سردرگمی‌ مدهای امروزی

سالیان سال است که انسان با مد و لباس سروکار دارد، خواسته یا ناخواسته از دوران باستان تا به امروز درگیر این پدیده بوده و هرروز تغییرات زیادی را در آن مشاهده کرده است. مد باعث قرار دادن مردم در کنار هم و درعین‌حال موجب جدا کردن آن‌ها از هم می‌شود. شایان عسکری، مدرس دانشگاه و کارآفرین صنعت مُد و لباس با اشاره به این مقدمه، به توضیحات دیگری از مد و مدگرایی و سبک آن در زندگی امروز پرداخته است.

تاریخ انتشار: 22:13 - جمعه 1399/05/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تعریفی از مد
مد کلمه‌ای فرانسوی (Mode) و معادل فشن (Fashion) در انگلیسی است و به‌عنوان یک اصطلاح کلی میان افکار مردم درزمینه هنر طراحی پوشاک مطرح شده است. واژه «مد» در لغت به معنی سلیقه، اسلوب، روش و شیوه‌های مختلف در زندگی است و بر اساس ذوق و سلیقه افراد و سبک زندگی ازجمله لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایی، معاشرت، تزیین، معماری خانه و… تعریف می‌شود.

آثار مد

مد کلمه گسترده و فراگیری است؛ به‌طوری که به تغییر ناگهانی و مکرر همه یا برخی از افراد اطلاق می‌شود و منجر به گرایش‌های رفتاری خاص شده یا معرف کـالای به‌خـصـوص یـا درپـیـش‌گـرفـتـن سبکی خاص در زندگی می‌شود. مد به دو صورت عمل می‌کند، گاهیی بعضی از مـدهـا بلندمدت یا گاهی کوتاه‌مدت و زودگذر است. در جامعه، مد نمایشی از ارزش مادی دارایی‌های افراد است. به‌هرحال مد در دنیای امروزی به شکلی عجیب در حال رشد است.

منشأ مد

همان‌طور که گفته شد، مد در حال حاضر بسیار گسترده و تخصصی شده است؛ به‌طوری که برای کوچک‌ترین موارد هم تیم‌ها، افراد و کارخانه‌های تخصصی خاص ایجادشده و به‌صورت کاملا حرفه‌ای و با علم به همه موارد، مد را دنبال می‌کنند. برندهای بزرگ دنیا، طراحان بزرگ، نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های تخصصی مد، دنیای مد امروز را تشکیل می‌دهند. مد در دنیای امروز به‌قدری بزرگ و پیشرفته است که می‌توان این صنعت را یکی از پردرآمدترین و کارآفرینانه‌ترین صنعت‌های روز دنیا نام برد.

نتایج و بازخوردهای مد

دنیای ارتباطات روزبه‌روز گسترده‌تر شده و شما برای گرفتن بهترین نتایج در این دنیای بسیار وسیع، نیاز به استفاده از تکنیک‌های خاصی دارید؛ اما مهم‌ترین نکته در برخورد اول شما با افراد این دنیا، نقش مد و لباس در دنیای امروزی و بازخورد رفتاری آن‌هاست. غالبا جوانان و زنان بنا به دلایلی خاص گرایش بیشتری به مُد و لباس دارند و وجود این ویژگی، فرصتی مغتنم برای فعالان عرصه پوشاک و مسئولان فرهنگی کشور برای ارائه الگوهای ایرانی‌اسلامی خلاقانه را فراهم می‌سازد. امروزه مهندسی فرهنگ در لباس، بر اساس زندگی به سبک ایرانی‌اسلامی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و متولیان امر باید برای تثبیت هویت ایرانی از مبانی روان‌شناختی طیف‌های مختلف جامعه بهره‌برداری کنند و با اتخاذ روش‌های مناسب و رعایت اصول فنی در جهت برندسازی لباس ایرانی گام بردارند. از سویی به نظر می‌رسد برای حرکت در مسیر اصولی و گام برداشتن در روندی روبه رشد، باید ابتدا شناختی جامع به تاریخچه و گذشته در اختیار داشته باشیم.با توجه به تأثیرگذاری سریع برندهای بزرگ دنیا بر مد در هر جامعه، می‌توان تغییر مد در این روزها را ساعتی دانست و همچنین تعدد بلاگرهای فضای مجازی یا مدل‌های دنیای مد و فشن باعث شده است که مردم به تبعیت از آن‌ها تغییر یابند و یک طراح کافی است برای اعمال‌نظرهای خود در این صنعت یا تغییر مد در جامعه از این ظرفیت‌ها استفاده کند.مد و لباس در این زمانه راه خوبی جهت درآمدزایی برای فعالان و کارآفرینان این عرصه است و می‌توان درآمد خوب و قابل قبولی در این صنعت حاصل کرد؛ همچنین صنعتی است که حتی با کمترین مبلغ هم می‌توان در آن شروع به فعالیت و کسب‌وکار کرد.صنعت مد با توجه به اینکه تأمین‌کننده یکی از نیازهای اصلی انسان بوده است، در سال‌های اخیر با توجه به همه‌گیری اینترنت و فضای مجازی وارد عرصه جدیدی شده، ازاین‌رو کارآفرینی در این صنعت بسیار گسترش‌یافته و بسیاری از فعالان این حرفه خواسته یا ناخواسته به کارآفرینی‌های مختلف روی آورده‌اند و ایجاد شغل کرده‌اند.

و سرانجام مد امروز…

به نظر شخصی بنده، مد در کشور ما به سردرگمی و نابسامانی دچار شده است؛ به‌طوری که هرازگاهی از گوشه‌ای از کشور یک طرح یا مدل جوانه‌زده و با توجه به پیشرفت و فراگیری فضای مجازی به‌سرعت وارد دنیای مد می‌شود و ترویج می‌یابد و گاهی به حد زیادی از چهارچوب فضای ایرانی‌اسلامی کشورمان فاصله می‌گیرد که این موضوع باعث وجود مشکلاتی در جامعه می‌شود. ازاین‌رو تمامی طراحان و سردمداران مد در کشور باید با مدیریتی درست و جامع، نظارت بر این عرصه را ادامه داده و تکمیل کنند.
برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط