پدیده فرهنگی «فستیوال کوچه» و رونق گردشگری بوشهر

موج موسیقی، بندر بوشهر را به صدر مقاصد گردشگری محبوب این روزها تبدیل کرده است.

تاریخ انتشار: 10:01 - چهارشنبه 1402/12/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پدیده فرهنگی «فستیوال کوچه» و رونق گردشگری بوشهر

به گزارش اصفهان زیبا؛ موج موسیقی، بندر بوشهر را به صدر مقاصد گردشگری محبوب این روزها تبدیل کرده است. جنوب کشور مخصوصا قشم، کیش، هرمز و چابهار همیشه مقاصد محبوب زمستانی ایران بوده‌اند؛ اما امسال بوشهر از 2 تا 8 اسفند میزبان رویداد موسیقایی مستقلی شد که هوش از سر مردمان فرهنگ‌دوست برد؛ آن‌قدر که دیگر جای سوزن‌انداختن در کوچه‌پس‌کوچه‌های بوشهر و «خانه حاج‌رئیس» نمانده بود.

در کنار اجرای موسیقی اقوام و نواحی ایران، امسال نمایشگاه‌های مختلف صنایع‌دستی، لباس، بازی‌های محلی، کارگاه‌های تخصصی گردشگری، تورهای بوشهرشناسی و خوراک، نشست‌های ادبی و اکران فیلم هم بخش‌های دیگری از سومین فستیوال کوچه بودند.

شب افغانستان، شب بلوچ، شب بوشهر، شب کرد، شب عرب، شب آذربایجان، شب لرستان، شب میناب و اجرای دو گروه «سیریا» و «او و دوستانش» همه ازجمله بخش‌های موسیقایی این رویداد بودند.اشکان بروج، یکی از فعالان گردشگری بود که در این فستیوال کارگاه «سفر با بالون رویافروشی (شناخت و کارکرد تولید محتوا)» را در خانه هاجربانو برگزار کرد.

او که مدرس و فعال حوزه گردشگری است، دراین‌باره به پایگاه خبری خلیج‌فارس گفت: «نام فستیوال کوچه به یکی از شاخص‌ترین معرف‌های بوشهر تبدیل شده است و بستر رشد گردشگری بوشهر از کوچه‌‌پس‌کوچه‌های آن می‌گذرد.»

او طی کارگاهش برای مخاطبان بیان کرد: «صنعت گردشگری، صنعت خاطره‌ و رویافروشی است و از بیرون مانند یک بالون زیباست که با یک باد گرم اوج می‌گیرد و اما بسیار آسیب‌پذیر است. این تفسیر باعث شد تا نام این کارگاه «سفر با بالون رؤیا‌فروشی» و با محوریت تولید محتوای گردشگری انتخاب شود.»

او افزود: «به‌عقیده من، فستیوال کوچه یک بستر است اما قصه رشد بوشهر در پس‌کوچه‌ها رخ می‌دهد. برای شناخت بوشهر و مردم آن باید به کوچه‌ها، کافه‌ها، شهرهای دیگر این استان و دیگر جاذبه‌های آن سفر کرد و با مردم این شهر تعامل داشت.»

اشکان بروج گفت: «فستیوال کوچه هرساله در حال پربارتر شدن است و در سال‌های عدم فعالیتش، این خلأ به‌شدت احساس می‌شد. این روزها به‌محض شنیدن کلمه فستیوال کوچه، نام بوشهر به ذهن می‌آید و به‌محض شنیدن نام بوشهر، یکی از بولدترین جاذبه‌ها، فستیوال کوچه است.»

او عنوان کرد: «مسیر توسعه گردشگری استان بوشهر از طریق فستیوال، مسیر درستی است و امسال سال گرایش مردم به بوشهر و حضور بوشهر در مسیرهای گردشگری ایران است. اما برای سال‌های آینده باید فکرهای متفاوت‌تر و ایده‌های جدیدتری را در تداوم این رویداد پیش‌بینی کرد.»

این راوی و راهنمای گردشگری نوین گفت: «بوشهر را مردمانش بوشهر می‌کنند و نه جاذبه‌های گردشگری آن. قصه‌های مردم، موسیقی، گپ‌زدن، دورهمی و غیره، جاذبه‌های اصلی این شهر هستند. باید با برنامه‌ریزی جدید، فستیوال کوچه یا رویدادهای جدیدی را برای فصول غیر پیک گردشگری بوشهر برنامه‌ریزی کرد.»

بروج گفت: «برای توسعه گردشگری بوشهر باید پنج اصل دسترسی‌پذیری، اقامتگاهی، رستوران و کافه، جاذبه‌ها و دست‌اندرکاران تجاری گردشگری به‌صورت متوازن رشد کنند. افق روشنی را برای گردشگری بوشهر پیش‌بینی می‌کنم و توصیه دارم از همین تابستان، خود را برای افق ۱۴۰۳ و پس‌ازآن آماده کنید.»

این فعال حوزه گردشگری در کارگاهش از چیستی و پیشینه محتوا تا آینده آن در متاورس و هوش مصنوعی صحبت کرد و سپس انواع محتوا و شاکله آن بررسی شد. بخش دیگری از این کارگاه، بررسی بیش از ۱۳۰ نوع محتوای موجود و همچنین گستردگی دنیای رسانه بود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 4 =