مورایس و تیمش؛ هر روز بدتر از دیروز

حق هواداران دلسوز این نبود

باخت پشت باخت و ناکامی در ادامه ناکامی حاصل کار عملکرد تیم فوتبال سپاهان در این سه ماه اخیر است که به‌شدت هواداران این تیم را نگران کرده است.

تاریخ انتشار: 10:17 - پنجشنبه 1402/12/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حق هواداران دلسوز این نبود

به گزارش اصفهان زیبا؛ باخت پشت باخت و ناکامی در ادامه ناکامی حاصل کار عملکرد تیم فوتبال سپاهان در این سه ماه اخیر است که به‌شدت هواداران این تیم را نگران کرده است. تیمی که در ابتدای فصل با در اختیارگرفتن بازیکنان سرشناس و گران‌قیمت به فکر کسب عناوین قهرمانی در لیگ ایران و موفقیت در لیگ آسیا بود این روزها درگیر شرایطی شده که به هیچ تیمی نه نمی‌گوید و حاصل این عملکرد ثبت شش باخت متوالی در کارنامه این تیم بوده که البته در تاریخ باشگاه سپاهان اتفاقی بی‌سابقه است.

شش شکست که دو باخت آن در بازی رفت‌وبرگشت در برابر الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت رسیده و چهار باخت داخلی که در برابر آلومینیوم، گل گهر، شمس آذر و استقلال تهران رقم خورد و باعث شده مدعی هفته‌های ابتدایی نیم‌فصل اول لیگ این روزها درگیر بحرانی عجیب‌وغریب شده باشد.

تیمی که می‌تواند در بازی خانگی مقابل الهلال نزدیک به 80هزار هوادار را به استادیوم نقش‌جهان بکشاند و چندمیلیون نفر را هم در خانه در کنار خودش ببیند، این روزها نتوانسته حق هواداران دلسوزش را ادا کند و فقط آه و حسرت را برای آن‌ها به یادگار گذاشته است. اما سؤال مهم این است که دلیل یا دلایل این عدم نتیجه‌گیری چیست و چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ باشگاه سپاهان، کادر فنی و بازیکنان به‌عنوان سه ضلع اصلی این مثلث عملکرد سپاهان را در این فصل شکل داده‌اند و به‌صورت طبیعی هرکدام نقشی کمرنگ یا پررنگ در این ناکامی مقطعی ایفا می‌کنند.

باشگاه سپاهان

باشگاه چه در زمان محمدرضا ساکت و چه در زمان مدیریت منوچهر نیکفر تقریبا در زمینه جذب بازیکن و خریدهای سنگین چیزی برای مورایس کم نگذاشته است و همه آن بازیکنان گران‌قیمتی که در ابتدای فصل با نظر مستقیم مورایس جذب شدند هرکدام می‌توانند یک ستاره در تیم‌های معمولی‌تر باشند و به همین خاطر دست مورایس برای استفاده از بازیکن آن‌چنان بسته نبوده است؛ اما در این میان باشگاه یک اشتباه بزرگ در کارنامه خود ثبت کرده که آن هم بحث اختلاف با بعضی از عوامل فدراسیون و کمیته انضباطی بود که باعث شد احکام سنگین کسر امتیاز و محرومیت بازیکنان از امضای قرارداد گریبان تیم را بگیرد و این حاشیه بزرگ از همان ابتدای فصل تا به امروز برای سپاهان مشکل‌ساز بود.

اگر سپاهانی‌ها در ابتدای فصل کمی زرنگی کرده بودند و به‌مانند رقبای سرخابی خودشان درزمینه ثبت قراردادها با هوش و سیاست بیشتری عمل کرده بودند، امروز شاید سپاهان مجبور نبود تاوان محرومیت بازیکنان و عدم نتیجه‌گیری را بدهد؛ ولی بااین‌وجود باز هم دست سپاهان آن‌قدر باز بوده که مورایس نخواهد همه تقصیرات را بر گردن باشگاه بیندازد. البته ایراد دیگری هم که به باشگاه وارد است، این است که آن‌ها به مورایس اختیار کاملی داده‌اند و این سرمربی حتی در زمینه انتخاب دستیار ایرانی و انتخاب بازیکنان بی‌کیفیت خارجی هم حرف باشگاه را نمی‌خواند.

خوزه مورایس

سرمربی پرتقالی سپاهان دومین فصل حضور خودش در اصفهان را پشت سر می‌گذارد و بعدازاینکه فصل گذشته در رقابتی میلی‌متری جام را تحویل پرسپولیس داد، در این فصل انتظار می‌رود حداقل یک جام به ویترین افتخارات سپاهان اضافه کند. بردهای متوالی ابتدای فصل هم این نوید را به هواداران سپاهان داد؛ اما افت بدهنگام تیم در آخرین هفته‌های دور رفت و مشکلاتی که در بحث استفاده از بازیکنان پیش آمد، مورایس را تبدیل به یک سرمربی خنثی کرد که در کنار زمین فقط شاهد نتایج ضعیف تیمش بود.

به قول مجری سابق تلویزیون، در این فصل تقریبا بلایی نبود که بر سر مورایس نیامده باشد؛ ولی به‌هرحال او سرمربی بزرگی است و باید بتواند تیمش را در شرایط حساس و بحرانی هم مدیریت کند. تعویض‌های نه‌چندان درست در کنار حواشی زندگی خانوادگی مورایس در ایران که بی‌جهت رسانه‌ای شد، تمرکز سرمربی پرتقالی را بر هم زد و به نظر می‌رسد که او رفاقت لازم را با بخشی از بازیکنان تیمش ندارد تا حداقل بتواند از درِ دوستی با بازیکنان تیمش وارد شود و آن‌ها را از این شرایطی که دچارش شده‌اند خارج کند؛ ضمن اینکه حواشی مختلفی که درباره ارتباط مورایس با ایجنت‌های اطراف تیم منتشرشده پای بازیکنان خارجی بی‌کیفیتی را به اصفهان باز کرده که نتوانسته‌اند در موقع مناسب به کمک سپاهان بیایند.

بازیکنان

هرچقدر هم که باشگاه و سرمربی وظایف خودشان را به‌درستی انجام دهند؛ اما بازیکن نتواند درون زمین برنامه‌های کادر فنی را اجرا کند و یا درگیر اشتباهات و فرصت‌سوزی‌ها شود، نتیجه همانی خواهد بود که در این هفته‌ها دیده‌ایم و به نظر می‌رسد که بازیکنان هم خودشان را پابه‌پای مشکلات و حواشی وارد مسیر افت تیم کرده‌اند.

بازیکنی که در چندمتری توپ را به درون دروازه حریف نمی‌فرستند و بازیکنان بی‌احتیاطی که به سادگی اسباب اخراج خودشان را فراهم می‌کنند، همگی در این نتایجی که به ثبت رسیده مقصرند و همان‌طور که در ابتدای فصل به دنبال امضای قراردادهای گران‌قیمت هستند باید در طول فصل هم نشان دهند که ارزش این‌همه سرمایه‌گذاری را داشته‌اند.

سپاهان فرصت آن‌چنان زیادی برای بازگشت به مسیر قبلی ندارد و هر اتفاق مثبتی باید در دو بازی آینده این تیم در لیگ و جام حذفی در مقابل پیکان و شمس آذر به چشم هواداران دیده شود تا نسبت به آینده تیمشان امیدوار شوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 4 =