تکمیل خط دو مترو نیازمند یاری همه نهادهای مسئول است

جلسه سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و تبیین ساختار اجرایی قطارهای شهری استان اصفهان با حضور مدیران ارشد برگزار شد تا درباره موضوع‌های عمرانی شهر اصفهان به‌خصوص مترو تبادل‌نظر شود. «تاکنون در قالب زمین، اوراق مشارکت و اعتبار نقدی پنج هزار میلیارد تومان در خط دوم متروی اصفهان هزینه شده است.» این سخنان شهردار اصفهان در جلسه بود و تأکیدی که برای تکمیل این خط به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. برای این موضوع نه‌تنها شهرداری اصفهان بلکه همه دستگاه‌ها باید با همتی جمعی وارد عمل شوند.

تاریخ انتشار: 09:47 - شنبه 1399/10/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

صحبت دیگر قدرت اله نوروزی مربوط به تقویت قطار حومه‌ای اصفهان بود و اشاره‌ای که به آن داشت: «این موضوع باعث می‌شود روزانه ۱۰ هزار اتوبوس از صنایع اطراف، وارد اصفهان نشود.» به اعتقاد او، توجه به شهرهای هم‌جوار اصفهان باعث می‌شود کلان‌شهر اصفهان کمتر آسیب ببیند. تأکید شهردار اصفهان برای اجرای گام نخست در احداث قطارهای حومه‌ای، هموار کردن مسیرهاست که به گفته او استفاده از اوراق مشارکت یکی از پیچیده‌ترین کارها در این زمینه است.

احداث هر کیلومتر قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد

به گفته نوروزی، احداث هر کیلومتر قطار شهری بین50 تا 55 میلیون دلار هزینه برمی‌دارد و اگر بهای هر دلار را ۳۲ هزار تومان حساب کنیم، احداث هر کیلومتر قطار شهری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و با نرخ فعلی دلار، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه
در بردارد. او گفت: تکمیل خط دوم مترو به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات مالی دیگر نیاز دارد و در دو سال اخیر با نرخ فعلی دلار برای خط دوم متروی اصفهان پنج هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، زمین و پول و با نرخ فعلی دلار برای احداث خط یک متروی اصفهان ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌هایی به ارزش حدود 100 هزار میلیارد تومان در شهر احداث شود تا امکان ارائه خدمات از طریق قطارهای حومه‌ای فراهم شود، خاطرنشان کرد: اگر حجم عظیم سرمایه‌گذاری موردنیاز در طرح ایجاد قطارهای حومه‌ای موردتوجه قرار نگیرد، اتــصــال این خـطـوط نـیـز امـکـان‌پـذیـر نـخـواهـد بود.

جابه‌جایی مسافران مترو با هزینه‌ای معادل 17000 تومان انجام می‌شود

نوروزی هزینه جابه‌جایی مسافر در متروی اصفهان را معادل 17000 تومان دانست و افزود: این در حالی است که از مسافران 1200 تومان کرایه دریافت می‌شود. او با اشاره به نظر قانون‌گذار درباره مترو در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اظهار کرد: راه و شهرسازی در فراز اول این قانون مکلف شده با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری، خطوط حومه‌ای را با هدف سامان‌دهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل‌ونقل ریلی‌حومه‌ای در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن تشکیل دهد.شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در فراز دوم این قانون آمده، این شرکت با همکاری شهرداری‌های مربوط، متولی تمام امور حمل‌ونقل ریلی مسافری‌حومه‌ای در کشور است. او اضافه کرد: بر اساس فراز سوم، فعالیت شرکت‌های قطارهای شهری به‌طور مستقل در امور توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه بلامانع است. شهردار اصفهان اظهار کرد: بر اساس فراز چهارم، اساسنامه شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری‌حومه‌ای ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.

اوراق مشارکت، تنها راهکار حمایت وزارت کشور از قطارهای حومه‌ای

در ادامه این جلسه، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای تحقق ارتباط بین شهرهای مادر و شهرهای جدید، اجرای قطارهای حومه‌ای است که همواره در تمام شهرهای دنیا موردتوجه بوده است، اظهار کرد: وقتی شهروند ساکن شهرهای جدید اطمینان داشته باشد با پیمودن ۲۰ دقیقه مسیر به‌وسیله قطار حومه‌ای به مرکز شهر مادر دسترسی پیدا می‌کند، انگیزه کافی برای اسکان در شهرهای جدید را خواهد داشت. حسین رجب صلاحی گفت: در همین راستا می‌توان از محل تبصره ۱۹ و اوراق مشارکـت به‌شرط آنکه چهارچوب‌های قانونی آن تشکـیـل، مجوزهای لازم ماده ۲۳ از دولت دریـافـت و ردیف اعتباری برای آن تعریف شود، کـمـک‌های لازم را اجرایی کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط