عضو هیئت‌مدیره جامعه هتلداران کشور از موانع و چالش‌هایی می‌گوید که سرمایه‌گذاران این حوزه با آن روبه‌رو هستند

ضربه غیررسمی‌ها به گردشگری

اصفهان هرساله به‌ویژه در ایام نوروز میزبان مسافران بسیاری از سراسر کشور بوده است.

تاریخ انتشار: 09:39 - یکشنبه 1402/12/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ضربه غیررسمی‌ها به گردشگری

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان هرساله به‌ویژه در ایام نوروز میزبان مسافران بسیاری از سراسر کشور بوده است. موقعیت جغرافیایی، تنوع اماکن گردشگری، آثار و بناهای تاریخی اصفهان و سایر جذابیت‌های گردشگری این استان موجب شده تا این شهر مقصد بسیاری از سفرها باشد.

میزبانی این حجم از مسافر برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای می‌طلبد. سیاست‌گذاری‌هایی که بتواند کیفیت سفر به این استان پرگردشگر را حفظ کند. برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای بهبود کمی و کیفی اقامتگاه‌های رسمی از مواردی است که در راستای ارتقای سطح کیفی سفرها به این استان حائز اهمیت است.در این رابطه با کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران حرفه‌ای استان اصفهان و عضو هیئت‌مدیره جامعه هتلداران حرفه‌ای کشور به گفت‌وگو پرداختیم.

مهم‌ترین چالش اقامتگاه‌های رسمی در ایام نوروز چیست؟

یکی از مسائلی که هرساله در رابطه با سفرهای نوروزی و اماکن اقامتی از ستاد سفر پیگیری کرده‌ایم، ساماندهی اجاره اماکن اقامتی موقت همچون منازل شخصی و مدارس در ایام اوج سفرها بوده است. به این صورت که اجاره اماکن اقامتی موقت به مسافران را به بعد از تکمیل ظرفیت اماکن اقامت دائمی همچون هتل‌ها و مسافرخانه‌ها موکول کنند؛چراکه با حضور منازل شخصی و اماکن اقامتی موقت در اسکان‌های نوروزی یک رقابت ناسالم میان این اماکن و اماکن اقامتی دائم و دارای مجوز ایجاد می‌شود؛ زیرا اماکن اقامتی دائم مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مسافرخانه‌ها که دارای مجوز هستند، کل سال در شرایط رکود گردشگری، منتظر نوروز و اوج سفرها بوده‌اند؛ به‌این‌ترتیب با شروع سفرهای نوروزی اماکن اقامتی موقت بدون آن که در طول سال هزینه‌ای در این زمینه کرده باشند، یک‌باره سر می‌رسند و یک رقابت ناتراز ایجاد می‌کنند. این‌گونه فعالیت‌ها درزمینه گردشگری به سرمایه‌گذاری در این حوزه ضربه بزرگی وارد می‌کند و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای فعالیت در این حوزه نداشته باشند.

اقامتگاه‌های غیررسمی چه ضعف‌هایی دارند و این ضعف‌ها چگونه باید برطرف شوند؟

اماکن اقامتی موقت که مجوزهای لازم در این زمینه را ندارند، ممکن است ازنظر بهداشت، امنیت، مسائل اخلاقی و بسیاری موارد دیگر در شأن مسافران نباشند. این اقامتگاه‌ها باید قبل از فرارسیدن موعد سفرهای نوروزی در یک سامانه مشخص و رسمی ثبت‌نام کنند.

همچنین لازم است این مکان‌ها توسط صنف یا مجموعه‌های مربوطه مورد بازدید قرار بگیرند و تأیید شوند؛ زیرا تأمین امنیت، ایمنی و هرآنچه یک مسافر برای داشتن یک سفر خوب در شهر ما لازم دارد، به عهده ماست. اقامتگاه‌ها و امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، باید در شأن آن‌ها باشد.

