سید علی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداری اصفهان، از معرفی رویدادهای فرهنگی و امکانات و خدمات شهرداری برای مسافران در برنامه «اصفهان من» خبر داد

«اصفهان من» مرجع رسانه‌ای گردشگران نوروز

تشریح برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان موضوع نشستی بود که روز گذشته با حضور مدیران شهری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:40 - سه شنبه 1402/12/22
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
«اصفهان من» مرجع رسانه‌ای گردشگران نوروز

به گزارش اصفهان زیبا؛ تشریح برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان موضوع نشستی بود که روز گذشته با حضور مدیران شهری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این گزارش، اهم سخنان عوامل اجرایی روایت شده است.

مهدی بقایی، جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان: ایجاد کمپ شرق در محدوده باغ تندرستی

فعالیت‌های ستاد از مرداد امسال آغاز شد که دارای سه مرحله سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، آماده‌سازی و عملیات و اجراست.سال جاری تجمیع کمیته‌ها به دلیل آنکه فعالیت‌ها چابک‌تر و به ساختار نزدیک باشد، انجام شده است. ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با اتخاذ مدل هم‌گرایی، با تمام سازمان‌ها در ستاد سفر دور یک میز می‌نشینند و با هم‌گرایی خدمات را برنامه‌ریزی می‌کنند.

طبق آمار جامعه هتلداران سال جاری هزار تخت به اسکان ما در فضای هتل‌ها اضافه شده است. در دو سال گذشته ستاد سفر دائمی شده است. در این راستا، در همه سال برنامه‌ریزی انجام می‌شود. اصفهان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، این نیاز احساس می‌شود که ستاد دائمی داشته باشد.

سال گذشته در بسیاری از مناسبت‌های غیر از عید نوروز، شاهد جمعیت بیشتری از گردشگران در شهر نسبت به نوروز بودیم. پاییز شهر اصفهان بسیار زیباست؛ اما در این فصل کمتر گردشگرپذیر بوده و نیازمند دائمی‌شدن ستاد سفر هستیم. سال گذشته اتفاقی رقم خورد؛ علاوه بر اینکه نظرسنجی معمول در ستاد سفر انجام شد، در کنار آن در عید نوروز برنامه پژوهشی برنامه‌ریزی و نقاط قوت و ضعف‌ها احصا شد.

در این راستا، پایان نوروز مجلدی از این اقدام پژوهشی که جهاد دانشگاهی انجام داد، به دست ما رسید که برای برنامه‌ریزی بسیار راهگشا بود؛ همچنین جمع‌بندی خوبی از دیدگاه گردشگران، متخصصان و مردم داشتیم. سیاست کلان ما در شورای سیاست‌گذاری، رونق اقتصاد گردشگری و فراهم‌کردن سفر ارزان است. ۱۲ کمیته ذیل ستاد خدمات سفر شهر اصفهان فعال هستند و در طول نوروز هر سه روز یک‌بار جلسه‌ای با حضور تمام کمیته‌ها خواهیم داشت و همه آمارها جمع‌بندی می‌شود.

آموزش‌وپرورش نیز مدارس غیرانتفاعی را به ظرفیت اسکان خود اضافه کرده است. در حوزه میراث خانه‌های مسافر و در شهر نیز منازل استیجاری به‌عنوان ظرفیت اسکان دیده شده است؛ کمیته انتظامی و قضایی نیز با توجه به تقارن ماه رمضان و عید نوروز برنامه‌ریزی‌هایی را در دستورکار قرار داده است.

رنگ‌آمیزی یک‌میلیون‌ و ۲۰۰ هزار متر جدول در آستانه نوروز

جانمایی مکان‌هایی برای صرف غذا ویژه مسافران توسط حوزه کنترل نظارت و ستاد احیا در نقاط گردشگرپذیر انجام شده است. بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در نوروز پس از افطار انجام می‌شود. چند برنامه ازجمله برنامه‌های باغ‌غدیر ویژه بازی، برنامه‌ای در سطح ملی در میدان امام خمینی(ره)، مناجات‌خوانی، برنامه تحویل سال در گلستان‌شهدا و اجرای برنامه هر شب در کوه‌صفه بخشی از فعالیت‌های کمیته فرهنگی است.

در کمیته حمل‌ونقل چند سالی است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا گردشگران کمتر با وسیله شخصی به فضاهای شهری مرکزی بیایند. در این راستا، اتوبوس گردشگری را از یک خط به سه خط و از سه خط به شش خط اتوبوس افزایش دادیم. علاقه‌مندیم بخش خصوصی به حوزه اقتصاد گردشگری ورود کند. امیدواریم بخش خصوصی اجرای برنامه‌ها را برعهده بگیرد.

