بارش باران و برف بازگشایی زاینده‌رود را دوباره به تعویق انداخت

باران راه زاینده‌رود را بست!

آسمان بالاخره دست از خساست برداشت و سخاوتمند شد؛ به‌طوری‌که روزهای گذشته برف و باران مهمان اصفهان و شهرستان‌های آن شد.

تاریخ انتشار: 09:26 - سه شنبه 1402/12/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
باران راه زاینده‌رود را بست!

به گزارش اصفهان زیبا؛ آسمان بالاخره دست از خساست برداشت و سخاوتمند شد؛ به‌طوری‌که روزهای گذشته برف و باران مهمان اصفهان و شهرستان‌های آن شد.

سامانه پرقدرت بارشی، این بار همان‌طور که سازمان هواشناسی وعده داده بود و پیش‌بینی کرده بود، از روز شنبه وارد ایران شد و تمامی استان‌ها میزبان نزولات آسمانی شدند و در روزهایی که تنها چند قدم به پایان زمستان و آغاز بهار باقی مانده است، آسمانشان بارانی یا برفی شد. بارش‌ها همچنان ادامه دارد و بنا به گزارش‌های هواشناسی که در سایت هواشناسی اصفهان منتشر شده است، تا پایان هفته ادامه دارند.

امسال اما اصفهان و برخی از استان‌های دیگر زمستان بهاری را طی کردند و علاوه بر پشت سر گذراندن دمای هوا گرم، شاهد بارش برف و باران هم نبودند. اگرچه سازمان هواشناسی نوید پاییز پربارش و بالاتر از نرمال را به اصفهانی‌ها داده بود، اما این پیش‌بینی‌ها محقق نشد و حتی در زمستان نیز خبری از باران و برف نبود.

گزارش‌های اعلام شده نیز این موضوع را تأیید می‌کنند؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود، طی سال آبی جاری (یکم مهرماه تا شانزدهم دی) نسبت به بلندمدت تنها استان‌های گلستان، ایلام و خراسان شمالی بارش بیشتری دریافت کردند، به‌گونه‌ای که مازندران با دریافت ۲۴۷.۹ میلی‌متر، ۱.۱ درصد و گلستان با ثبت ۱۷۴.۲ میلی‌متر، ۲۱.۹ درصد و خراسان شمالی با ثبت ۶۸.۱ میلی‌متر، ۱۱.۴ درصد افزایش بارش نسبت به بلندمدت را تجربه کردند.

طی هفت روز منتهی به شانزدهم دی نیز استان گلستان با ثبت ۲۶.۸ میلی‌متر و گیلان با ثبت ۱۹.۱ میلی‌متر بارش، بیشترین میزان بارندگی را نسبت به سایر استان‌ها دریافت کردند؛ این در حالی است که بارش در استان‌های هرمزگان و ایلام صفر و در قم، همدان، بوشهر و اصفهان ۰.۱ میلی‌متر بود. حالا، اما از روز شنبه باران و برف در اصفهان و سایر استان‌ها شروع به باریدن گرفته است و همچنان ادامه دارد؛ موضوعی که باعث شده است برای بار دوم بازگشایی زاینده‌رود به‌منظور کشت پاییزه به تعویق بیفتد.

زمان بازگشایی آب؟

تا پیش‌ازاین قرار بر این بود که جمعه گذشته و به مدت 10 روز زاینده‌رود برای کشاورزان غرب و شرق بازگشایی شود؛ اما بارش باران رهاسازی آب را به تأخیر انداخت.

البته این اولین باری نیست که بارش باران موجب به تأخیر انداختن بازگشایی شد و آن‌طور که حسین وحیدا، رئیس هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان به «ایسنا» گفته است: «پیش‌تر قرار بود اواخر بهمن شاهد بازگشایی رودخانه باشیم؛ اما بارش‌های مفید چند روز اخیر سبب شد جاری‌سازی زاینده‌رود با تأخیر مواجه شود.» آن‌طور که او گفته است: «رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان سال جاری به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی شده بود و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد.» حالا اما بارش‌های دو سه روز اخیر باعث شده است تا دوباره بازگشایی زاینده‌رود به تأخیر بیفتد. پیگیری‌های «اصفهان‌زیبا» در رابطه با زمان بازگشایی زاینده‌رود، اما راه به جایی نبرد و مدیران صنف کشاورزی از زمان دقیق بازگشایی اظهار بی‌خبری کردند.

دراین‌باره، یکی از کشاورزان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید که به دلیل بارش باران و برف زمین‌های کشاورزی‌تر شده‌اند و تا حدود 10 روز دیگر نیازی به آب ندارند. آن‌طور که او می‌گوید: «اما معلوم نیست که بارش‌ها تا چه زمانی ادامه داشته باشند. کشاورزان از الان تا خرداد که فصل برداشت محصولشان است، به پنج مرحله دیگر آبیاری نیاز دارند و اگر این آب به محصولات آن‌ها نرسد، محصولات از بین می‌رود.» کشاورزان سال‌هاست که به دنبال به دست آوردن حقابه خود، به هر دری زده‌اند و اما نتوانسته‌اند آن را به طور تمام و کمال دریافت کنند؛ از اعتراض و تجمع تا راه‌‌اندازی ماشین‌آلات و ابزار کشاورزی به مکان‌های عمومی.»

در هفته‌های گذشته نیز کشاورزان، به‌منظور بازگشایی آب، چندین بار در مقابل شرکت آب منطقه‌ای تجمع کردند و خواستار رهاسازی آب شدند؛ چراکه ازنظر آن‌ها عدم بازگشایی آب برای کشت پاییزه موجب از بین رفتن یا صدمه دیدن محصولات آن‌ها می‌شود.

همه این‌ها درحالی است که میزان بارش‌ها نیز امسال پایین‌تر از حد نرمال بوده و به گفته کارشناسان ممکن است اصفهان در تابستان با مشکل کم‌آبی مواجه شود. از سوی دیگر کشاورزان خواهان گرفتن حقابه خود هستند و چشم‌به‌راه جاری شدن آب. حالا باید منتظر ماند و دید آیا بارش‌ها ادامه خواهند یافت؟ آیا نزولات آسمانی می‌توانند ناجی زاینده‌رود شوند؟ آیا کشاورزان بالاخره موفق به دریافت حقابه خود می‌شوند؟

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 + هشت =