افتتاح کمپ معتادان متجاهر در باغ فدک

سخنان روح‌الله ابوطالبی درباره‌ی افتتاح کمپ معتادان متجاهر باغ فدک در بهمن امسال و اجرای طرح هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری.

تاریخ انتشار: 11:41 - چهارشنبه 1401/11/12
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
افتتاح کمپ معتادان متجاهر در باغ فدک

«باغ طوبی» مجموعه‌ای فرهنگی در تخت فولاد، مکانی شد برای برگزاری بیست‌ویکمین گپ‌وگفت مدیران شهرداری با رسانه‌ها و این بار روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، سکاندار این برنامه شد تا ضمن ارائه اقدامات انجام‌شده در این مجموعه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد. کمپ معتادان

ابوطالبی سخنانش را با چندنوید تازه آغاز کرد. یکی افتتاح کمپ معتادان متجاهر باغ فدک در بهمن امسال و دیگری اجرای طرح هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری. قرار است هجدهم همین ماه با حضور سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمپ معتادان متجاهر باغ فدک با ظرفیت نگهداری از ۷۰۰معتاد بهره‌برداری شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به این مسئله اشاره کرد که درصددیم شرایط توانمندسازی معتادان متجاهر را طبق ماده ۱۶ فراهم کنیم: «به دلیل اینکه بر طبق قانون نمی‌توانیم معتادان را زمانی طولانی در کمپ استقلال نگهداری کنیم.

بنابراین به همت شهرداری، کمپ معتادان متجاهر باغ فدک با مبلغ هنگفتی احداث شد و تدابیری برای متصدیان اداری و بهره‌برداران اندیشیده شده است.» سامان‌دهی معتادان متجاهر شهر اصفهان ابوطالبی معتقد است، اگرچه بسیاری از معتادان از شهرهای دیگر به اصفهان آمده‌اند و این شهر را محلی برای اسکان برگزیده‌اند.

اما ما ناچاریم که آن‌ها را در این مرکز استقرار دهیم تا معتادان متجاهر شهر اصفهان سامان‌دهی شوند. در همین راستا مقرر شد مرکز نگهداری کارتن‌خواب‌ها که در قلعه‌شور واقع شده بود، به محل کمپ باغ فدک انتقال پیدا کند و به مأمنی برای رسیدگی به زنان معتاد متجاهر مبدل شود.

کمپ استقلال هم با ۵۰۰ نفر ظرفیت، محل رسیدگی به مردان معتاد متجاهر در زمینه درمانی و آموزشی فعالیت می‌کند تا معتادان از کوچه‌وخیابان‌خوابی رها شوند.» احداث این کمپ، هزینه هنگفتی برای شهرداری در برداشته است.

تا جایی که مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از ۴۵میلیارد تومان هزینه ساخت و تجهیز کمپ باغ فدک به همت شهرداری اصفهان برای معتادان متجاهرخبر داد و در ادامه به این نکته اشاره کرد که ۳۰۰میلیون بابت تجهیز سه‌ساختمان جدید برای کودکان کار و ۵۰۰میلیون هزینه اجاره یک‌ساله این ساختمان است.

اجرای طرح هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری کمپ معتادان

اما یکی از اقدامات مطلوب در این مجموعه اجرای طرح هوشمندسازی رسیدگی به تخلفات شهری است. آن‌گونه که مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان معتقد است، این موضوع برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و هیچ‌کدام از مجموعه‌های پیشگیری و رفع تخلف در شهرها به چنین سیستمی مجهز نیستند و هنوز به صورت سنتی برای بررسی تخلفات شهری وارد عمل می‌شوند.

به گفته ابوطالبی، مدت یک‌سال است که این سیستم در مناطق 5، 6 و 13 شهرداری به‌صورت پایلوت درحال اجراست و روند بسیار مطلوبی را طی کرده و به‌زودی به تمام مناطق تسری داده خواهد شد. یکی از خواص این نرم‌افزار این است که به تمام نرم‌افزارهای مرتبط در شهرداری متصل است.

ابوطالبی در این زمینه به نکاتی اشاره کرد و ادامه داد: «با استفاده از این نرم‌افزار، رسیدگی به تخلفاتی مانند سد معبر، به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و یکی از خصوصیات مهم و آن، این است که با اجرای این نرم‌افزار، مأموران پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان با متخلفان و کسبه کمتر مواجه می‌شوند.

به طوری که با این نرم‌افزار عکس از تخلف گرفته شده و به سرعت پیامکی برای مالک کسبه ارسال می‌شود. هوشمندسازی نرم‌افزار به این صورت است که اگر کسبه تخلف خود را برای چندمرتبه تکرار کنند، بعد از سه‌مرتبه به‌سرعت برای اعمال قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود. یکی از مزایای این نرم‌افزار این است که در زمینه تخلفات ساختمانی هم اجراشدنی است.»

