دست پُر فجر سیزدهم اصفهان

چهارشنبه 12 بهمن نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم فجر استان اصفهان در اداره‌کل ارشاد اسلامی برگزار شد. درخصوص برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این دوره از جشنواره فیلم فجر و برنامه‌های جنبی آن اطلاعاتی به اصحاب رسانه ارائه شد.

تاریخ انتشار: 02:25 - پنجشنبه 1401/11/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دست پُر فجر سیزدهم اصفهان

چهارشنبه 12 بهمن نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم فجر استان اصفهان در اداره‌کل ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه که علی تمنایی مدیرکل ارشاد اسلامی اصفهان، رضا دهقانی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان و حسن زراعتی مدیر بخش جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان حضور داشتند، درخصوص برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این دوره از جشنواره فیلم فجر و برنامه‌های جنبی آن اطلاعاتی به اصحاب رسانه ارائه شد. | فیلم فجر

افزایش ظرفیت سالن‌ها | فیلم فجر

علی تمنایی در ابتدای این جلسه گفت: از یک ماه قبل، هشت کمیته اکران، کمیته هنرمندان، کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، کمیته فضای مجازی، کمیته برنامه‌های جنبی، کمیته نظارت و کمیته اختتامیه درخصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان اصفهان برپا شد تا جشنواره قوی‌تر و بهتری در اصفهان برگزار شود.

ظرفیت سالن‌ها بیشتر از سال‌های قبل در نظر گرفته شده و سینما سپاهان 444 نفر ظرفیت و سینما فلسطین و ساحل هرکدام 500 نفر ظرفیت دارند.تمنایی ادامه داد: تعداد 72 فیلم به دبیرخانه جشنواره تهران واصل شد که از بین این‌ها 18 فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافتند و بر خلاف گذشته، همه این فیلم‌ها در اصفهان نیز اکران خواهند شد.

جشنواره اصفهان با سه روز تأخیر از دوشنبه 17 بهمن با مراسم تجدید میثاق هنرمندان و اهالی سینما با آرمان‌های شهدا در گلستان شهدا آغاز می‌شود و تا 23 بهمن به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه در 24 بهمن در سینما سپاهان برگزار خواهد شد.

برگزاری دو ویژه‌برنامه در حاشیه جشنواره فیلم فجر

مدیرکل ارشاد اسلامی اصفهان ضمن بیان اینکه سینماهای اکران‌کننده امسال پردیس سینمایی ساحل و سینما فلسطین است و سینما سپاهان مختص اکران برای اصحاب فرهنگ و رسانه و مطبوعات است، بیان کرد: امسال دو ویژه‌برنامه هم داریم. قرار بود در ماه مهر برنامه‌ای برگزار شود به عنوان جشن مهر سینمای ایران که موکول شد به جشنواره و اکنون این دو برنامه با هم تلفیق شده‌اند. بر این اساس، در اختتامیه جشنواره از دست‌اندرکاران و متخصصان و اهالی سینمای استان اصفهان در پنج رشته تجلیل خواهد شد.

تمرکز ویژه بر فیلم کوتاه

تمنایی افزود: کار دیگر، استفاده از تولیدات بچه‌های سینمایی اصفهان است تا کارهایشان دیده شود. فراخوانی ارائه کردیم و قرار شد کسانی که مایل‌اند فیلم‌هایشان در جشنواره اکران شود، درخواست بدهند. الان تعدادی فیلم داریم و تصمیم داریم این آثار را در سینما سپاهان اکران کنیم.رضا دهقانی، دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در این باره ادامه داد: امسال فضایی را برای اکران فیلم‌های کوتاه اصفهان ایجاد کرده‌ایم.

یک سال است که تفویض فیلم‌های بلند از اصفهان گرفته شده و بیشتر تمرکز بر فیلم‌های کوتاه است. به همین دلیل برای ارزیابی تولیدات فیلم‌های کوتاه یک سال گذشته، فیلم کوتاه را هم در بخش جنبی جشنواره اکران خواهیم کرد.تمنایی در پاسخ به سوالی درباره چرایی کمبود تولید فیلم‌های بلند در اصفهان گفت: با وجود برگزاری بیش از ده‌ها دوره فیلم کودک در اصفهان، متأسفانه به آن نسبت نتوانسته‌ایم در حوزه‌های فیلم بلند نیرو تربیت و فیلم تولید کنیم.

اصفهان جوانان فعال زیادی در حوزه سینما دارد. چند روز پیش هنرمندان اصفهانی در جشنواره ایساتیس یزد جوایز بسیاری را کسب کردند. این نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های فراوان و قوی در اصفهان است که در عین حال، نیاز به حمایت‌های ما و بنیاد سینمایی فارابی دارد. اما از سوی دیگر، تولید فیلم‌های بلند نیاز به اعتبار و اسپانسر دارد.

پیش‌تولید اولین فیلم بلند سینمایی اصفهان

تمنایی در ادامه خبر خوشی را داد و گفت: فیلم «مصطفی»، اولین فیلم بلند سینمایی اصفهان با موضوع شهید مصطفی ردانی‌پور، تولید سازمان سینمایی اوج در مرحله پیش‌تولید است و پروانه اکرانش در سال 1402 صادر خواهد شد. در ادامه این جلسه، رضا دهقانی، دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، درباره یکی از دلایل کمبود تولید فیلم بلند در استان بیان کرد: پروانه فیلم سینمایی در استان‌ها صادر نمی‌شود و صدورش فقط در دست سازمان سینمایی است.

به همین دلیل استان‌ها در تولید فیلم بلند کم‌رنگ‌تر ظاهر می‌شوند و همه تولیدکنندگان شهرهای دیگر مجبورند به تهران رجوع کنند. طی مکاتباتی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم، اعلام کردیم اصفهان آمادگی صدور پروانه سینمایی را دارد. امسال بنیاد فارابی به بهانه جشنواره کودک راهی را برای تولید فیلم‌های سینمایی شهرستان‌ها باز کرد.

از اصفهان هم فیلمنامه یک فیلم‌اولی پذیرفته شده و پروانه سینمایی برایش صادر خواهد شد. ما در استان اصفهان هم زیرساخت و هم تجهیزات و هم سرمایه‌گذار را داریم. چه بسا فیلم‌های نوددقیقه‌ای دارد تولید می‌شود.

اعلام برنامه‌های جنبی جشنواره

حسن زراعتی، مدیر بخش جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، درباره برنامه‌های جنبی سیزدهمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: آیین برگزاری جشنواره از گلستان شهدا به همراه اجرای سرود و تئاتر خیابانی و گل‌افشانی قبور شهدای گمنام آغاز خواهد شد.

امسال مثل سال‌های گذشته حدود 10 کارگاه آموزشی را در حاشیه جشنواره تدارک دیده‌ایم که صبح‌ها از 10 تا 12 در سینما سپاهان برگزار می‌شود و سعی کرده‌ایم از اساتید اصفهانی بهره ببریم. همچنین با توجه به مناسبت‌هایی که در این دهه داریم، یک سری برنامه‌های فرهنگی هم تدارک دیده‌ایم؛ از قبیل اجرای 12 سرود خیابانی با موضوع استکبارستیزی و انقلاب و عفاف و حجاب که جلوی سینماها برگزار می‌شود.

دهقان درباره جزئیات جشنواره اظهار کرد: ساعت اجرای فیلم‌ها در سه سانس 16 و 18:30 و 21 در هر سه سینما پیش‌بینی شده است و فروش بلیت از طریق سامانه‌های سمفا انجام خواهد شد. امسال افزایش قیمت نداشته‌ایم و بلیت‌ها با قیمت سابق 40 هزار تومان فروخته می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 + 5 =