سرخابی‌ها در مسیر واگذاری واقعی

گره کور مالکیت قرمز و آبی باز می‌شود

شهرآورد فوتبال تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در شرایطی دیشب برگزار شد که سال‌هاست بحث مالکیت و خصوصی‌سازی این دو باشگاه تبدیل به گره کور ورزش ایران شده و هنوز هیچ مدیری نتوانسته از پس حل‌کردن این معادله بربیاید.

تاریخ انتشار: 09:53 - پنجشنبه 1402/12/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گره کور مالکیت قرمز و آبی باز می‌شود

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهرآورد فوتبال تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در شرایطی دیشب برگزار شد که سال‌هاست بحث مالکیت و خصوصی‌سازی این دو باشگاه تبدیل به گره کور ورزش ایران شده و هنوز هیچ مدیری نتوانسته از پس حل‌کردن این معادله بربیاید.

روز یکشنبه همین هفته بود که خبر رسید باشگاه پرسپولیس با تمامی بدهی‌های خودش به سازمان تأمین اجتماعی واگذار خواهد شد و همین موضوع سؤالات بسیار زیادی را در پیش روی کارشناسان قرار داد. یک روز بعد از نامه واگذاری پرسپولیس ازسوی هیئت دولت، گمانه‌زنی درباره نحوه بلوک‌بندی مالکیت این باشگاه اوج گرفت و گفته می‌شد شرکت تأمین اجتماعی بیشترین سهم را از باشگاه سرخ‌پوش پایتخت خواهد داشت؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته تردیدهای جدی درخصوص تیمداری از سوی این شرکت وجود داشت و حتی آن‌ها در ابتدا از دراختیارگرفتن مالکیت پرسپولیس انصراف دادند؛ اما درنهایت دولت برای رد دیون خود پرسپولیس را به این شکل واگذار کرد.

بر اساس اعلام رسمی، ۸۰درصد سهام پرسپولیس به وزارت کار منتقل‌شده و ۱۰درصد هم پیش‌ از این از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده بود تا وزارت ورزش سهامدار 10درصدی پرسپولیس لقب بگیرد. درخصوص 80درصد واگذارشده پیشنهاد ابتدایی هیئت واگذاری برای سهام ۸۰درصدی باشگاه پرسپولیس، به ترتیب ۵۱درصد برای تأمین اجتماعی، ۱۹درصد برای صندوق بیمه روستاییان و عشایری و ۱۰درصد برای صندوق بازنشستگی بوده؛ اما این موضوع نهایی نشده و درصد نهایی مالکان در جلسه آینده هیئت واگذاری نهایی خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که آیا شستا و وزارت کار برای پرسپولیس ردیف بودجه تعیین خواهند کرد یا این باشگاه همچون دوره وزارت ورزش از تخصیص کمک مالک خود ممنوعیت خواهد داشت؟ بااین‌حال مصاحبه روز گذشته سخن‌گوی دولت نشان می‌دهد که ممکن است تأمین اجتماعی مالکیت پرسپولیس را نپذیرد و این باشگاه تحت حمایت یک بانک خصوصی قرار بگیرد. به‌هرحال تأمین اجتماعی بدهی‌های فراوان مخصوص به خودش را دارد و شاید زیرپوشش قراردادن باشگاه پرسپولیس با هزارمیلیاردتومان مخارج سالانه آن‌چنان منطقی نباشد.

استقلال در نوبت است

با این حال این دو تیم به‌واسطه طرفداران بسیار زیادی که دارند، در این سال‌ها همیشه با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و حتی حمایت وزارت ورزش این دو تیم هم باعث نشده تا بحث مالکیت این دو باشگاه حل شود. به نظر می‌رسد که بعد از تعیین تکلیف پرسپولیس نوبت به استقلال هم خواهد رسید تا آن‌ها هم از این بلاتکلیفی خارج شوند و مالک جدیدی پیدا کنند.

از شرکت صنایع پتروشیمی به‌عنوان خریدار جدی باشگاه استقلال یاد شده؛ ولی گفته می‌شود مشکلاتی بر سر راه این واگذاری وجود دارد و خبر رسیده که بحث واگذاری آبی‌ها در سال جدید کاملا منتفی شده و این کار در سال 1403 صورت خواهد پذیرفت. پس از نامه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور مبنی برای واگذاری 80 سهام باشگاه پرسپولیس، شایعاتی درباره واگذاری مالکیت باشگاه استقلال هم به گوش می‌رسید که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد.

سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان مسئول واگذاری سهام سرخابی‌ها، فعلا برنامه‌ای در سال جاری برای واگذاری مالکیت باشگاه استقلال ندارد و این باشگاه همچنان زیر نظر وزارت ورزش به فعالیت خود ادامه خواهد داد. با توجه به واگذاری باشگاه پرسپولیس، مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها حل شده و به‌این‌ترتیب این دو باشگاه مشکلی از این بابت برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ندارند و به همین دلیل عجله‌ای برای واگذاری استقلال وجود ندارد.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی طی دو ماه گذشته جلساتی را با مسئولان پتروشیمی خلیج‌فارس داشته‌اند؛ اما پس از بروز موانعی بر سر واگذاری، این جلسات بدون نتیجه باقی‌ مانده است. به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا پایان سال جاری و تعطیلات پیش رو، امکان واگذاری استقلال در سال جاری وجود ندارد و در سال آینده دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

مذاکرات اولیه انجام شد

سخن‌گوی دولت گفت: مذاکرات اولیه با دو بانک غیردولتی درخصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است. توافق شد وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص مذاکراتی را با هیئت‌های عامل بانک‌ها داشته باشند. پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آتی به توافق با این دو بانک غیردولتی برسیم.

در حاشیه جلسه هیئت دولت، بهادری جهرمی در جمع خبرنگاران گفت: برای ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف دولت آخرین جلسه دولت به‌صورت فوق‌العاده و طولانی‌مدت قبل از سال جدید برگزار می‌شود. او ادامه داد: برای واگذاری این دو باشگاه بارها از سوی سازمان خصوصی‌سازی آگهی منتشر شده است تا بخش خصوصی وارد شود؛ درنهایت پیشنهادی ارائه شد که برای تسریع مجوزی داده شود تا مشکل حقوقی دو باشگاه به خاطر مالک واحدداشتن برطرف شود.

دولت به هیئت واگذاری مجوز داد تا از این ظرفیت قانونی استفاده کند و هیئت واگذاری دیروز به این نتیجه رسید که از این مجوز استفاده نکند. بهادری‌جهرمی تأکید کرد: مذاکرات اولیه با دو بانک غیردولتی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است. توافق شد وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص مذاکراتی را با هیئت‌های عامل بانک‌ها داشته باشند، پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آتی به توافق با این دو بانک غیردولتی برسیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 − شش =