به‌جای استفاده از برنامه‌های ثابت جمع‌آوری زباله، به حسگرهایی که در سطل‌های زباله قرار داده شده‌اند، تکیه می‎کنند تا سطح پرشدن آن‌ها را اندازه بگیرند. زمانی که سطل‌ها آماده تخلیه هستند، به کارکنان بخش جمع‌آوری پسماند، اطلاع داده می‌شود برای تخلیه سطل‌ها اقدام کنند.

شهر سئول در کره جنوبی با سیستم مدیریت هوشمند زباله، هزینه‌‏های جمع‏‌آوری زباله خود را تا ۸۳درصد کاهش داده است. سانفرانسیسکو نیز به‌تازگی هزار سطل زباله هوشمند را در سراسر این شهر قرار داد.

حرکت به سمت سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک، راهی است که بسیاری از کشورها برای فرار از ترافیک کلافه‌کننده شهرها در پیش گرفته‌اند.

ماندن در ترافیک، تنها زمان ما را تلف نمی‌کند؛ این اتفاق باعث اتلاف هزینه نیز می‏شود. فقط در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار صرف مشکلات ترافیکی شده است؛ درنتیجه، دولت‌های شهری زیادی از راه‌حل‏‌های اینترنت اشیا برای رفع آن استفاده می‏‌کنند.

حدود یک‌سوم از ۶۱۰ تقاطع پیتزبورگ در سال‌های آینده به حسگرهای ترافیکی هوشمند مجهز خواهند شد. حسگرهای موجود در تقاطع‌‏ها، حجم ترافیک را تعیین و زمان توقف و حرکت را بر اساس تعداد وسایل نقلیه حاضر در خیابان تنظیم می‏کنند.

از زمان آغاز این پروژه تا امروز، زمان انتظار در تقاطع‌‏ها تا ۴۱درصد کاهش یافته و آلایندگی خودروها نیز ۲۱درصد کمتر شده است؛ شهر دالاس نیز در نظر دارد از این سیستم برای مدیریت بهتر راه‌ها و جاده‌های شهری خود استفاده کند.

تمایل به سمت حسگرهای هوشمند کیفیت هوا، هم راهی است در مسیر هوشمندسازی تا در معضل بزرگ امروز شهرها در مبارزه با آلودگی هوا به‌کار بیاید.

با توجه به آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ، نظارت مداوم بر کیفیت هوا تبدیل به یک ضرورت شده است. بسیاری از مرگ‌ومیرها در سراسر جهان بر اثر تأثیرات منفی آلودگی هوا اتفاق می‌افتد.

شیکاگو (هجدهمین شهر آلوده در ایالات‌متحده) یکی از چندین شهری است که در حال حاضر از حسگرهای اینترنت اشیا برای جمع‌‏آوری انواع داده‌‏های کیفیت هوا ازجمله سطوح ذرات معلق، مونوکسید کربن، ازن، دی‌اکسید نیتروژن و غیره استفاده می‏کند. دولت‌ها در تلاش هستند تا از این داده‏‌ها برای سالم‌‏تر و قابل زندگی‌تر کردن شهرها استفاده کنند. روشنایی هوشمند خیابان‌ها هم در مسیر هوشمندسازی قرار گرفته است و بسیاری از شهرها در حال تغییر وضعیت نورپردازی خیابان‌ها هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از LED و روش‌های هوشمند برای کنترل روشنایی شهری استفاده کنند. روشنایی هوشمند خیابان‌ها مزایای متعددی دارد؛ از افزایش بهره‏وری انرژی گرفته تا کاهش هزینه‌‏های انرژی و نگهداری.

شیکاگو یکی از شهرهایی است که امید دارد با ابتکار نورپردازی خیابانی خود، سالانه ۱۰ میلیون دلار در هزینه انرژی صرفه‌‎جویی کند.

چراغ‏‌های هوشمند می‏توانند به‌طور خودکار روشنایی خود را تنظیم کنند؛ یعنی در زمان تاریکی روشن شوند و با روشنایی روز نیز به‌صورت خودکار خاموش شوند؛ آن‌ها همچنین می‌توانند اطلاعات تعمیر و نگهداری را برای زمان پاسخ‌گویی سریع‌‎تر انتقال دهند.

شهر میامی بیش از هر شهر دیگری در جهان از روشنایی هوشمند در خیابان‌های خود استفاده می‌کند. این شهر توانسته است تا ۴۴درصد در مصرف هزینه‌‎های تأمین انرژی صرفه‌‏جویی کند.

هوشمندسازی نه‌تنها در شهرهای بزرگ، راه‌حلی برای حل معضل‌های شهری تعریف شده‌اند که امروزه می‌توان شاهد استفاده از پروژه‌های شهر هوشمند در شهرهای کوچک، حومه‌ شهرها و مناطق روستایی نیز بود؛ به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر فعالیت‌هایی در مناطق روستایی در حال انجام است تا به کشاورزان کمک کند تا کارآمدتر باشند.

مناطق حومه شهر در حال آزمایش آب‏‌ها با پروژه‌‏هایی مانند کنتورهای هوشمند آب و پایش چاه برای مدیریت بهتر تأمین آب هستند.

روش‌های هوشمند و استفاده از تکنولوژی این روزها به ما کمک می‌کنند تا در کنترل منابع بهتر عمل کنیم. اندازه یا چالش‌‏های شهر ما هر میزان که باشد، کاربرد استراتژیک و خلاقانه راه‌حل‏‌های اینترنت اشیا، به‌طورمعمول نتایج خوبی برای آن به‌همراه خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 4 =