در کمیته حمل‌ونقل فعالیت مترو در نوروز از ۹ صبح تا 21 شب برنامه‌ریزی و پارک هزار خودرو به ظرفیت پارکینگ‌های شهر اضافه شده است. یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار متر جدول در سطح شهر با هزینه ۳۰میلیارد تومان (۴۵۰ تن رنگ) انجام شده است؛ ۲۰۳ محله هم به همت ۲۸۰۰ نیروی خدمات شهری خانه‌تکانی و شست‌وشو شده است. رویداد نقاشی‌خط در چهارباغ با حضور ۲۸ هنرمند از سراسر کشور و با خلق ۴۰ اثر با موضوع نوروز و ماه مبارک برگزار شد که آثار در سطح شهر نصب می‌شود.

باغ فدک را به مکان هویت‌دار فرهنگی‌تفریحی تبدیل کرده‌ایم. باغ فدک دارای هویت بصری و لوگو شده است. در این راستا، عملیات اجرایی فاز سوم دریاچه فدک آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد. این طرح دارای آب‌نما و طراحی ویژه است. کمیته عالی باغ فدک فعال‌ و ۱۲ جلسه ذیل این کمیته برگزار شده است. به‌طورقطع با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده شاهد تحول تفریحی و گردشگری به‌ویژه برای اهالی شمال شهر اصفهان خواهیم بود.

روشنایی شهر در حیطه اختیار شهرداری نیست

حفاری تنها در پارک مشتاق مجوز داشته و ۲۰۰ متر آن انجام شده است. از سازمان‌ها درخواست داریم این روند سرعت پیدا کند. سرویس‌های بهداشتی چند درجه دارد؛ برخی همچون سرویس‌های کنار زاینده‌رود به‌گونه‌ای است که باید شبانه‌روزی باز باشد. ۲۲ سرویس بهداشتی حاشیه زاینده‌رود در عرض یک ماه با اعتباری بالغ بر ۴۰میلیارد تومان تخریب کامل و از ابتدا بازسازی شده است که در مناطق ۵، ۶، ۳، ۱ و ۴ قرار دارد.

روشنایی شهر در حیطه اختیار شهرداری نیست و برعهده اداره برق است. تنها نورپردازی برعهده شهرداری است. شهرداری اعلام کرده در هر مکانی که درختان جلوی نور را گرفته‌اند، آمادگی هرس دارد. طراحی زیرگذرها در کارگروهی بررسی و اجرا می‌شود. این موضوع برای دید لحظه‌ای نیست؛ باید حس‌وحال را در آن نقطه ایجاد کند.

به دلایل رعایت مباحث ایمنی نمایش‌ها نباید داستان داشته باشد تا موجب توقف خودروها شود. درزمینه فرهنگ‌سازی باید فعالیت گسترده انجام شود. در شهرهای گردشگرپذیر تک‌تک شهروندان باید به کمک فضای شهری بیایند که در این حیطه، کمتر فعالیت شده است.

ایجاد کمپ شرق در محدوده باغ تندرستی

طی هماهنگی‌های کمیته قضایی با ستاد احیا در سال گذشته، مقرر شد تمام بخش‌ها در یک تیم و یک فاز جمع شود، متولی این اقدام ستاد احیاست و تیم‌ها در مکان‌های گردشگری حضور دارند، تذکرات شامل تمام تذکرات همچون شهری است و به تیم‌ها آموزش داده می‌شود. کمپ شرق در محدوده باغ تندرستی به مساحت ۷۰ هکتار ایجاد می‌شود.

طراحی اولیه آن انجام شده است و از ابتدای ۱۴۰۳ برای اجرای آن وارد عمل می‌شویم. به‌طور قطع در نوروز سال آینده این کمپ به شهر اضافه می‌شود. این کمپ هم در زمان بحران قابلیت استفاده دارد و هم کمپ مسافرپذیر خواهد بود.

دو معضل اساسی را در پارک‌های شهر احصا کردیم: نخست آنکه، وسیله بازی ویژه نوجوانان نداریم؛ دیگر آنکه، وسایل و سازه‌های بازی کودکان فقط در روز قابل استفاده است و بازیکده شب نداریم. در موضوع وسیله بازی نوجوانان ایده‌پردازی و طراحی و نمونه‌سازی انجام شد، پارسال در نوروز تعدادی وسیله بازی ویژه این رده سنی را در باغ غدیر به‌عنوان نمونه قرار دادیم. چند وسیله که بیشتر مورد استقبال قرار گرفت، تولید انبوه شد.

هم‌اکنون در ۳۰ نقطه شهر و در هر منطقه دوست از این وسایل بازی نصب و عدالت مکانی در توزیع رعایت شده است. ۴۰۰ قطعه ورزش تک‌بال هم به سطح شهر آمد. در سال جاری برای نمونه، در دو منطقه دو بازیکده نور ویژه بازی شبانه ایجاد و در این راستا، مبلمان کودک اطراف فضای بازی کودکان طراحی و اضافه شده است.

امسال گذر گل و گذر عکس در فضای روبه‌روی هتل عباسی افتتاح می‌شود تا شهروندان و گردشگران حال خوبی را تجربه کنند. آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر بر ثانیه نوید دیگری برای شهروندان است. امیدوارم این پروژه نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.

طراحی و تولید جاروهای مکانیزه برای کوچه‌های کم‌عرض نیز در دستورکار قرار گرفته است. اولین نمونه آن به روش مهندسی معکوس تولید شده است و در مرحله آزمایش قرار دارد که ابتدای سال آینده از این تولید رونمایی می‌شود. اولین شهر هستیم که این جارو را تولید کرده‌ایم. ما برای رفع مشکلات و انجام درخواست شهروندان در کوتاه‌ترین زمان با مناطق هماهنگی خواهیم کرد. در مرحله آزمایشی طرح هستیم و تاکنون با افزایش ۱۰درصدی شهروندان روبه‌رو بوده‌ایم.

برگزاری چهلمین سالگرد تأسیس آرامستان باغ‌رضوان نیز خبر دیگری است. اولین تولیدات معرفی اصفهان در محیط متاورس را خواهیم داشت. پدیده کلیدبه‌دست در موضوع خانه‌های استیجاری در نوروز را یا نداریم یا به‌ندرت می‌توان مشاهده کرد. کمیته انتظامی ستاد با متخلفان در این موضوع برخورد قانونی خواهد کرد.

سال گذشته در چهار مناسبت ملی و مذهبی رویداد گل داشتیم. امسال ۱۱۰۰ فلاورباکس برای نوروز و استفاده در سطح شهر آماده شده است. حجم زباله در روزهای آخر سال در برخی روزها ۱,۵ برابر بیشتر می‌شود. بر این اساس، حجم نیروها را برای خدمت‌رسانی اضافه کرده‌ایم و در بهره‌مندی گردشگران از فضای سبز، متفاوت از دیگر شهرها عمل می‌کنیم.

در این راستا، یکی از راه‌های حفظ محیط‌زیست، استفاده از گونه‌های مقاوم است. برای اینکه زیبایی فضای سبز حفظ شود، اجاره برپایی چادرخواب در فضای سبز را نمی‌دهیم و با تلاش همکارانم همه میهمانان را به سمت کمپ راهنمایی می‌کنیم که البته کار طاقت‌فرسایی است.

سیدعلی معرک‌نژاد، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد دائمی تسهیلات سفر شهر اصفهان: اپلیکیشن «اصفهان من» مرجع رسانه‌ای گردشگران نوروز در نصف‌جهان

سامانه ۱۳۷ و اپلیکیشن «اصفهان من» به‌عنوان مرجع رسانه‌ای گردشگران در ایام نوروز قرار می‌گیرد. در کمیته اطلاع‌رسانی، نخستین سیاست اطلاع‌رسانی سریع و شفاف در موضوع‌های مختلف است. سیاست دوم بازاریابی در مبدأ است. توسط کمیته آمار و برنامه‌ریزی مبدأهای سفر به شهر اصفهان مشخص شده است.

از فردا اطلاع‌رسانی در شهرهای مبدأ در رابطه با مواردی همچون جاذبه‌های شهر اصفهان در شهرهای مبدأ شروع می‌شود. سیاست این است که تبلیغات محیطی از شهر در اپلیکیشن اصفهان من متمرکز شود. فعالیت‌ها در ستاد به سطح شهر نازیبایی‌هایی اضافه می‌کند که از لحاظ هزینه و مسائل زیست‌محیطی زیبنده شهر اصفهان نیست.

در دو سال گذشته تلاش شده است این روند تغییر کند. تغییر این روند در سال اول با اپلیکیشن «اصفهان من» آغاز شد و با ارائه خدمات در ایام نوروز ۳۰هزار مخاطب به اپلیکیشن اضافه شد. هدف‌گذاری شده است تا سال جاری با تغییرات و جذابیت‌های جدید تعداد مخاطبان را به دو برابر برسانیم. در این اپلیکیشن رویدادهای فرهنگی معرفی می‌شود.