همچنین نظارت‌ها باید تا پایان سرویس‌دهی این اماکن ادامه داشته باشد. این مسئله یکی از مهم‌ترین وظایفی است که مسئولان استان در قبال مسافران به عهده دارند؛ چراکه نباید مسافری به اصفهان بیاید و خطری در این زمینه او را تهدید کند. همچنین رضایت و نارضایتی مسافران و انتقال تجربه سفرهایشان در گردشگری تأثیر بسزایی دارد.

در خصوص برنامه‌ریزی‌های مرتبط با سفر چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

مسئولان کشور باید برنامه‌ها و سیاست‌های گردشگری را به سمتی ببرند که مردم برای سفرهایشان برنامه‌ریزی داشته باشند؛ به این صورت نباشد که هرکس هرزمانی اراده کرد به سفر برود و ما موظف باشیم به هر قیمتی برای او محل اقامت و سایر امکانات را فراهم کنیم.

دنیا به سمتی رفته که مردم بایدبرای همه امور زندگی‌شان با برنامه‌ریزی پیش بروند؛ اگر برنامه‌ریزی برای سفر جزو فرهنگ مردم شود، افراد قبل از شروع سفر، محل اقامتشان را رزرو می‌کنند و برای اقامت در شهر مقصد دچار مشکل نمی‌شوند. همچنین شهر مقصد با مشکلاتی همچون ترافیک بیش‌ازحد و کمبود اقامتگاه روبه‌رو نمی‌شود. اگر مردم ما سفرهای پیش‌بینی‌شده‌ای داشته باشند، شهرها به اندازه حجم و توان اقامتگاه‌هایشان میزبان مسافران خواهند بود و سفرها در کل ایام سال پراکنده‌شده و محدود به مدت‌زمان خاص نخواهد شد.

در این صورت ساکنان شهرها آسایش و آرامش بیشتری خواهند داشت، مسافران سفر بهتری را تجربه خواهند کرد و ارائه خدمات از جانب هتل‌ها و مهمان‌پذیرها با کیفیت بهتری صورت خواهد گرفت. در حال حاضر اقامتگاه‌های رسمی با قیمت‌هایی متناسب با امکاناتشان در اصفهان موجود است؛ از هتل پنج‌ستاره تا هتل‌آپارتمان و مهمان‌سراهایی که قیمت‌های مناسب‌تری دارند.

اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی‌ها نیز هستند که اقامتگاه‌های سنتی به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند طبیعتا هزینه بیشتری دارند. با توجه به پیشرفت‌های این حوزه مسافران می‌توانند قبل از شروع سفر متناسب با نیازشان برای رزرو اقامتگاه موردنظرشان اقدام کنند.

به‌طورکلی اقامتگاه‌های استان اصفهان ازنظر کمی و کیفی نسبت به وسعت شهر، موقعیت جغرافیایی و حجم مسافر در چه جایگاهی است؟

ظرفیت اماکن اقامتی استان اصفهان نسبت به توان و استعداد شهر کم است؛ اما متأسفانه به دلیل شرایط خاص اقتصادی آمار سفرها کاهش یافته است. همچنین وجود تحریم‌ها موجب شده از سفر توریست‌های خارجی به کشورمان در سایر ایام سال محروم باشیم.

این موارد رکود قابل‌توجهی درزمینه گردشگری ایجاد کرده است. همین رکود موجب شده سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه توسعه گردشگری توجیه اقتصادی مناسبی نداشته باشد و ساخت اقامتگاه‌های دائمی در استان به‌کندی پیش برود. طبیعتا اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه از بازده اقتصادی مناسب برخوردار بود، این توسعه با پیشرفت بیشتری انجام می‌شد.

در حال حاضر اقامتگاه‌های رسمی تنها در زمان اوج سفرها بازده مالی خوبی دارند، هرچند بی‌برنامگی‌ها در این زمینه و فعالیت اماکن اقامتی غیررسمی در زمان اوج سفرها، موجب شده اقامتگاه‌های دائمی نتوانند در این زمان به‌طور کامل از ظرفیتشان استفاده کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − 3 =