میزبانی جشنواره تئاتر کودک فرصت بود ، نه زحمت!

وقتی در یک شهر جشنواره‌ای برپا می‌شود، معمولا پیامدهای گوناگونی را با خود به همراه دارد. درخصوص جشنواره‌های فرهنگی‌هنری، این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:00 - پنجشنبه 1402/12/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
میزبانی جشنواره تئاتر کودک فرصت بود ، نه زحمت!

به گزارش اصفهان زیبا؛ وقتی در یک شهر جشنواره‌ای برپا می‌شود، معمولا پیامدهای گوناگونی را با خود به همراه دارد. درخصوص جشنواره‌های فرهنگی‌هنری، این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اساسا ذات هنر موضوعی است که برای تمامی طبقات اجتماعی و با هر اعتقاد و سلیقه ای جذاب است. نمی‌توان منکر این حقیقت شد که جشنواره‌های هنری پایه و اساس اصلی‌ترین رویدادهای سرگرم‌کننده برای عموم مردم یک شهر است. سرگرمی مهمی که با توجه به ویژگی‌های هنری و ظریف آن، راهی برای انتقال مفاهیم و فرهنگ‌سازی به‌شمار می‌رود.

اصفهان در این سال‌ها با میزبانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست پل مهمی به سمت اعتباربخشی در حوزه سینما بزند؛ حقیقتی که از سوی بسیاری از مردم نیز به‌صراحت بیان شده است. اینکه اصفهان در میزبانی بلندمدت جشنواره مهمی به نام فیلم کودک و نوجوان درخشیده است، دلایل گوناگونی دارد.

درست است که میزبانی پرزرق‌وبرق اصفهان از این جشنواره موجب ماندنی‌شدن آن شده؛ اما ازدست‌دادن سایر رویدادهای هنری برای شهری که پایتخت فرهنگ و هنر کشور است دیگر جای توجیهی ندارد؛ چرا که مسئولان و متولیان هنری، میزبانی اصفهان از جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به‌عنوان ملاکی برای صلاحیت این شهر برای برگزاری سایر رویداد های هنری می‌دانند؛ اما در حقیقت، رویداد مهمی مانند جشنواره تئاتر کودک چندین سال است که در اصفهان برگزار نمی شود.

جشنواره تئاتر کودک ونوجوان آخرین بار حدود دودهه پیش به میزبانی اصفهان برگزار شد و پس از آن شهربه‌شهر به‌دنبال میزبان خود می‌گردد! البته چندین سال همدان به‌عنوان پایگاه اصلی این رویداد میزبان جشنواره بود؛ اما مسئولان و متولیان هنری آنجا نیز نتوانستند این میزبانی را حفظ کنند. در نهایت این جشنواره امسال در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود. اینکه چه چیزی باعث شد تا مسئولان هنری وقت در ارشاد و سایر نهادهای مربوط میزبانی این جشنواره را از دست بدهند، جای سؤال دارد! اما نکته مهم این است که آیا شهری که میزبان جشنواره پرهزینه فیلم کودک و نوجوان است، زیرساخت‌های برگزاری جشنواره تئاتر کودک را ندارد؟ بعید است…

همانطور که اشاره شد، پیامدهای برگزاری یک جشنواره هنری در شهر‌ها بسیار متعدد است. اولین پیامد باقی‌ماندن جشنواره تئاتر کودک در اصفهان می‌توانست حرفه‌ای ترشدن فضای حاکم بر تئاتر این شهر باشد! این چنددستگی‌ها و سلیقه‌های گوناگون موجود در تئاتر اصفهان چیزی است که با آمدن چنین رویدادهایی می‌توانست حرفه‌ای و پخته‌تر از همیشه درمورد آن بازنگری شود.

مکتب تئاتر اصفهان میراث بزرگانی است که توانستند جایگاه این هنر در بین مردم اصفهان را از همیشه بالاتر ببرند. با این وجود، فضای این هنر چندین سال است که شباهتی به دهه‌های پیشین ندارد. اگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانست حتی برای مقطعی کوتاه مردم و خانواده‌ها را با سینما آشتی دهد و رکود وحشتناک دوران کورونا را به فراموشی بسپارد، چرا تئاتر و صحنه آشنای آن نتواند؟ مردم اصفهان با سینما انس بیشتری داشته‌اند یا تئاتر؟! می‌توان ذوق هنری اصفهانی‌ها را در جشنواره تئاتر اصفهان که مدتی پیش برگزار شد انکار کرد؟ این حجم از استعداد قابل چشم‌پوشی است؟ بدون‌شک برگزاری تئاتر کودک در اصفهان می‌تواند موج جدیدی از شوق و اقبال را در میان مردم و هنرمندان و پیش‌کسوتان تئاتر اصفهان به‌دنبال داشته باشد.

هزینه‌های برگزاری رویداد فیلم کودک و نوجوان قطعا کم نبوده است؛ اما برخلاف نظر منتقدان این موضوع، بدون‌شک هر جشنواره‌ای پیامدهای مفیدی دارد که باید دید چقدر از آن‌ها نصیب اصفهان شده است. یکی از این پیامد‌ها اقتصادی است. اینکه چقدر سود کرده‌ایم و چقدر از جیبمان کم شده را مسئولان باید پاسخ بدهند؛ اما چیزی که روشن است، پیامدهای مهم برگزاری این جشنواره بوده که توانست نمره قبولی را از مردم بگیرد.

اینکه سینما‌ها پس از مدتی دوباره پر از تماشاگر شدند و خانواده‌هایی که از محتوای روی پرده‌های سینما واهمه داشتند به‌راحتی دست کودکانشان را گرفتند و به جشنواره آمدند، همه از پیامدهای اجتماعی این رویداد بود. آیا می‌توان پذیرفت که ما دنبال اتفاقات خوب در حوزه فیلم کودک و نوجوان باشیم اما جشنواره تئاتر را از دست بدهیم؟

پیامدهای بازگشت این جشنواره به اصفهان بسیار بیشتر از جشنواره فیلم کودک خواهد بود! اساسا مردم اصفهان با تئاتر آشنایی دیرینه دارند و همچنین در حال حاضر استعدادهای زیادی زیرنظر اساتید و پیش‌کسوت‌های نسل طلایی تئاتر اصفهان رشد کرده و چشم‌انتظارآمدن چنین جشنـواره‌ای هستنـد. اگر اصفهان توانست خانواده‌ها و نسل جدید را به سینما بکشاند و با همکاری شهرداری و سایر نهاد‌ها توانست تبلیغات گسترده‌ای برای جشنواره فیلم کودک داشته باشد، بدون‌شک می‌تواند جان دوباره‌ای به کالبد تئاتر اصفهان بدهد. تجربه نشان داده است خانواده‌ها برای کودکانشان هم که شده، همواره استقبال خوبی از این سبک رویدادهای هنری و فرهنگی داشته اند. با این تفاسیر باید دید اصفهانی‌ها برنامه‌ای برای مهیاشدن شرایط بازگشت این جشنواره خواهند داشت یا خیر.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − هشت =