خودروهای وارداتی حال و روز خوبی ندارند!

خودروی خارجی، شاگرد رفوزه بازار اصفهان

دلار 32 هزار تومانی به بازار خودرو‌ی خارجی وفا نکرد تا وارداتی‌ها پس از موج‌سواری بر دریای نوسانات، حالا در ساحل رکود به گل بنشینند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خودروی خارجی، شاگرد رفوزه بازار اصفهان

دلار 32 هزار تومانی به بازار خودرو‌ی خارجی وفا نکرد تا وارداتی‌ها پس از موج‌سواری بر دریای نوسانات، حالا در ساحل رکود به گل بنشینند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد از نیمه دوم آبان ماه بازار خودروهای وارداتی حال و روز خوبی ندارند و تقاضا نزدیک به صفر است.

تلاش دلال‌ها برای مدیریت بازار هم نتیجه نداد و لاکچری‌سوارانی که تا چند هفته قبل روزانه قیمت‌ها را بالا می‌بردند حالا با 50 درصد کمتر از قیمت قبلی فروشنده هستند.

تعدادی از دلال‌ها از ضررهای میلیاردی می‌گویند و با امید چشم به آینده دوخته‌اند تا شاید در همین قیمت‌ها تقاضایی در بازار ایجاد شود.

بازار خودروهای خارجی اصفهان نسبت به ماه گذشته سه تغییر عمده داشت.

اول ریزش قیمت‌ها که در اتومبیل‌های زیادی حتی بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد، دوم متنوع‌شدن شرایط معامله و در انتها سنگین‌شدن عرضه در مقابل تقاضایی که تقریبا صفر است.

امنیت بالا ولی نه در قیمت

وارداتی‌های بازار خودرو اگرچه از مؤسسات اروپایی ستاره‌های ایمنی زیادی دریافت کرده‌اند ولی نشان دادند برای سرمایه‌گذاری بازار امنی ندارند.

در فاصله زمانی کوتاه بازار خودرو ریزش قیمتی میلیاردی را تجربه کرد.

صبح روز 12 آبان‌ماه تلیسمان 2017 دو میلیارد و 890 میلیون، سوناتا 2018 سه میلیارد و 50 میلیون و سانتافه 2017 سه میلیارد و 120 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد؛

ولی در بازار فروشنده‌ای نبود و تنها هشت روز بعد یعنی صبح 20‌آبان تلیسمان 2017 کم‌کار به یک میلیارد و 390 میلیون تومان رسید.

سوناتا 2018 سه میلیارد و 50 میلیون تومانی هم یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروشنده داشت و البته سانتافه پرطرفدار از بالای سه میلیارد حتی به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

سانتافه از اتومبیل‌های پرطرفدار خارجی در بازار اصفهان است و دلال‌ها همیشه مدعی بودند در هر رکوردی سانتافه مشتری دارد.

این پایان ماجرا نیست: کره‌ای‌ها، فرانسوی‌ها و ژاپنی‌ها با ریزش دست‌جمعی رکورد بی‌نظیری در بازار خودروی اصفهان بر جا گذاشتند؛

ولی سوپر لاکچری‌های بازار مانند پورشه و بی‌ام‌و و لکسوس تاریخی‌ترین ریزش در بازار خودرو را رقم زدند.

مدل‌هایی از پورشه و بی‌ام‌و نیمه دوم آبان نسبت به نیمه اول بین دو تا چهار میلیارد تومان کاهش قیمت داشتند!

شرایط فروش متنوع شد

«پول نقد، والسلام»؛ شرایط فروش خودروی خارجی چند ماهی همین بود، مشتری باید با پول نقد پای میز معامله می‌نشست،

50 میلیون تومان کارت می‌کشید و مابقی در یک برگ چک روز یا فردا تحویل فروشنده می‌شد؛

زیرا فردا قیمت با امروز از زمین تا آسمان متفاوت بود. گاهی فروشنده خوش‌مرامی به خرج می‌داد و چک دو تا پنج روزه هم می‌پذیرفت؛

ولی در بازار خودروهای خارجی اصفهان مشتری دست به نقد زیاد بود. افرادی که روز معامله چند میلیارد تومان پول به فروشنده می‌دادند.

این شرایط امروز جای خود را به فروش اقساطی داده‌است! فروشــنده‌ها و نــمایشــگاه‌داران با شرایط خاصی به صورت اقساطی فروشنده‌اند،

آن‌ها 40 تا 60 درصد قیمت را نقد می‌گیرند و مابقی قیمت خودرو به چک‌های چند ماه یا چند سال تقسیم می‌شود.

برای مثال یکی از نمایشگاه‌داران خیابان امام‌خمینی تلیسمان 2016 با کارکرد 50 هزار کیلومتر را با پیش‌دریافت 500 میلیون تومان و چهار چک شش ماه به قیمت هر چک 270 میلیون تومان آگهی کرده است.

کره‌ها به خصوص النترا و اکسنت هم با اقساط زیر یک سال آگهی شده‌اند، ولی مشتری چندانی ندارند.

حالا بر عکس

بازار تشنه عرضه بود و حالا تقاضا را در رؤیای شبانه‌اش خواب می‌بیند تا فروشندگانی که از دست مشتری موبایل خود را خاموش می‌کردند حالا از صبح تا شب به دنبال مشتری بگردند.

بازار خودروهای وارداتی نیمه دوم آبان به بعد هیچ شباهتی به نیمه اول ندارد و گویی سال‌ها از آن بازار ملتهب می‌گذرد.

کافی بود تا آگهی فروش خودرو داخل سایت‌ها درج شود و خط فروشنده از خطوط ارتباطی صدا و سیما شلوغ‌تر شود،

یا خودرو به نمایشگاه‌های خیابان امام خمینی یا شاپور می‌رسید و به پول نقد تبدیل می‌شد،

ولی حالا فقط خود فروشنده به شماره مندرج در سایر آگهی‌ها تماس می‌گیرند تا قیمت فروش سایر فروشنده‌ها را محک ‌بزند.

در نمایشگاه‌ها نیز جایی برای سوزن انداختن نیست، دور تا دور آن‌ها را فروشنده محاصره کرده و کوچک‌ترین تقاضا به سرعت جذب می‌شود.

نمایشگاه‌های ماشین در شهر اصفهان شبیه به لباس‌فروشان چهارباغ عباسی شده‌اند، کافی است یک متقاضی احتمالی پیدا کنند،

او را با اصرار داخل محیط نمایشگاه می‌آورند و به او خودرو نشان می‌دهند تا شاید خرید کند.