واردات خودرو از سال 2017 ممنوع شد و حالا اتومبیلهای وارداتی به طلای ناب بازار خودرو تبدیل شدهاند.
کافی است دلار هزار تومان بالا برود تا تعدادی از این اتومبیلها چند صد میلیون تومان گران شوند.
فعالان بازار معتقدند بازار اتومبیلهای خارجی افسار پاره کرده است و هیچ حساب و کتابی سرش نمیشود.
آخرین مدل سوناتای وارداتی به کشور قیمت دو میلیارد و 700 میلیون تومان را رد کرد،
تویوتا راو4 با قدرت در مرز سه میلیارد تومان هم معامله شده است و بیامو 320
که دو ماه قبل دو میلیارد تومان قیمت داشت، امروز بالای چهارمیلیون تومان معامله میشود.
دلالها میگویند علت، ممنوعیت واردات خودرو است
فروشندهها روزانه 100 میلیون تومان روی قیمت میگذارند و دلالها میگویند ممنوعیت واردات خودرو دلیل این مشکل است.
بله، شاید اگر خارجیها وارد میشدند قیمت وارداتیها افت میکرد، ولی معاملات در بازار خودروهای وارداتی مشکوک است!
کارشناسان مدعیاند رشد قیمتها به دلیل عرضه و تقاضا نیست و تقاضای واقعی وجود ندارد.
مشاهدات میدانی هم نشان میدهد خودروی خارجی در بازار اصفهان مانند طلا معامله میشود.
خریدار میخرد، چند روزی کنار پارکینگ نگه میدارد و با قیمت بالاتر به فرد دیگری میفروشد که او هم همین رویه را در سر دارد.
در نتیجه بازار خرید و فروش خارجیها در اختیار دلالهاست و شاید 5درصد از آنها مصرفکننده واقعی باشند.
ماجرای النترا
این ادعا از آنجا تأیید میشود که تعداد زیادی از اتومبیلهای خارجی بازار کارکرد پایینی دارند. از سال 2017 به بعد اتومبیل جدیدی وارد نشد،
ولی به هر تعدادی که بخواهید در بازار النترا با کارکرد کمتر از سههزار کیلومتر وجود دارد.
چطور اتومبیلی که سه سال از ورود آن به کشور میگذرد زیر سه هزار کیلومتر مسافت طی کردهاست؟
یکی از دلالان بازار میگفت به این دلیل که همه میخرند تا کنار پارکینگ نگهدارند و چند روز بعد به قیمت بالاتر بفروشند.
این قضیه فقط در مورد النترا صدق نمیکند، اتومبیلهای دیگری هم در بازار عرضه میشوند که کارکرد آنها باور نکردنی است.
اپتیما2017 با کارکرد زیر پنج هزار کیلومتر، سانتافه با کارکرد کمتر از هزار کیلومتر و انواع و اقسام تلیسمان و کولئوس با کارکرد زیر پنج هزار کیلومتر!
دلالبازی روی خودروی خارجی سود خوبی نصیب خریداران کرد
مصرفکننده واقعی خودروی خارجی میخرد تا از آن استفاده کند؛
در نتیجه خودرویی که 3 تا 4 سال از عمر آن میگذرد بیتردید بیش از پنج هزار کیلومتر باید کار کرده باشد.
دلالبازی روی خودروی خارجی تاکنون سود خوبی نصیب خریداران کردهاست،
ولی نباید فراموش کنند اگر فردا قیمتها ثابت شد در بازاری که مشتری واقعی درصد پایینی دارد، چگونه میخواهند این اتومبیلها را بفروشند؟
شکی نیست که سیر صعودی قیمت خودروی وارداتی دیر یا زود تمام خواهد شد و این سرمایهگذاری حاشیه امنیت بالایی ندارد؛ زیرا ارزشافزودهای در کار نیست.
اگر دلایل بازار برای رشد قیمتها تمام شد آن زمان با همین سرعت قیمتها ریزش خواهند کرد و این را در نظر بگیریم که اگر قیمتهای کاذب و حبابی ریخت، دلالها با نام مردم مظلوم و ضرر دیده دولت را متهم ندانند.
برای مثال خودروی اپتیما 2020 حدود 21 هزار دلار قیمت دارد و با دلار 28 هزار تومانی و تعرفه 100درصدی قیمت آن حدود یکمیلیارد و 200میلیون تومان خواهد بود،
اینکه مدل 2017 آن در بازار داخلی با قیمتی نزدیک به دو میلیارد تومان معامله میشود، جذابیت سرمایهگذاری این بازار نیست،
یک حماقت است که گریبان دلالها را میگیرد، آن روز فرامیرسد، دیر و زود دارد ولی سوختو سوز خیر!
فقط در یک صورت امکان دارد تصمیم و سرمایهگذاری این گروه از افراد نتیجهبخش باشد، آن هم افزایش چشمگیر قیمت دلار در آینده نزدیک است؛
چرا که به اعتقاد برخی از فعالان بازار خودرو، قیمت انواع مدلخارجی با نرخ دلار بالاتر از 35 هزار تومان و بالاتر در حال دادوستد است.
اگر تورم انتظاری که نه فقط بر بازار خودرو سایه انداخته و بازار مسکن و … را هم تحت تأثیر قرار داده،
درست پیشبینی شده باشد، میتواند انتظار داشت در ماههای آینده ارزش خودروهای خارجی به ارزش واقعیشان نزدیکتر شود.
اما اگر روند اقتصاد و سیاست در کشور به گونهای پیش برود که دلار با افت قابل ملاحظه ای همراه شود،
باید منتظر صف فروش ها باشیم، این بار نه در بورس، بلکه در بازار خودرو.