 

سخنان روح‌الله ابوطالبی درباره‌ی افتتاح کمپ معتادان متجاهر باغ فدک - اصفهان زیبا

 

سامان‌دهی مراکز خرید ضایعات در شهر کمپ معتادان

او در خصوص پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای سامان‌دهی مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات چه اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: «اغلب این مراکز در حاشیه شهر ایجاد شده و اتباع بیگانه غیرمجاز و کودکان در این زمینه به کار گرفته ‌شده‌اند.

بنابراین بازدیدهای متعددی برای سامان‌دهی آن‌ها انجام شده و تعداد عمده‌ای از غیرمجازها برای پلمب به اداره اماکن معرفی شده‌اند؛ البته سازمان پسماند شهرداری نیز در این زمینه ورود کرده و قرار بر این شده مکانی را با اختیار این سازمان برای فعالیت مراکز مجاز خرید ضایعات شهر اختصاص دهند تا برای سامان‌دهی و نظارت بر این مراکز گامی برداشته شده باشد.»

۱۳دستگاه با سامان‌دهی متکدیان مرتبط هستند

تکدی‌گری و کارتن‌خوابی از معضلات جدی در شهر اصفهان است. گاهی در شهر متکدیان زن از کشورهای دیگر دیـده می‌شــود که در اتـوبــوس‌ها و پیاده‌راه‌ها از مردم درخواست کمک مالی می‌کنند.

مدیرکل پیشگیری و رفـع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این زمینـه گفـت: «اقدامات شهرداری دراین خصوص به چند دسته تقسیم می‌شود؛ زیرا با متکدیان خردسال، زن و کارتن‌خواب‌های معتاد متجاهر مواجه هستیم.

۱۳دستگاه با سامان‌دهی متکدیان مرتبط هستند. این دستگاه‌ها در گذشته تعاملات ضعیفی با یکدیگر داشتند؛ اما در این دوره مدیریت شهری به کمک آن‌ها اقداماتی مشهودی در رابطه با جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر آغاز شد.

ولی به دلیل اینکه شهرداری وظیفه ورود به این موضوع را ندارد و این موضوع در اختیارات بهزیستی و نیروی انتظامی است، شهروندان از طریق تماس با تلفن ۱۳۷ درخواست‌هایی از شهرداری داشتند که تا حد امکان به مطالبات آن‌ها پاسخ داده شد.»

او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در اصفهان تنها دومرکز نگهداری از متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در قلعه‌شور زیر نظر بهزیستی و مرکز کرامت سپاه در نجف‌آباد فعال بود که ظرفیت بسیار پایین برای پذیرش متکدیان معتادان متهاجر داشت.

به همین منظور طی جلساتی که با مشارکت فراوان فرمانداری اصفهان با نهادهای ذی‌ربط برگزار کردیم، مرکز سامان‌دهی و غربالگری متکدیان و کارتن‌خواب‌ها را محلی برای دسته‌بندی و سامان‌دهی آن‌ها قرار دادیم و روند رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفت.»

اصفهان تنها کلان‌شهری است که کمپی برای حضور متکدیان دارد

به گفته مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، اصفهان تنها کلان‌شهری است که کمپی برای حضور متکدیان دارد و این موضوع باعث سرازیرشدن متکدیان دیگر شهرها به این شهر می‌شود.

در این راستا با همکاری شورای مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی و مجوز قانونی، معتادان متجاهر جمع‌آوری و به محل کمپ شهرداری اصفهان در میدان استقلال انتقال داده شدند؛ به طوری که در یک‌ماه‌ونیم گذشته ۳۵۰ کارتن‌خواب معتاد متجاهر سامان‌دهی شدند و هم‌اکنون در سطح شهر شاهد کاهش معتادان متجاهر هستیم.

اغلب آن‌ها از شهرهای دیگر هستند و در بین آن‌ها افراد اصفهانی کمتر دیده می‌شود. طبق بررسی‌ها حس هم‌نوع‌دوستی و خیرخواهی مردم اصفهان به افراد نیازمند باعث شده متکدیان شهر اصفهان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

از شهروندان تقاضا می‌شود کمک‌های خود را به‌جای متکدیان خیابانی به مراکز خیریه معتبر پرداخت کنند تا در این راستا میزان تکدی‌گری در شهر کاهش پیدا کند.» رسیدگی به تخلفات ساختمانی طبق مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر و عودت رایگان وسایل کسبه‌ای که تا پایان سال ۹۸ توسط شهرداری اصفهان ضبط شده، از دیگر اقدامات این مجموعه است که ابوطالبی به آن اشاره کرد.

 

۴۰۰نقطه خاص مجاز برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی

موضوع سد معبر در معابر و پیاده‌راه‌ها پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود. در این خصوص مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: «جلساتی با معتمدان محله‌ها برگزار کنیم تا با کمک آن‌ها در راستای کاهش تخلفات شهری گام برداریم.

همچنین طی هماهنگی و همراهی با اتحادیه اصناف اقدامات زیادی را برای کاهش سد معبر صنوف در شهر در دستور کار قرار دادیم.» ابوطالبی، بررسی تخلفات شهری از جمله سد معبر، تکدی‌گری، دست‌فروشی، خودروهای دوره‌گرد، کنترل تخلفات ساختمانی به‌ویژه در حاشیه شهر، بند ۱۴ و ۲۰ قانون ۵۵ شهرداری‌ها شامل مشاغل مزاحم، رسیدگی به خانه‌های خطرساز و… را از وظایف اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری برشمرد.

مدیرکل پیـشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر چگونگی نظارت بر ساخت‌و سازهای خلاف در شهر خاطرنشان کرد: «عمده تخلفات  ساخت‌وساز در حاشیه شهر رخ می‌دهد که در این راستا تخلفات در مناطق پانزده‌گانه و منطقه ناژوان به‌صورت شبــانه‌روزی بررسی می‌شود.»

ابــوطالبی، روند دریافت مجوزهای مناسبت‌های ملی و مذهبی در سطح شهر به‌صورت الکترونیکی از طریق درگاه شهرداری اصفهان my Isfahan.ir را یکی دیگر از اقداماتی دانست که در محرم امسال اجرا شده است.

او اظهار کرد: «برپایی ایستگاه‌های صلواتی در ایام خاص، یکی از موضوع‌هایی بود که باعث نارضایتی و یا شکایت شهروندان شده بود. در این راستا جانمایی ۴۰۰نقطه خاص مجاز را طی شش‌ماه با همکاری اداره معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهری در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در زمینه رفع مشکلات سد معبر تصریح کرد: «اعتقاد داریم اگر کسبه در زمینه سد معبر با ما همراه شوند، در این عرصه می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.

اما اغلب کسبه از تخلفات خود در این زمینه اطلاع داشته‌اند و به دلایل مختلف، از جمله فروش بیشتر و مباحث مالی، اقدام به سدمعبر می‌کنند. در این راستا برای رفع این مشکل با بازرسان اتحادیه‌های صنوف اقدامات بازدارنده‌ای را آغاز کرده‌ایم.»

او با بیان اینکه در رابطه با سد معبر از علمای دینی استفتائاتی شده که تأکید داشته‌اند این امر حق‌الناس بوده و حتی درآمد حاصل از آن نامشروع است، گفت: «فعالیت شهرداری اصفهان برای رفع سد معبر شهری، در صورتی که کسبه تعاملی نداشته باشند، بسیار سخت است.»

او با اشاره به فعالیت مشاغل مزاحم شهری همچون کارگاه‌های طلاسازی در بازار بزرگ اصفهان که از تیزاب استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: «برخورد و سامان‌دهی با این مشاغل در قالب بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها گنجانده می‌شود که اقدامات گسترده‌ای چون پیشنهاد حضور طلاسازان در شهرکی در دونقطه اصفهان و یا طرح‌های جایگزینی برای انتقال این کارگاه‌ها با دستگاه‌هایی مثل اداره کل میراث فرهنگی مطرح شده است.»

وجود اغذیه‌فروشی‌ها و قلیان‌فروشی‌ها در کنار بناهای تاریخی همچون پل خواجو و سی‌وسه‌پل و چگونگی نظارت بر آن‌ها پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود. ابوطالبی در این خصوص گفت: «امروز بزهکاری‌های دیگری در کنار قلیان‌فروشی‌ها وجود دارد.

در حالی که در مراجع قضایی برای برخورد با این افراد خلأ قانونی داریم و در حال حاضر انبارهای ما پر از قلیان‌های جمع‌آوری‌شده از این افراد است.»

او در رابطه با خودروهای دوره‌گردی که مزاحمت در محله‌ها ایجاد می‌کنند، افزود: «طبق هماهنگی که با مراجع قضایی انجام شده، پلاک‌های این خودروها توسط مأموران اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان برداشته و به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‌شود و چنانچه این خودروها مدتی طولانی در مکانی متوقف شده باشند، نیروی انتظامی آن‌ها را توقیف می‌کند.»

مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد:«از جمله اقداماتی که اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان در رابطه با زدودن چهره شهر از متکدیان انجام داده این است که طی یک‌ماه گذشته یک باند متکدیان اتباع بیگانه شهر را شناسایی و به اداره اتباع بیگانه استان معرفی و رد مرز ‌کرده است.

همچنین چندین لیدر از متکدیان شهری در این زمینه شناسایی شده‌اند و درصدد برخورد جدی و بازدارنده با این افراد توسط مراجع قضایی هستیم.» او تأکید کرد: «امروز جاذبه اقتصادی تکدی‌گری بسیار زیاد است و علی‌رغم تلاش‌های اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان، هنوز شاهد رشد و حضور این بزهکاری در شهر هستیم که باید کار رسانه‌ای و فرهنگی در زمینه رفع این معضل اجتماعی انجام شود.»

ابوطالبی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در پیشگیری از تخلفات مؤثر باشند، خاطرنشان کرد: «رسانه‌ها باید روی موضوع‌های پیشگیری از تکدی‌گری به‌صورت قوی و غنی کار کنند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 + 16 =