ظرفیت‌های ویژه ازجمله ترافیک آنلاین، نقشه آنلاین شهر، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، زمان رسیدن اتوبوس و مکان و ظرفیت پارکینگ‌های متعلق به شهرداری در سطح شهر، رستوران‌ها و مراکز درمانی و سرویس‌های بهداشتی که سطح شهر مکان‌مند شده در این اپلیکیشن گردآوری شده است؛ همچنین در تلاش هستیم ستادهای اسکان، خانه‌های مسافر، رستوران‌ها و مراکز درمانی در اپلیکیشن مشخص شود.

اپلیکیشن اصفهان من باید به‌روزرسانی شود. تجربه دو سال گذشته روبه‌جلو است. هرچند کاستی‌ها و نواقصی دارد، تلاش می‌کنیم برای شهروندان اصفهانی در طول سال امکانات نرم‌افزار را ارتقا دهیم. با توجه به تقارن بهار رمضان و سال نو، شعار ستاد تسهیلات خدمات سفر، «بهار در بهار، بهار» است. امسال قرارگاه اطلاع‌رسانی تشکیل شد که فعالیت خود را در ۱۰ واحد ازجمله، اداره تبلیغات و اداره تولیدات که تولیدات تصویری را انجام می‌دهند، پیگیری می‌کند؛ همچنین برنامه بهار از طریق تلویزیون پخش می‌شود و برنامه شبانه شبکه اصفهان به این موضوع اختصاص پیدا کرده که یک برنامه جنگ و تفریحی است و در قالب آن اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

برنامه زنده رادیویی در دو باکس صبح (ساعت 25: 10 تا 25: 11) و عصرگاهی (ساعت 25: 16 تا ۱۷) از چند نقطه گردشگری همچون صفه، باغ فدک و باغ گل‌ها پخش می‌شود. شکل ظاهری اپلیکیشن تغییر کرده و در دو باکس کلی زندگی در شهر و گردش در شهر، طراحی شده است. نکته مهم امتیاز من است که با بازی‌واره شهروندان و گردشگران را دعوت به استفاده از برنامه می‌کند. در مکان‌هایی که ویژه‌برنامه اجرا می‌شود، مردم به استفاده از برنامه دعوت می‌شوند و امتیازهای ویژه به آن‌ها داده می‌شود.

سعید نصر، دبیر ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: پارکینگ‌های شهر اصفهان با ظرفیت ۱۰هزار خودرو برای نوروز ۱۴۰۳ مهیاست

ظرفیت پارکینگ‌ها در ایام نوروز ۱۰هزار خودرو شامل پارکینگ‌های بخش خصوصی و پارکینگ‌های متعلق به شهرداری است. پارکینگ‌های خصوصی در ایام پیک سفر زمین‌های بایر و حیاط مدارس است که به ظرفیت اضافه می‌شود؛ همچنین این ظرفیت امکان افزایش دارد. با همکاری پلیس راهور و کمیته حمل‌ونقل برنامه‌ریزی خوبی انجام شده است تا مسافر را از پارکینگی که ظرفیت آن تکمیل است، به مکان بعدی منتقل کند.

در کمیته حمل‌ونقل از عوامل اطلاع‌رسانی و همیاران پلیس در مناطق پرتردد و مرکزی شهر استفاده می‌شود. ظرفیت اعلام‌شده هتل‌ها ۱۰هزار تختخواب است که ظرفیت خوبی برای ایام پیک سفر نیست و این عدد باید افزایش زیادی داشته باشد تا شاهد رونق گردشگر باشیم. سال گذشته در ایام پیک دومیلیون مسافر وارد اصفهان شده که بخش عمده (۰.۵ میلیون نفر) در مدارس و باغ فدک اسکان داده شدند.

ساعت فعالیت پارکینگ‌های اصلی مرکزی شهر همچون کرمانی در ایام نوروز افزایش پیدا می‌کند. فلسفه اتوبوس‌های گردشگری کمک به حوزه حمل‌ونقل، به‌ویژه از سمت باغ فدک است تا حجم ورود خودروها به سطح شهر کنترل شود. با توجه به اینکه تعداد این اتوبوس‌ها زیاد نیست، به ناوگان حمل‌ونقل شهری صدمه نمی‌خورد.

وظیفه نظارت بر نرخ بهای مراکز اقامتی برعهده کمیته قضایی است. بارگذاری اجاره منازل در اپلیکشن‌ها معضلی در کل کشور است و نیاز به پیگیری و اعمال محدودیت دارد. اداره املاک پیگیر است تا با این اقدام مقابله کند. در شهر اصفهان کمیته قضایی انتظامی پیگیر رصد افرادی است که مبالغ نامتعارف اعلام می‌کنند؛ همچنین افزایش نرخ بها در اداره املاک و هتلداران نخواهیم داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + دو =