چالش‌ها و فرصت‌های رویکرد تحول‌گرایانه خلاقانه و جسورانه مدیریت استان

در روزهای سخت، مدیریت استان بر اساس رصد اخبار، در دو معبر حرکت کرد: معبر اول، اطلاع رسانی کامل و صحیح به نهادهای دولتی و بالادستی و مهیاکردن حضور مسئولان دولتی در استان بود.

تاریخ انتشار: 11:06 - یکشنبه 1401/11/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
چالش‌ها و فرصت‌های رویکرد تحول‌گرایانه خلاقانه و جسورانه مدیریت استان

استان اصفهان با معضل‌های فراوانی روبه‌روست؛ از مشکل آب آشامیدنی و شرب گرفته تا فرونشست زمین و بی‌توجهی به زیرساخت‌های اولیه استان مانند حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری یا معضل آلاینده‌ها که سال‌هاست مهمان ناخوانده پاییز و زمستان شهر اصفهان است و نه تنها نفس همشهریانمان را بند آورده، بلکه تشدیدکننده بیماری‌های بالفعل وزمینه ساز بیماری‌های بالقوه ساکنان این شهرودیار شده است. /مدیریت استان

امسال شرایط هوا، ویژه و خاص بود و به دلیل افزایش مصرف گاز و اولویت اختصاص گاز به مصرف خانگی با دستور نهادهای بالادست پلمب مخازن مازوت شکسته شد و چهار مشعل مازوت‌سوز در هرساعت40هزارلیتر مازوت را جهت تولید برق مصرف می‌کردند که حجم فراوانی از آلایندگی را به دنبال داشت.

در آن روزهای سخت، مدیریت استان بر اساس رصد اخبار، در دو معبر حرکت کرد: معبر اول، اطلاع رسانی کامل و صحیح به نهادهای دولتی و بالادستی و مهیاکردن حضور مسئولان دولتی در استان بود که منجر به حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و عذرخواهی یک مقام دولتی (برای اولین مرتبه) از مردم اصفهان و تلاش جهت کاهش زمان مازوت‌سوزی شد و نتیجه‌اش توقف مازوت‌سوزی دو مشعل از چهار مشعل بلافاصله پس از برطرف‌شدن مشکل کمبود گاز بود که بر کاهش آلاینده‌های هوا تأثیر بسزایی داشت.

واما معبر دوم، آینده‌نگری برای جایگزینی انرژی‌های نو با برنامه‌ریزی جهت تولید هزار مگاوات انرژی پاک در استان اصفهان و عملیاتی‌کردن جهش ۲۰ برابری تولید انرژی برق در استان با حضور معاون وزیر نیرو و حتی پیشنهاد خلاقانه واگذاری مدیریت سبد انرژی به استان‌هاست.

به‌واسطه آشنایی دور و نزدیک و حداقل بیست‌ساله با تیم مدیریتی استان، به‌ویژه شخص استاندار و برخی معاونان او، رویکردهای خلاقانه و تحول‌گرایانه کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ به‌ویژه اینکه استفاده از انرژی جوانی نیز بر تصمیم‌های جسورانه این تیم تأثیرگذار است.

نقاط قوت فوق با یک چالش و یک فرصت منحصربه‌فرد روبه‌روست که توجه ویژه مدیریت استان به آن ضروری است. اما چالش پیش رو: ساختار بوروکراتیک و کند نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سطح کشوری از یک سو و رویکرد اصفهان ستیزی برخی از ارکان مؤثر در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری ملی می‌تواند خلل جدی به ایده‌های خلاقانه وارد کند؛ لذا لازم است اصلاح سیستم‌ها و روش‌های جاری با ظرفیت‌های درون شهر و استان در اولویت قرار گیرد.

به‌عنوان‌مثال، درباره عوامل آلاینده اقدامات زیرساختی و قانونی جهت نصب فیلترهای استاندارد نیروگاه و سایر صنایع آلاینده انجام شود یا با همراهی شهرداری اقدامات جدی به‌منظور رفع نواقص سیستم حمل‌ونقل شهری و جبران کم‌کاری چهار سال گذشته مدیریت استان و شهر در این حوزه انجام شود.

اما فرصت هم‌افزایی توان نیروهای انقلابی در همه ارکان و سطوح مدیریتی استان و شهر با مدیریت هوشمندانه شخص استاندار در راستای معضل‌های استان وحل مشکلات در استانی مانند اصفهان که به نقل از شهید مظلوم دکتر بهشتی کارکردن در آن همانند باز کردن معبر در میدان مین است، به وفاق و هم‌گرایی مدیریتی احتیاج دارد که مدیریت استان، به‌ویژه استاندار محترم، نقطه مرکزی آن هستند و با هوش و ذکاوتی که در شخص استاندار سراغ داریم از بُردارهای هم‌راستا که جهت آنان کمی متفاوت باشد، می‌توانند بُردار برآیندی بسازند که نتیجه‌اش افتخار جریان انقلابی در ایجاد زیرساخت‌ها و حل معضل‌های استان باشد.

راستی دهه فجر مبارک باشد، دهه فجری که رمز موفقیت آن در بیان بنیان‌گذار وحدت کلمه بود: «آن رمز موفقیت ما، که قدرت‌های بزرگِ دنیا را عقب نشاند و یک قدرت شیطانی مثل قدرت خاندان پهلوی را فرو ریخت، این رمز موفقیت همین وحدت اقشار و وحدت کلمه بود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − نه =