به بهانه روز درختکاری:

هرس درختان

یکی از اقدامات مهم برای درختان، هرس آنها است. هرس درختان به اشکال مختلف انجام می شود که به آن مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک اشاره می‌کند:

تاریخ انتشار: 09:22 - سه شنبه 1402/12/15
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
هرس درختان

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از اقدامات مهم برای درختان، هرس آنها است. هرس درختان به اشکال مختلف انجام می شود که به آن مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک اشاره می‌کند:

درختان در زمستان منفعل هستند و انرژی را برای فصل جدید جمع می‌کنند، از این رو برای هرس زمان مناسبی است.

در همین حال، در بهار، یک درخت در حال رشد انرژی خود را صرف تولید شاخه و میوه می‌کند.

با کاهش تعداد شاخه‌ها، درخت انرژی خود را صرف شاخه‌های قوی باقی مانده می‌کند. در این میان شرایط برای تشکیل ساقه‌های جوان و تازه فراهم می‌شود.

هرس کردن، قسمت داخلی تاج درخت را باز می‌کند و اجازه می‌دهد نور بیشتری به داخل جریان یابد. بنابراین، هر چه نور بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری برای تولید میوه‌های بهتر خواهید داشت.

زمان هرس درختان

زمان دقیق هرس درختان در زمستان معمولاً به زمان جوانه‌زنی بستگی دارد. این کار عمدتاً در اواخر زمستان و قبل از شکوفه دادن درختان انجام می‌شود.

با توجه به نکات این قسمت می‌توان نتیجه گرفت که بهترین زمان برای هرس درختان جهت رشد شاخه‌ها، فصل زمستان است.

فواید هرس کردن

هرس کردن ضمن کمک به افزایش رشد، باعث پیشگیری از بیماری می‌شود. در زمان هرس سیاه و سبز بهترین فرصت برای شناسایی و درمان آفات درختان است.

 با این حال، در صورت مشاهده آفات و بیماری، هرس در هر زمانی مجاز است. در صورت امکان، سمپاشی را برای جلوگیری از بیماری به خصوص در فصل میوه‌دهی در نظر بگیرید.

نحوه هرس کردن درختان

هر درخت میوه ویژگی‌های خاص و روش هرس مخصوص به خود را دارد. برخی از درختان به هرس سنگین نیاز دارند، برخی دیگر به هرس سبک نیاز دارند.

برخی از درختان از ابتدا هرس می‌شوند و برخی دیگر پس از میوه دادن. اما به طور کلی هنگام هرس درختان میوه باید عوامل زیر را به ترتیب در نظر گرفت:

♦ابتدا شاخه‌های اصلی را شناسایی کنید و سپس هرس را از شاخه‌های سوخته، آسیب‌دیده و خشک شروع کنید.

♦شاخه‌های نزدیک و متقاطع را ببرید تا تاج درخت نمایان شود، حتی اگر شاخه‌هایی که به سمت داخل تاج رشد می‌کنند میوه دادند، آن‌ها را قطع کنید.

♦شاخه‌های مزاحم را قبل از اینکه به باغ آسیب بزنند، جدا کنید.

♦فراموش نکنید که شاخه‌های خارج از گوشه را برای تشکیل تاج کوتاه کنید.

♦برای بریدن شاخه ابتدا از زیر شاخه‌(به تنه درخت نرسیده) ببرید،  در محل برش شروع به جداکردن شاخه کنید و همزمان طرف دیگر شاخ را می‌بریم.

♦بقیه تنه درخت را قطع کنید تا شاخه بماند

♦ابزار هرس باید قبل و بعد از هر عمل هرس ضدعفونی شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 1 =