گزارشی در رابطه با پیامدهای معلم‌‌بلاگرها و آسیب‌های احتمالی برای دانش‌آموزان

معلم‌بلاگری تهدید یا فرصت؟

این روزها در فضای مجازی کلیپ‌های متعددی منتشر می‌شود که برخی از معلمان، دانش‌آموزان خود را سوژه قرار داده‌اند و از حرکت‌ها و رفتارهای آن‌ها فیلم‌برداری کرده و در این فضا منتشر می‌کنند؛ تصاویری که در هرکدام از آن‌ها صورت کودکان به‌خوبی مشخص و واضح است.

تاریخ انتشار: 06:55 - سه شنبه 1402/12/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
معلم‌بلاگری تهدید یا فرصت؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزها در فضای مجازی کلیپ‌های متعددی منتشر می‌شود که برخی از معلمان، دانش‌آموزان خود را سوژه قرار داده‌اند و از حرکت‌ها و رفتارهای آن‌ها فیلم‌برداری کرده و در این فضا منتشر می‌کنند؛ تصاویری که در هرکدام از آن‌ها صورت کودکان به‌خوبی مشخص و واضح است.

اگر تا دیروز تنبیه بدنی دانش‌آموزان حاشیه‌های زیادی به وجود می‌آورد و خبرساز می‌شد، حالا اما انتشار تصاویر کودکان با انگیزه‌های مختلف از سوی معلمان باعث شده است بسیاری از فعالان حوزه کودک به این ماجرا اعتراض کنند و این اقدام را خلاف حقوق کودکان بدانند.

همین چند وقت پیش بود که انتشار کلیپی از سوی معلم قائم‌شهری با عنوان «گنگستر آمل» خبرساز و در انتها منجر به اخراج این معلم شد.

پدیده «معلم بلاگرها»، اما روزبه‌روز در حال گسترش است و بسیاری از معلمان با انتشار تصاویری از دانش آموزان خود، آن‌ها را سوژه فضای مجازی قرار می‌دهند تا شاید خود نیز به این واسطه به شهرت برسند.

انتشار تصاویر کودکان ممنوع

پدیده معلم‌بلاگرها در حالی روزبه‌روز بیشتر می‌شود که به گفته رئیس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، انتشار تصاویر کودکان ممنوع است و هیچ خبرگزاری حق ندارد تصویر کودکان را منتشر کند. برای این منظور، مجازات در نظر گرفته شده است. الان متأسفانه در فضای مجازی می‌بینیم در کنار خبری که می‌خواهند منتشر کنند، بلافاصله تصویر یک کودک را هم منتشر می‌کنند.

از سوی دیگر، مفاد ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی نیز می‌گوید که هرکس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی (در اینجا وسیله حتما باید سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی باشد و طرق دیگر انتشار فیلم و عکس از مصادیق این ماده نیست) صوت،تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند (صوت و تصویر و فیلم خصوصی متعلق به دیگران را بدون اینکه خود شخص رضایت داشته باشد یا بدون اینکه دستور قضایی در این خصوص وجود داشته باشد، منتشر کند) یا در دسترس دیگران قرار دهد، یعنی هم انتشاردادن از مصادیق این ماده است، هم اینکه این تصاویر و صوت‌ها بدون رضایت و دستور قضایی در اختیار دیگری قرار داده شود، احتمالا مرتکب جرم شده است و باید پاسخ‌گو باشد. از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که سوژه‌کردن دانش‌آموزان و انتشار تصاویر آن‌ها در فضای مجازی می‌تواند پیامدهایی را نیز برای این افراد به‌همراه داشته باشد.

مرتضی ناجی، روان‌شناس، دراین‌باره به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «انتشار این تصاویر در فضای مجازی از سوی معلم باید با اجازه کودک یا والدین او انجام شود؛ البته با حفظ اصول و درنظرگرفتن قاعده خاص؛ در غیر این صورت می‌تواند پیامدهایی را به‌همراه داشته باشد؛ مثلا انتشار تصاویری که کودک را دست‌مایه طنز کاربران قرار می‌دهد یا باعث تحقیر او می‌شود، می‌تواند در بلندمدت تأثیرات بسیار سویی بر دانش‌آموز بگذارد؛ چراکه خودپنداری در سنین کودکی شکل می‌گیرد و چنین مسائلی می‌تواند به روح و روان دانش‌آموزان آسیب بزند. به همین دلیل است که روان‌شناسان روی پدیده کودک‌آزاری بسیار حساس هستند؛ درواقع این مسئله می‌تواند در آینده اثرات منفی خود را بر دانش آموزان به‌جا بگذارد.»

انتشار تصاویر باید ضابطه‌مند باشد

به گفته این روان‌شناس، اگر بعضی وقت‌ها انتشار این تصاویر به‌صورت ضابطه‌مند و با هدف آشنایی والدین با خدمات آموزشی انجام شود، می‌تواند فرصت به‌شمار آید؛ البته این مسئله برخلاف ظاهر ساده آن، دارای پیچیدگی‌های بسیار زیادی است و به‌راحتی نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد؛ اما شاید برخی مواقع هدف معلمان از تهیه این تصاویر و کلیپ‌ها اطلاع‌رسانی و آگاه‌کردن والدین از شیوه‌های نوین آموزش یا خدمات آموزشی باشد که این امر اگر با رعایت اصول خود انجام شود، پیامدهای چندانی به‌همراه ندارد؛ به‌هرحال شهروندان باید به‌نوعی از این خدمات آگاهی پیدا کنند؛ به شرطی که این پدیده تبدیل به اپیدمی نشود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 + هفده =