متروی اصفهان 180‌هزارنفره شد

شهردار اصفهان در آیین «هر یکشنبه، یک افتتاح» در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: دو رام قطار شهری جدید شامل ۱۰ واگن به خط یک اضافه شد تا ظرفیت جابه‌جایی مسافران این خط از 150 هزار نفر به 180 هزار نفر افزایش یابد. به گفته قدرت اله نوروزی، با اضافه شدن این واگن‌ها به خط یک ظرفیت جا‌به‌جایی مسافران روزانه ۳۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.او ادامه داد: با فعال شدن خط دو و تلاقی آن با خط یک در میدان امام حسین(ع) ظرفیت بیشتری برای جا‌به‌جایی مسافر فراهم خواهد شد.

تاریخ انتشار: 08:53 - دوشنبه 1399/11/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

نوروزی از کاهش سرفاصله حرکت قطارها از ۱۲ دقیقه به ۸ دقیقه خبر داد و افزود: امروز به دلیل شیوع کرونا استفاده از مترو به حدود 34 هزار نفر کاهش یافته و این در حالی است که اسفند سال گذشته این نرخ 120 هزار نفر بود که امروز باید به 150هزار نفر در روز می‌رسید. او با تأکید بر اینکه کاهش تعداد مسافران باعث کاهش هزینه‌ها نشده، افزود: در صورت عادی‌شدن شرایط، مترو یکی از شلوغ‌ترین وسایل حمل‌و‌نقل شهری خواهد بود.

شهر انسان‌محور

شــــهردار اصــفـــهـــان گــــفـــت: شــــعار «انسان‌محوری در شهر» را مطرح کردیم و به آن دست یافتیم که امیدواریم این نهال تنومند شود و برای همیشه چراغ راه مدیریت شهری باشد. او همچنین از دریافت دو جایزه ملی «تندیس ساختمان‌های سبز» و «جایزه انرژی» توسط شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: شهرداری با داوری وزارتخانه‌های نفت و نیرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت صنعتی براساس معیارها به عنوان نهاد برتر مصرف بهینه انرژی شناخته شد و جایزه ملی انرژی را دریافت کرد. نوروزی تصریح کرد: در سال جاری شهرداری بار دیگر و با شرایط بهتر تعالی سازمانی خود را در معرض قضاوت داوران ملی قرار داده است تا آن‌ها به بررسی نقاط ضعف و قوت بپردازند و این داوری می‌تواند به رشد و تعالی سازمانی شهرداری کمک کند.
نوروزی با بیان اینکه یکی از پایه‌های اصلی تحقق شعار «انسان‌محوری» در حوزه حمل‌و‌نقل است، افزود: در حال حاضر شاهد افزایش سریع پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری در شهر هستیم البته از سویی دیگر شهرداری نقش مهمی در حوزه حمل و نقل و مترو ایفا می‌کند. او با بیان اینکه ۱۲ ایستگاه خط دو قطار شهری اصفهان در حال اجراست، گفت: در واقع انقلاب عمرانی در شهر اتفاق افتاده و تمام پروژه‌های شهر بر اساس برنامه‌ریزی در حال اجراست.

خط دو چهار سال بعد

مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز با بیان اینکه اجرای بخش سازه و سیویل خط دو مترو در حال حاضر ۲۴درصد پیشرفت داشته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با شرایط فعلی خط دو مترو اصفهان تا چهار سال آینده تکمیل شود. محمدرضا بنکدار هاشمی درباره شیوه تأمین واگن‌های متروی اصفهان، اظهار داشت: قراردادی برای خرید ۳۱۵ واگن بین دولت و یک شرکت چینی منعقد شده بود که از این تعداد ۱۰۰ واگن به کشور وارد شد که ۳۰ واگن سهم اصفهان بود و در سال‌های قبل وارد شد.
او ادامه داد: از ۲۱۵ واگن باقی‌مانده قرارداد دولت و شرکت چینی، ۵۵ واگن دیگر سهم اصفهان است، اما قطعات آن وارد گمرک شده و ترخیص نمی‌شد تا اینکه سال گذشته توانستیم با پذیرفتن هزینه‌های متفرقه و پرداخت ۱۵ میلیارد تومان از منابع قطار شهری، این قرارداد شکست‌خورده را زنده کرده و قطعات را وارد کارخانه ایریکو کنیم. بنکدار هاشمی ادامه داد: دو رام از قطارها شامل ۱۰ واگن به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان وارد شهر شد که در حال حاضر ارزش هر واگن یک میلیون یورو است و اگر تعامل بیشتری با سازمان شهرداری‌های کشور انجام شود، می‌توان یک رام دیگر را به سهم اصفهان اضافه کرد. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، گفت: ایستگاه‌های خط دو مترو قبل از ورود «تی‌بی‌ام» احداث می‌شود و تاکنون چهار ایستگاه به همین روش ساخته شده و دستگاه حفار از آن‌ها عبور کرده است؛ او ادامه داد: به تازگی دستگاه حفار از ایستگاه عمان سامانی به عنوان ایستگاه چهارم خط دو عبور کرده و تا قبل از نوروز ۱۴۰۰ وارد ایستگاه لاله خواهد شد.
او با اشاره به اجرای عملیات بتن‌ریزی فونداسیون محل استقرار دستگاه حفار در جبهه غربی خط دو قطار شهری و ایستگاه کهندژ به صورت همزمان، گفت: ۲۲ بهمن امسال شاهد آغاز عملیات حفاری جبهه غربی خط دو مترو توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار این سازمان خواهیم بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط