به گفته شهردار اصفهان، اگر هزار نفر در زیر زمین دور از چشم مردم برای احداث مترو فعال هستند، اگر بر احداث رینگ چهارم اصرار داریم، اگر تأکید میکنیم تا پایان سال باید ۱۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری احداث شود، به این معناست که شهرداری در قبال رفع مسئله ترافیک و معضل آلودگی هوا دغدغه دارد. نوروزی، مجموعه شهرداری اصفهان را حوزه بسیار وسیعی دانست و بر این نکته هم تأکید کرد که اگر مدیریت و کنترل صحیح باشد، تأثیر مهمی بر کل شهر خواهد گذاشت.
عدالت فضایی در توزیع خدمات شهری
عدالت فضایی در توزیع خدمات شهری، موضوع دیگری بود که شهردار اصفهان به آن اشاره کرد: «درصددیم به منظور توزیع عادلانه خدمات، نیازهای اولیه را در حوزههای تفریحی، ورزشی و زیرساختهای اولیه را در مناطق مختلف آماده کنیم؛ در این راستا دیگر کسی نمیتواند بگوید منطقه۱۴ محروم است؛ چراکه این منطقه به امکاناتی همچون ورزشگاه، مترو و سالنهای فرهنگی مجهز شده و معابر آن نیز آسفالت میشود. این برنامه تنها مربوط به منطقه۱۴ نیست، شرایط منطقه ۱۰، ۷، ۸ و ۲ نیز به همین منوال است. منطقه ۶ و ۵ وضعیت مالی بهتری دارند و به ویژه در شهرداری منطقه ۶ پروژههای بزرگ ملی در حال اجراست. نوروزی اشارهای هم داشت به برگزاری رویداد «هر یکشنبه، یک افتتاح» که در قالب آن چند پروژه در مناطق مختلف شهر به بهرهبرداری میرسد: «به طور مثال پروژههای متعددی در راستای آبادانی و زیبایی تختفولاد اجرا شده، سال آینده نیز قرار است در تختفولاد میدان فوتبال برای نوجوانان و جوانان محدوده این منطقه احداث شود.» او گفت: «پروژههای بزرگ عمرانی تنها محدود به محور رینگ چهارم نیست، در زیر زمین نیز پروژه بزرگ مترو در حال اجراست و شامل هزینههای هنگفتی شده است.»
کاهش آلودگی هوا به همت شهروندان و ارگانها
سخنان دیگر شهردار اصفهان درباره کاهش آلودگی هوا و دسترسی به یک محیط زیست سالم در اصفهان بود: «شهروندان باید سفرها را کاهش دهند که در این صورت نیازمند ایجاد زیرساختها هستیم. باید برای رفع آلودگیها هوشمندی شهر را در دستور کار قرار دهیم تا از ترددهای بیرویه جلوگیری شود. همه این موضوعها در کنار هم میتواند باعث شود تا با مصرف روزی ۵,۵ میلیون لیتر بنزین در شهر مواجه نباشیم. ۵,۵ میلیون لیتر بنزین را چه افرادی میسوزانند؟ این مصرف زیاد، هوا را آلوده میکند. همچنین روزانه ۵,۵ میلیون لیتر گازوئیل سوخته میشود. چه افرادی این میزان گازوئیل را مصرف میکنند. تردد روزانه یک میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در این شهر و افزایش مصرف گازهای خانگی، همه در آلایندگی اصفهان مؤثر هستند؛ در حالی که با هوشمندشدن شهر، خودمان هم باید هوشمند شویم و نحوه استفاده از وسایل و امکانات را آموزش ببینیم و استفاده از حملونقل عمومی را در دستور کار قرار دهیم.»
اصرار بر ساخت تراموا
نوروزی در لابهلای صحبتهایش به اصرار بر ساخت تراموا هم اشاره کرد: «در حال حاضر بیشتر بودجه شهرداری به حوزه حملونقل اختصاص پیدا کرده و اگر بر ساخت تراموا اصرار داریم به دلیل نگاه محیط زیستی است که میتواند اصفهان را از شر آلودگیها نجات دهد.» در این راستا برخی از افراد منتقد ساخت تراموا در اصفهان هستند که شهردار اصفهان خطاب به همه آنها گفت: «از تکتک منتقدان سپاسگزارم. فضای نقد در این دوره شهرداری باز بوده و همین موضوع یکی از دلایل موفقیت این دوره از شهرداری است؛ اما از همه درخواست داریم انصاف را رعایت کنند تا نقد سرکوب نشود و تداوم پیدا کند. کشور ایران میتواند تراموا داشته باشد. نباید اینگونه بیان شود که تراموا برق مصرف میکند؛ چراکه در غیر این صورت خودروهای گازوئیلی جایگزین میشوند. اگر خواستار هوای پاک هستیم، باید به یکدیگر کمک کنیم. من از شهروندان تقاضا میکنم اگر میتوانند به جای خودرو از تاکسی و به جای تاکسی از اتوبوس و به جای اتوبوس از مترو استفاده کنند تا این شهر مانند گذشته زبانزد همه جهانیان شود. اهمیت توجه به مسائل محیطزیستی همانند حیات بشری مهم است و هدف آن حفظ سلامت انسانهاست؛ بنایراین ما در برنامههای خود با این نگاه پروژهها را ادامه دادیم.»
مترو؛ تازهنفسی برای کاهش آلودگی هوا
نوروزی سخنانش را پیوند زد به مترو، وسیلهای که در رفع آلودگی هوا حرفهایی برای گفتن دارد: «۳۰۰میلیارد تومان برای خرید دو رام قطار یعنی ۱۰ واگن هزینه شده است تا سرفاصله حرکت مترو از ۱۲ دقیقه به ۸ دقیقه برسد، این اقدام تحقق شهر هوشمند را میسر میکند. خط دوم مترو از دارک تا کهندژ در نظر گرفته شده؛ اما به اینجا ختم نمیشود، بلکه پیشبینی ما حرکت به سمت خمینیشهر است. خط دوم مترو از دو جبهه آغاز شده، جبهه شرقی را با دو دستگاه TBM و هرکدام به قطر ۶ متر آغاز کردیم. جبهه غرب نیز با یک دستگاه TBM به قطر ۹ متر آغاز شده است.»
او نقش وسایل دودزا را در آلودگی هوا تأثیرگذار دانست: «البته این بدین معنا نیست که مقصر تنها وسایل نقلیه عمومی هستند، بلکه ۱۰ هزار واحد صنعتی در 8درصد مساحت استان و در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعال هستند که در این آلودگی نقش دارند. ۱۴۰ هزار واحد صنفی و ۶۰۵ معدن در اصفهان وجود دارد؛ به علاوه دو هزار واحد سنگبری و ۵ هزار واحد بزرگ آجرپزی داریم و هزار و ۷۰۵ واحد طلاسازی در شهر فعال است، این بدان معناست که تمام مذابها در زمین فرو میرود و سمهایی را تولید میکند که خطرناک است؛ برای انتقال برخی از این واحدهای صنفی برنامهریزی شده است. اکنون انتقال پرندهفروشیها و طلاسازیها در دستور کار است و تاکنون چند جلسه در استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی با مسئولان مربوط و صنف طلاسازان برگزار شده است. رفع معضل آلودگی هوا نیازمند مشارکت و بسیج همگانی است. شهرداری اصفهان قصد نوسازی هزار تاکسی را دارد. در این راستا تاکنون ۳۰۰ تاکسی نوسازی و ۷۰۰ تاکسی نو خریداری شده؛ همچنین ۸۰ اتوبوس جدید به ناوگان افزوده شده و بازسازی ۱۰۰، ۱۸۰ و ۴۰ اتوبوس نیز آغاز شده است. در حوزه پسماند نیز طرح هاضم بیهوازی به صورت پایلوت در حال اجراست و همه این اقدامات در راستای تأمین آرامش و آسایش شهروندان برنامهریزی شده است.»
آخرین وضعیت پروژه خط دوم مترو، موضوع دیگر سخنان شهردار اصفهان بود: «برای خط دوم مترو باید حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم تا این خط تکمیل شود. تاکنون دستگاه حفاری TBM در دو لاین هرکدام نزدیک به ۳,۵ کیلومتر پیشرفت کرده است. این دستگاه بهمن امسال در جبهه غرب در زمین قرار میگیرد و کاترهد کار خود را آغاز میکند. در طول سه سال مستقیم و غیر مستقیم، پنج هزار میلیارد تومان هزینه کردیم.»
به گفته نوروزی، با تکمیل خط یک و دوی مترو، روزانه ۴۰۰ هزار مسافر جابهجا میشود: «شهر اصفهان دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد؛ اما در این شهر برخی روزها چهار میلیون نفر حضور دارند؛ زیرا از شهرهای دیگر نیز به این کلانشهر میآیند. تردد روزانه یک میلیون شهروند، ۶۰۰ هزار موتورسیکلت، ۸۰۰ هزار ماشینآلات سنگین و هزار و ۲۰۰ دستگاه مینیبوس باعث آلودگی میشود، در حالی که شهرداری هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که گازوئیل آن یورو ۴ است و در طول روز تنها ۷۵۰ دستگاه آن کار میکند.»
او در ادامه اشارهای هم داشت به اقدامات عمرانی شهرداری: «با توجه به اجرای پروژههای متعدد، انقلاب عمرانی در اصفهان رخ داده است؛ یکی از مهمترین این پروژهها، احداث مجموعه پلها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی است؛ این پل یکی از ۲۳ تقاطع غیر همسطح محور رینگ چهارم محسوب میشود. رینگ چهارم نزدیک به ۸۰ کیلومتر است که بخش عظیمی از آن یعنی بیش از ۵۰ کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان قرار دارد. این بخش از مسیر رینگ چهارم در محدوده مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ است که از سختترین نقطه یعنی حدفاصل پل شهید قاسم سلیمانی تا پل آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی به طول ۷ کیلومتر تشکیل شده است. در مسیر آزادسازی، تعدادی از مغازهها، منازل، زمینهای کشاورزی و کارگاههای جاده خاتونآباد باید آزادسازی شوند. در حال حاضر با همت همه مدیران، شهروندان و شهرداران مناطق شاهد پیشرفتهای بسیار خوبی در آن نقطه هستیم تا قولی که مبنی بر ساخت و تکمیل پل شهید سلیمانی به مردم در موعد مقرر داده بودیم، محقق شود. این پروژه تا اسفند امسال در اختیار شهروندان قرار میگیرد.»
احداث نمایشگاه بینالمللی یکی از بهترین پروژههای اصفهان
شهردار اصفهان احداث نمایشگاه بینالمللی را یکی از بهترین پروژههای اصفهان دانست: «این مجموعه استاندارد و نیازهای یک نمایشگاه را دارد؛ اما پروژه سالن اجلاس از نظر تأمین مواد اولیه شرایط سختی را میگذراند و این مواد باید از خارج وارد شود. در صدد بودیم این پروژه را به خوبی اجرا کنیم؛ به طوری که در حال حاضر بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان هزینهبر بوده است و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر باید برای آن هزینه شود تا اصفهان صاحب سالن اجلاسی متعلق به ایران و جهان شود.»
افزایش پایانهها نه انتقال آن
صحبتهای دیگر نوروزی مربوط شد به انتقال پایانههای داخل شهر: «برنامهای برای این موضوع نداریم؛ اما افزایش پایانهها در دستور کار است. درصددیم زمینی را در نزدیکی ایستگاه دارک خریداری کرده و با مالک آن توافق و پایانهای را ایجاد کنیم تا مسافران شهرهای اطراف خودروهایشان را پارک کرده و سوار قطار شوند. در دروازه شیراز نیز قبل از ورود به خیابان هزار جریب، تپهای وجود داشت که آن را صاف کردیم تا محلی برای پارک اتوبوسها و مینیبوسهایی که در حال تردد به پادگانها، صنایع بزرگ و دانشگاهها هستند، آماده شود؛ البته برای متوقف کردن آنها باید از راهکارهای علمی استفاده کنیم. باید هوشمند عمل کنیم و سفرها را کاهش داده و از قطار حومهای استفاده کنیم؛ زیرا وجود مترو، قطار حومهای و بیآرتی در شهرهای جهانی و بینالمللی ضروری است. در زمینه بیآرتی اقدامات خوبی در خیابانهای مسجد سید و عبدالرزاق انجام شده و از همه مردم تقاضا میشود سعهصدر داشته باشند تا این اقدام عمرانی به سرانجام برسد.»
رضایت شهروندان سرلوحه برنامههای شهری
او در ادامه، رضایت شهروندان را سرلوحه برنامههای شهری قلمداد کرد: «ممکن است به دنبال ارائه خدمت، برخی مغازهداران گلایه داشته باشند و حق هم دارند؛ اما باید به منفعت عمومی فکر کرد و برای آنان نیز چارهای اندیشید تا رضایت همه حاصل شود. هر کاری باید مبتنی بر رضایت باشد، اگر کارهای ما مبتنی بر رضایت شهروندان باشد، همافزایی ایجاد شده، کارها بهتر انجام و انگیزهها بیشتر میشود؛ به علاوه شهر را باید کنترل کرد تا توسعه پیدا نکند و جمعیت آن نیز افزایش نیابد. ما به دنبال آن هستیم که محیطزیست سالم بماند، سلامت مردم تأمین شود و آنها در آسایش و آرامش باشند. از شهروندان درخواست میشود برای بهبودی شهر و ارتقای سطح کیفیت زندگی مشارکت کنند، ما باید اقداماتی انجام دهیم تا دسترسی مردم این شهر به امکانات برابر باشد و این کار با کمک همه مردم و مسئولان انجام میشود.»
گسترش فضای سبز
صحبتهای دیگر شهردار اصفهان متصل شد به گسترش فضای سبز: «تا به حال ۱۱۲میلیارد تومان برای ساخت کلکتور و مخزن آب هزینه شده تا فاضلابها را تصفیه ثانویه کنیم؛ همچنین تاکنون ۱۵درصد از فضای سبز که سه هزار و ۷۰۰ هکتار است از طریق تصفیه فاضلاب آبیاری میشود؛ البته قصد داریم این میزان را به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهیم. نزدیک به ۲۰۰ هکتار از فضای سبز را توسعه دادیم و گیاهانی را کاشتیم که در برابر کمآبی مقاوم هستند و به دنبال آن هستیم سایر فضاهای سبز را نیز تا جایی که مقدور است تبدیل کنیم تا در برابر کمآبی مقاوم باشند. البته بخشی از هویت اصفهان درختان چنار آن است که به صورت غرقابی و از طریق چاههای شهرداری آبیاری میشود که اینها نیز به نوعی در ارتباط با محیطزیست است.» به گفته نوروزی: «در زمان آغاز به کار این دوره شهرداری، کل مسیر دوچرخهسواری ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بود، در حالی که اصفهان ظرفیت داشتن ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری را دارد و در نظر داریم تا پایان سال این مسیر را به ۱۵۵ کیلومتر برسانیم.»
او گفت: «دستاورد کارگران تمیزی و نظافت شهر است. دست همه کارگران شهرداری را میبوسم و اگر امروز به اصفهان در جهان افتخار میکنند و اگر هرکجا به ما احترام میگذارند این افتخار متعلق به این کارگران است.» شهردار اصفهان در پایان بر این نکته تأکید کرد که شرایط اقتصادی بسیار سخت است و شهرداریها در این زمینه از هیچکجا حمایت نمیشوند؛ اما چرخهای عمرانی اصفهان باید با سرعت بچرخد و برنامهها در موعد مقرر عملیاتی و اجرایی شود و در حال حاضر تمام پروژههای عمرانی به صورت شبانهروزی فعال هستند.