بهبود اختلالات تیروئید با طب‌سوزنی

برای درمان کم‌کاری تیروئید، اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، قرص لووتیروکسین سدیم است، دارویی که تنها می‌تواند بیماری را کنترل کند، ضمن اینکه در اثر مصرف زیاد و بلندمدت مضر است

تاریخ انتشار: 13:46 - سه شنبه 1402/12/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهبود اختلالات تیروئید با طب‌سوزنی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای درمان کم‌کاری تیروئید، اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، قرص لووتیروکسین سدیم است، دارویی که تنها می‌تواند بیماری را کنترل کند، ضمن اینکه در اثر مصرف زیاد و بلندمدت مضر است. از این رو پیشنهاد می‌شود به راهکارهای دیگر اکتفا کنید.

 تیروئید و عملکرد آن

ابتدا بهتر است توضیحی راجع به تیروئید و عملکرد آن بدهم؛ تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در جلوی گلو است. این غده، مسئولیت بسیار مهم تنظیم هورمون‌ها و سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد.

غده تیروئید با ترشح دو هورمون T3 و‌T4، میزان مصرف انرژی و نحوه برخورد بدن با هورمون‌های استرسی را مشخص می‌کند. به همین دلیل ایجاد مقداری اختلال در کار این غده، باعث بروز عوارض و مشکلات زیادی خواهد شد.

مشکلات تیروئیدی می‌تواند به کم‌کاری و یا پرکاری غده تیروئید مربوط شود.

علائم

هنگامی که غده تیروئید کمتر از حد معمول هورمون ترشح کند، اصطلاحا کم‌کاری تیروئید ایجاد می‌شود. کم‌کاری تیروئید طی سالیان زیاد، عوارض خود را نشان می‌دهد.

از علائم اصلی آن می‌توان به حساسیت به سرما، کم اشتهایی، خستگی مفرط، افسردگی و اختلال حافظه اشاره کرد.

ضمنا برخلاف مورد قبل، هنگامی که غده تیروئید بیش از حد معمول کار ترشح هورمون را انجام دهد؛ پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود.

پرکاری تیروئید دارای عوارض زیادی در دراز مدت خواهد بود. افرادی که پرکاری تیروئید دارند اکثرا حساس به گرما، بیش‌فعالی و دچار پرخوری افراطی هستند.

اما بطور کلی، پرکاری و کم‌کاری تیروئید با روش‌های مختلفی قابل درمان هستند. یکی از راهکارهای موثر بکارگیری طب سوزنی است.

درمان تیروئید با طب سوزنی

منشا اصلی هر بیماری از دید طب شرقی یا طب سنتی، اختلال در حرکت انرژی در بدن است. با استفاده از همین اصل، درمان تیروئید با طب سوزنی امکان‌پذیر است.

نقاطی در بدن وجود دارد که تاثیر مستقیم روی تولید و تنظیم هورمون‌های بدن دارند. با انجام طب سوزنی در این نقاط، گردش انرژی در بدن بهبود خواهد یافت. در نتیجه با این عمل، غده تیروئید به حالت طبیعی بازگشته و کم‌کاری یا پرکاری تیروئید درمان می‌شود.

جالب است بدانید طب سوزنی همچنین می‌تواند برای درمان علائم کم‌کاری تیروئید مفید باشد‌، به عنوان مثال، طب سوزنی به دلیل کاهش استرس، کاهش فشارخون، افزایش انرژی و احساس آرامش بیشتر در گیرندگان شناخته می‌شود.

 همه این موارد برای یک فرد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید است. در واقع استفاده از طب سوزنی باعث تحریک غدد ترشح هورمون و درمان تیروئید می‌شود.

نحوه استفاده از طب سوزنی

برای تقویت عملکرد تیروئید، سوزن‌های مخصوص طب سوزنی در نقاط خاصی از بدن قرار می‌گیرد که البته انتخاب این نقاط با تشخیص پزشک متخصص طب سوزنی صورت می‌گیرد.

مدت زمان ماندن سوزن‌های طب سوزنی در بدن شما نیز بسته به تشخیص پزشک دارد. این زمان ممکن است بین 20 تا 60 دقیقه متغیر باشد.

اما برای نتیجه‌ گرفتن درمان با طب سوزنی باید چند جلسه این رویه تکرار شود. تعداد جلسات نیز بستگی به نظر پزشک دارد.

فواید درمان تیروئید با طب سوزنی

درمان تیروئید با طب سوزنی روش کاملا طبیعی است. به همین دلیل فواید آن نسبت به سایر روش‌های درمانی بیشتر است. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ افزایش ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بیماران دارای تیروئید کم‌کار

♦ کاهش ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بیماران دارای تیروئید پرکار

♦ کاهش حساسیت به درد و استرس

♦ احساس آرامش با تولید هورمون‌های آدنوزین

♦ افزایش گردش خون در رگ‌های خونی کوچک

♦ کاهش التهاب و تورم

رژیم غذایی و داروهای گیاهی مکمل طب سوزنی

پس از انجام طب سوزنی بهتر است رژیم غذایی و تمرینات ورزشی مکمل طب سوزنی را انجام دهید.

مصرف مواد غذایی مانند گل کلم، کلم، بادام زمینی، نمک طبیعی، سویا و کلم بروکلی سرشار از ید و دیگر ترکیبات مفید هستند که باعث تنظیم هورمون‌ها خواهد شد.

تمرینات ورزشی کاهش‌دهنده استرس مثل یوگا و تای‌چی نیز مکمل‌های خوبی برای طب سوزنی هستند.

داروهای گیاهی نیز می‌تواند مکمل طب سوزنی باشد. از جمله می‌توان به جینکو، کرونوس، گیاه پاکسازی‌کننده کبد و تونیک اشاره کرد. همچنین می‌توانید از داروهای گیاهی مکمل دارچین، آکونیت و یانگ تونیک استفاده کنید.

دکتر الهه حاج‌صادقی

پژوهشگر طب سنتی

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده + 2 =