محمدجواد ظریف که سهشنبهشب با حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد (بهصورت ویدئوکنفرانس) تمام توان خود را در دفاع از فعالیتهای هستهای ایران و در راستای توافقنامه برجام به کار گرفت، یکشنبه هفته آینده همراه با رئیس سازمان انرژی اتمی به استقبال مذاکرات بعدی خود در مجلس شورای اسلامی میرود؛ ملاقاتی که در آن ظریف در مقابل اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از برجام و توافقهای بینالمللی دفاع خواهد کرد و در مقابل اعضای کمیسیون در پی قانع کردن رئیس دیپلماسی ایران در اعمال سیاستهای جدید از سوی مجلس بر خواهند آمد. در این نشست قرار است در خصوص مسائل مشترک کمیسیون، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ازجمله موضوع قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی بحث و تبادلنظر شود؛ موضوعهایی که عباس مقتدایی، نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسـلامـی، آنها را از الزامات و اولویتهای این دوره از مجلس عنوان میکند و معتقد است دیگر زمان خروج از توافقها که هیچ بازدهی برای کشور و مردم ایران نداشته، فرا رسیده است. به گفته مقتدایی، طرح «الزام دولت به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» بدون یک رأی مخالف از سوی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسید و باید هرچه زودتر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد. در ادامه مشروح گفتوگوی «اصفهانزیبا» را با نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی میخوانید.مجلس یازدهم با بیانیه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و طرح «الزام دولت به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی»، مواضع خود را در قبال برجام اعلام کرد. کمی درخصوص چگونگی شکلگیری این بیانیه بگویید.کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هفته گذشته بیانیهای را درخصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و در پاسخ به قطعنامه شورای حکام صادر کرد؛ مفاد و مفاهیمی که موردنظر اعضای این کمیسیون بود و بهصـراحـت بیان شد. در این بیانیه چندبعدی، مواضع کمیسیون نیز تشریح شده است. آنچه شما با استناد به آن میتوانید به همه جوابهای خود برسید.
برخی کارشناسان معتقدند چنین موضعی آنهم در ماه اول شروع به کار پارلمان، کمی تند و عجولانه است. البته پیش از انتخابات دوم اسفند، شعارهای ضدبرجامی در راستای مقابله با دولت و از سوی کاندیداهای این دوره از مجلس بسیار شنیده میشد. شما بهعنوان منتخب این دوره از مجلس تا چه اندازه به شعارهایی علیه برجام معتقدید؟
در خصوص این موضع باید بگویم که اعمال سیاستهای جدید درخصوص توافقهای بینالمللی باید از اولویتهای مجلس یازدهم باشد. بنده پیشتر هم اعلام کردهام که برجام هیچ کارکردی به معنای واقعی کلمه ندارد. برجام جنازهای است که هنوز مجموعه دولت و شخص رئیسجمهور نپذیرفته است که باید آن را دفن کند. این توافقنامه هیچ نتیجه عملی برای کشور نداشته و منافع ملی ایران را تأمین نخواهد کرد؛ البته برخی از قولوقرارها همچنان وجود دارد که با گذشت زمان مشخص شد نمیتواند گـرهی از گرههای کشورمان را باز کند.
با این توضیحات، شما معتقدید که 20ماه مذاکره در راستای این توافق همگی بینتیجه بوده و با گذشت پنج سال از انعقاد آن هیچ عملکرد مثبتی برای ایران در پی نداشته است؟
من علاقهمند نیستم که در نقدها به عقب برگردم و بار دیگر زمان را از دست دهم. امروز هویت برجام به آن شکلی که انتظار میرفت، نیست. هر کارکردی که قرار بود در پس این توافقنامه صورت گیرد، رخ نداد. هیچکدام از این پیشفرضها در گذر زمان عملیاتی و محقق نشد؛ بنابراین از الان به بعد نباید فرصتهای پیش رویمان را از دست بدهیم. باید متناسب با زمان حال و همچنین نیازهای آینده ایران این معضل را سازماندهی کنیم. بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با همین هدف ارائه شد. حضور داوطلبانه ما در پروتکل الحاقی، عملا منافع ملی ما را محقق نمیکند. از طـرفی سه کشور اروپایی تا به امروز به هیچیک از قولوقرارهای خود عمل نکردهاند و تنها به دنبال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران هستند. تحمل این فشار نیز به ضرر مصلحت ایران و منافع ملی کشور است؛ بنابراین طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بـایـد هرچه زودتر در دستور کار دولت قرار گیرد.
آیا اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همگی در این موردتوافق دارند؟
بله. بنابر دلایلی که به آنها اشاره کردم، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که بیشترین توجه و تمرکز خود را بر منافع کشور دارند، حتی بدون یک رأی مخالف دست به تصویب این بیانیه زدند. این بیانیه حاصل تفکرات جمعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و اعضای آن نیز در این مورد به اجماع رسیدهاند. هفته آینده هم روند عملیاتی یکی از مفاد آن، مـوضــوع توقف الحاق پروتکل الحاقی است که در مجلس به جریان خواهد افتاد. از طرفی کمیسیون به دنبال این است که طرحی دوفوریتی را برای انجام هر چه سریعتر این بیانیه به صحن علنی مجلس پیشنهاد کند. ما باید نسبت به گذشته، تدابیر جدیتر، دقیقتر و روزآمدتری را درخصوص سیاستهای خارجی کشورمان در نظر بگیریم.
آیا جایگاه فعلی مجلس را در رأس امور میبینید؟ به عبارتی مجلس یازدهم در چه سطحی از تأثیرگذاری بر سیاستهای خارجی کشورمان همچون خروج کامل از برجام یا «انپیتی» قرار گرفته است؟
مجلس یازدهم با مجلس دهم تفاوت محتوایی دارد. حدود یک ماه از عمر گشایش مجلس یازدهم نگذشته و ساختارهای مجلس بهطور کامل شکل نگرفته است، از طرفی برخی از کمیسیونهای مجلس بهطور کامل تشکیل نشده؛ اما این مجلس از جدیت لازم برای انجام رسالت خود و آنچه قانون اساسی بر عهده آن گذاشته، برخوردار است. مجلس یازدهم مجلسی است که در رأس امور است و ریلگذاریهای لازم را انجام خواهد داد. این مجلس از ابعاد نظارتی خود در بالاترین سطح استفاده میکند و قانونگذاریهای مفید را برای کشور انجام خواهد داد. به عبارتی مجلس یازدهم تنها برای اینکه در رأس امور قرار گیرد، شکلگرفته و بههیچوجه حاضر نیست از رسالتی که قانون بر عهدهاش گذاشته است، کوتاه بیاید.
حضور وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، یکشنبه هفته آینده و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به چه منظور است؟ آیا قرار بر گرفتن تصمیمنهایی در خصوص برجام است یا اینکه شما قصد مذاکره دارید؟
کمیسیون جایی است که گفتوگوهای کارشناسی، عمیق و فنی در آن مطرح میشود. حضور محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به او کمک خواهد کرد تا با دیدگاههای مجلس یازدهم بیشتر آشنا شود و تکالیفی را که بر عهده اوست در فضایی تعاملی بیشازپیش و با جدیت انجام دهد. هدف از این دیدار، مذاکراتی است که قرار است در جهت اهداف مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام شود. جلسه با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی تنها با هدف مذاکره و در خصوص تصمیماتی در سیاست خارجی ایران شکل خواهد گرفت.




